بازنشری 15 فروردین 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

همزمان با مذاکرت، به هیچ وجه جلوی پائین آمدن قیمت ارز را نمی گیریم

آوای ورزقان: همزمان با مذاکرت، به هیچ وجه جلوی پائین آمدن قیمت ارز را نمی گیریم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از مهر، ولی الله سیف در مورد پیش‌بینی‌ نرخ ارز در سال ۹۴، گفت: اجازه دهید پیش بینی نکنم؛ چراکه نرخ ارز به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و خوشبختانه ما سال گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازار بودیم لذا باید اجازه دهیم نرخ ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی خودش را تطبیق دهد، اما روندی که در یکسال گذشته طی شده، روند مثبتی بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش تورم امکان حذف صفر از پول ملی وجود دارد؟ تصریح کرد:حذف صفر یکی از اقداماتی است که در آینده جزء اولویت های بانک مرکزی است، اما برای این اقدام باید تورم به یک درجات قابل قبولی برسد.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در تورم دو رقمی امکان حذف صفر از پول ملی وجود ندارد، افزود:  ما باید به تورم تک رقمی و با ثبات برسیم تا این اقدامات بتواند توجیه داشته باشد.

سیف همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد ممکن است قیمت ارز کاهش یابد همچنان که سال گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم، اما بانک مرکزی جلوی کاهش نرخ ارز را گرفت، آیا باز هم ممکن است دولت جلوی پایین آمدن نرخ ارز را بگیرد؟ گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه جلوی پایین آمدن قیمت بازار را نمی گیرد؛ بلکه از بازار مراقبت می کند تا نوسانات موقت را که ناشی از یک شوک و هیجانی پیش‌بینی نشده است، کنترل کند و در غیر آن صورت دلیلی ندارد که بانک مرکزی دخالتی داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد:  نرخی که منجر به رشد اقتصادی، حمایت از تولید و اشتغال شود، آن نرخ مورد حمایت بانک مرکزی است و بهترین نرخ نیز، نرخ تعادلی است که در بازار وجود دارد و بانک مرکزی از ثبات نرخ ارز در بازار حمایت می کند.

سیف در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، چه مقدار طول می کشد که  آثار رفع تحریم ها  در اقتصاد نمایان شود؟ گفت: اجازه دهید  در این زمینه فقط در حوزه بانکی صحبت کنم. یکی از مسائلی که فکر می کنیم برای ما مثبت واقع شود، محدودیت های ارتباط های بانکی ما است. طبیعتا بانک های ما علاقه مند هستند با فعالیت های شفاف بانکی حمایت لازم و خدمات مورد نیاز تجارت بین‌الملل کشور را تامین کنند؛ اما امروز این خدمات از کانال های رسمی به دلیل محدودیت ها، تامین نمی‌شود و  از شبکه صرافی و از شبکه نامطمئن‌تر عمل می شود لذا آن چیزی که بلافاصله قابل رؤیت است، این است که این خدمات بلافاصله قابل عرضه خواهد شد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *