استانی 13 فروردین 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مرگ ۱۳تن در تعطیلات نوروزی آذربایجان شرقی/ توصیه و هشدارهای ایمنی در مسافرت و سیزده بدر

آوای ورزقان: مرگ 13تن در تعطیلات نوروزی آذربایجان شرقی/ توصیه و هشدارهای ایمنی در مسافرت و سیزده بدر

به گزارش آوای ورزقان، حبیب حسینقلیزاده در گفتگو با آناج اظهار کرد: اورژانس شمال غرب کشور  به ۶ هزار و ۴۸۱ ماموریت در تعطیلات نوروزی  اعزام شده است.

وی با بیان اینکه  تعداد فوتی های سوانح رانندگی آذربایجان شرقی از اول ایام تعطیلات نوروزی تا یازدهم فروردین ، سیزده تن بوده است، اعلام کرد: اورژانس استان از اول امداد نوروزی ۲۷ اسفند ماه سال ۹۳ تا یازده فروردین ماه سال ۹۴ به دو هزار و ۳۴۶ ماموریت اعزام شده است.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجانشرقی در توصیه های ایمنی  برای سیزده بدر و مسافرات خاطرنشان کرد: در روز ۱۳ فروردین و با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه ها، پارک ها و جنگل ها، به دلیل کمبود امکانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش می یابد، به همین دلیل احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی به ویژه در کودکان و سالمندان افزایش می یابد. از سوی دیگر استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و یا ظروف ، می تواند بسیاری از بیماری ها را به فرد انتقال دهد.

وی افزود: مسمومیت غذایی یک بیماری خفیف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، کرامپ شکمی و اسهال است که به طور ناگهانی پس از مصرف غذا و یا آب آلوده مشاهده می­شود (حداکثر در ۴۸ ساعت). بسته به نوع و میزان آلودگی، شدت علائم متفاوت خواهد بود. در صورت آلودگی شدید مواد غذایی علائمی چون تب، لرز، مدفوع خونی، کم آبی بدن و آسیب به سیستم عصبی بدن مشاهده می گردد. علائم مسمومیت حتی می تواند به سرعت بروز نماید،۳۰ دقیقه پس از مصرف غذای آلوده و یا بسیار آرام طی چندین روز بدتر شود.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده فردی که دچار مسمومیت های غذایی شده است از بیمار بخواهید به آرامی دراز بکشد و حتی الامکان استراحت نماید.به او مایعات رقیق و فراوان بدهید. ( آب ، آبمیوه رقیق شده و یا چای کمرنگ)در صورت بدتر شدن وضعیت بیمار با اور‍ژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا به پایگاه سلامت اورژانس ۱۱۵ و یا سایر مراکز درمانی مراجعه فرمایید.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجانشرقی گفت:  وقتی با تلفن اورژانس تماس میگیرید به نقاط مهمی که در ذیل است توجه کنید:

درتماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز اورژانس را ارایه کنید.
محل دقیق وقوع حادثه.
در صورت امکان،نام یا شماره جاده را بدهید.
لاین محل وقوع حادثه و هرگونه تقاطع یا نشانه دیگر را ذکر کنید.
تعداد، جنس و سن تقریبی مصدومان و هر چیزی که در مورد وضیعت آنها می دانید.
جزئیات هر نوع خطر مثل گاز، مواد سمی، صدمه خطوط نیرو یا وضع آب و هوا را بیان کنید.

وی با بیان اینکه تجمع مردم برای تماشای صحنه تصادف امداد رسانی را مختل می کند، از مردم خواست هنگام مشاهده سوانح رانندگی از تجمع در محل پرهیز و راه را برای آمبولانس های امدادی باز کنند. 

حسینقلیزاده بر لزوم رعایت سرعت مطمئنه توسط رانندگان تاکید کرد و گفت: استفاده از کمربند ایمنی میزان تلفات را در سوانح رانندگی کاهش می دهد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *