بازنشری 14 فروردین 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

راشاتودی: ایران هنوز منتظر ترحم سازمان انرژی اتمی است/ خودنویس: ایران برای دریافت حلوای نسیه سیلی نقد خورده است/ رویترز: توافق کاملاً مبهم است+تصاویر

آوای ورزقان:راشاتودی: ایران هنوز منتظر ترحم سازمان انرژی اتمی است/ خودنویس: ایران برای دریافت حلوای نسیه سیلی نقد خورده است/ رویترز: توافق کاملاً مبهم است+تصاویر

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، با گذشت کمتر از یک روز از انتشار بیانیه لوزان، برداشت‌ها و تفاسیر مختلفی از این بیانیه منتشر شده است.

عده ای از کارشناسان داخلی این بیانیه را بیشتر به نفع غرب و آمریکا دانسته و از طرف دیگر دولت و تیم همراهش، آن را یک پیروزی بزرگ تلقی می کند با این حال رسانه های خارجی علاوه بر انتشار نقطه نظرات افراد مختلف هریک به صورت جداگانه موضعی را از متن انتشار یافته از سوی کاخ سفید اتخاذ کردند.

رویترز با طرح این سوال که آیا این توافق نامه، خواسته‌های کنگره آمریکا را بر آورده می‌کند مدعی شده است: این توافق به اندازه کافی مبهم است تا ایرانی‌ها بتوانند به افکار عمومی خود بگویند به موفقیت رسیده‌اند.

 

 

در ادامه این واکنش ها اندیشکده بروکینگز، بیانیه لوزان را کلی و در مواردی مبهم دانست و مدعی شد: مساله اصلی در تهران و موافقت آیت الله خامنه ای است؛ “در اکتبر ۲۰۰۹ نیز بعد از دستیابی به موافقت اولیه و برگشت تیم هسته ای ایران،آنها با مخالفت شدید رهبر ایران مواجه شدند.

 

آتلانتیک هم پس از بررسی متن منتشر شده با تأکید بر واضح نبودن این بیانیه نوشت: جزئیات اندکی از بیانیه واضح و آشکار است و راضی کردن تندروهای داخلی در هردو کشور سخت به نظر می رسد.

 

شاید موضع گیری راشاتودی در این میان تیر خلاصی باشد به همه اظهار نظرها درباره موفقیت تیم هسته ای در دستیابی به این بیانیه پر از مفهوم؛ چرا که راشاتودی در این باره نوشت: آمریکا در یک توافق خارق العاده هر آنچه را که می خواست از ایران گرفت اما ایران هنوز منتظر ترحم سازمان انرژی اتمی است.

پلیتیکو هم با بازخوانی نکات مبهم در این بیانیه نوشت: نکاتی خاکستری در بیانیه وجود دارد و از این رو ظریف و کری کار سختی برای متقاعد کردن سران داخلی در پیش دارند.

 

در ادامه این اظهار نظرها سایت خودنویس از بیانیه لوزان با عنوان ترکمانچای نام برد و این بیانیه را شکستی برای جامعه مدنی ایران توصیف کرد.

خودنویس در این باره نوشت: تنها جمهوری اسلامی است که می تواند شکست را پیروزی جلوه دهد.

این سایت در ادامه عملکرد تیم هسته ای را ضعیف دانسته و گفته است: در کنفرانس مطبوعاتی این گونه به نظر می رسد که ایران به امید دریافت حلوای نسیه در ده سال آینده سیلی نقد خورده است.

 

رادیو زمانه هم از این توافق با عنوان جام زهر دوم برای ملت ایران نام برد و نوشت: در مذاکرات هسته‌ای، ایران پس از دست شستن از غنی‌سازی کلان و سطح بالا، و در عوض گرفتنِ حقِ داشتن تعدادی سانتریفوژ کم‌بازده به عنوان اسباب‌بازی برای سرگرمی مهندسانش، وامانده است که واماندگی‌اش را چگونه به عنوان پیروزی بفروشد.

یو اس ای تو دی هم به نقل از فایننشیال تایمز نوشت: عدم اشاره به تاریخ دقیق لغو تحریم ها، باعث تفسیر متفاوت و دوگانه تهران و واشنگتن از بیانیه لوزان شده است.

در همین راستا ان بی سی هم به نقل از راشاتودی اعلام کرد که تحریم ها بعد از اطمنیان از پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهد شد.

 

اگرچه تعدادی از سیاستمداران تندرو آمریکایی نیز از این توافقنامه اظهار رضایت نکرده اند اما باید دید در نهایت با ارائه ترجمه صحیح از بیانیه لوزان، کفه ترازو در مذاکرات هسته ای به سمت کدام یک از گروه ها سنگینی می کند>

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *