بازنشری 16 فروردین 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مولاوردی: ورود زنان به ورزشگاه اشکال شرعی ندارد/ باید قدم به قدم پیش رفت

آوای ورزقان:مولاوردی: ورود زنان به ورزشگاه اشکال شرعی ندارد/ باید قدم به قدم پیش رفت

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، شورای امنیت‌ملی با بسته پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای ورود زنان به سالن‌های ورزشی موافقت کرده است. شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «شرق» با بیان جزییات این بسته می‌گوید: «نمی‌توان برای تمام ورزش‌ها حکم کلی صادر کرد، درحال‌حاضر ورود زنان به سالن‌های ورزشی شامل شنا، بوکس و فوتبال نمی‌شود، اما شامل والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس و… می‌شود. ورزش‌ها طبقه‌بندی شده و ملاحظات مختلف در نظر گرفته شده است. پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شد که ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشکالی از نظر شرعی ندارد و باید سازوکار لازم برای حضور زنان فراهم شود.»
«فعلا قدم‌به‌قدم باید جلو برویم»؛ این عبارتی است که مولاوردی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها به کار برده و ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌ای که قبلا اعلام شده بود، کمیته مشترکی با وزارت ورزش‌وجوانان برگزار شد و قرار شد تا نتایج و پیشنهادات آن جلسه به شورایعالی امنیت‌ملی ارسال شود و تصمیم‌گیری نهایی در آنجا صورت گرفت.
حالا با گذشت نزدیک به ٩ ماه از دستور روحانی به هیات‌دولت برای فراهم‌کردن مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها انگار قفل حضور زنان در سالن‌های ورزشی با کلید دولت تدبیروامید در برخی رشته‌های ورزشی در حال بازشدن است. قفلی که دولت پیشین هم برای بازشدنش تلاش‌های ناکامی داشت. تاکنون دولت توانسته گام‌های به‌عقب‌رفته را پیش برود و درهای سالن‌های ورزشی و نه ورزشگاه‌ها که چندسالی به روی زنان بسته شده بود، دوباره باز می‌شود.

در همین زمینه عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از تایید طرح پیشنهادی برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور خبر داد و گفت: این طرح امسال اجرایی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سال گذشته وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و زنان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارایه کرد که خوشبختانه اواخر سال ٩٣مورد تایید این شورا قرار گرفت.

وی یادآور شد که این طرح با درنظرگرفتن تمامی جوانب و با رویکردی ایجابی تنظیم شده است. درحالی‌که معاون زنان ریاست‌جمهوری اعلام کرد که هیچ اشکال شرعی‌ای در این زمینه وجود ندارد، اما همچنان درِ ورزشگاه‌ها بسته می‌ماند و معاون وزیر ورزش عنوان کرده در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها مردانه است. ورزش‌هایی همچون شنا، بوکس و البته فوتبال. معاون وزیر ورزش با بیان اینکه سالن‌های ورزشی را باید به سمت حضور خانواده‌ها برد تا با خروج از حالت تک‌بعدی، فضای سالن‌های ورزشی تلطیف شود، افزود: این طرح مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است.

وی درباره اینکه آیا این طرح در سراسر کشور اجرایی می‌شود یا خیر؟ گفت: پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی به تناسب رشته‌ها بستگی دارد که ما نیز تصمیم داریم این طرح را در سال‌جاری اجرا کنیم. سال گذشته با آغاز میزبانی ایران در جام جهانی والیبال، زنان خواستار حضور در ورزشگاه آزادی برای تشویق ملی‌پوشان شدند؛ این خواسته زنان با وجود دستور ریاست‌جمهوری برای پیگیری حضور زنان در ورزشگاه‌ها با مخالفت روبه‌رو شد.

در ادامه برخی مجامع بین‌المللی ورزشی از جمله فدراسیون بین‌المللی والیبال از ایران خواستند تا زمینه حضور بیشتر زنان را در سالن‌های ورزشی با توجه به آیین‌نامه‌ها و مقررات بین‌المللی ورزشی مهیا کند.  کمیته مشترک معاونت زنان ریاست‌جمهوری و وزارت ورزش مسوول تدوین بسته پیشنهادی و راهکارهای ورود زنان به ورزشگاه شدند و بهمن‌ماه سال گذشته، آیین‌نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و زنان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارایه دادند. کمی پس از این اقدام دولت، تیم‌ملی والیبال ایران میزبانی لیگ جهانی را به‌خاطر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه از دست داد. اتفاقی که شرایط را برای تیم ملی والیبال سخت می‌کند.  در همان روزها سپ بلاتر، رییس فیفا، گفت ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال غیرقابل‌قبول است و از مقام‌های ایران خواست که به این ممنوعیت پایان بدهند. آقای بلاتر در هفته‌نامه فیفا نوشته است: «وقتی نوامبر۲۰۱۳ به ایران رفتم علاقه شدید مردم به فوتبال تنها چیزی نبود که به آن برخوردم. چیز دیگری که دیدم قانونی بود که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را ممنوع می‌کرد.»

رییس فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید از حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران خواسته است که در میان‌مدت این وضعیت «غیرقابل‌قبول» را تغییر دهد، بااین‌حال از آن زمان تاکنون اتفاقی نیفتاده است. سپ بلاتر گفته است: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و از مقام‌های ایران می‌خواهم درهای ورزشگاه‌های کشور را به روی زنان باز کنند.»حالا دولت روحانی توانسته یک گام به جلو بردارد و زنان می‌توانند در سال جدید به تماشای مسابقات والیبال، بسکتبال و… بروند اما برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال همچنان باید منتظر ماند و به حرکت قدم‌به‌قدم دولت یازدهم دل بست.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *