تولیدی 17 فروردین 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شهر و روستاهای مجاور با مرزآباد در منطقه دیزمار

آوای ورزقان: شهر و روستاهای مجاور با مرزآباد در منطقه دیزمار

به گزارش آوای ورزقان وبلاگ مرزآباد شهرستان ورزقان نوشت:

مرزآباد از نظر جغرافیایی با شهر خاروانا و روستاهای سندآخور، گوراکش، گوراند، گل آخور، ارزیل و روستای دوگیجان از توابع شهرستان مرند مجاور است ولی از این میان با شهر خاروانا و روستاهای گوراکش، گوراند، سندآخور و همچنین روستای میلق، به واسطه فامیلی های سببی بوجود آمده ارتباط تنگاتنگی داشته است. برسم همسایگی بر خود وظیفه می دانم بطور مختصر به ارائه مطالبی در مورد هر یک از روستاهای فوق بپردازم.

شهر خاروانا:

    این شهر تاریخی که مرکز بخش می باشد، طبق اخرین سرشماری که در ۱۳۹۰ بدست آمده دارای ۴۰۰ خانوار و ۲۲۸۳ نفر جمعیت می باشد. اهالی غیر از تعدادی که در ادارات دولتی مشغول بکارند بیشتر به شغلهای دامداری، کشاورزی و مشاغل خدماتی و…اشتغال دارند و شهر از جاذبه های گردشگری زیادی از جمله ییلاقات خاروانا و قلاع تاریخی در کوهستان کامتال وگورستان تاریخی شهید لر و … برخوردار است. این شهر متبرک به مدفن امامزادگانی است که در صورت ساماندهی ساختمان آنها و ایجاد زیر ساختهای لازم می تواند زائرین و مسافرین زیادی را که پس از گذر از خاروانا خود رابه مدفن مطهر امام زاده سید محمد آقا نوجه مهر می رسانند به خود جذب نماید.

روستای سندآخور

   این روستا طبق آخرین سرشماری دارای ۳۶ خانوار و ۱۲۶ نغر جمعیت است که در فصول زراعی تعدادی به این آمارها افزوده می شود. شغل اکثریت اهالی دامداری و کشاورزی است. این روستا در یک دره زیبا و سرسبز قرار گرفته که از میان روستا رودخانه مرزآباد چایی می گذرد که به جذابیت آن افزوده است. همدلی  بین اهالی این روستا مثال زدنی است و با این همدلی و حمایت خیرین سال گذشته مسجد روستا را نوسازی نموده اند و این روستا تاکنون دارای مشکل آب آشامیدنی بوده اما امسال با پیگیری شورای اسلامی و اهالی روستا با حفر چاه این مشکل نیز بحمدالله رفع خواهد شد.

روستای گوراند

   این روستا طبق آخرین سرشماری دارای ۴۴ خانوار و ۱۴۱ نغر جمعیت است که در فصول زراعی تعدادی به این آمارها افزوده می شود. این روستا بواسطه وضعیت جغرافیایی خاص خود از طبیعت زیبا و سرسبزی دارد. مردمان این روستا به تدین و دینداری معروفند و سعی و تلاش در ذات اهالی آن نهفته هست بهمین جهت اکثریت اهالی بخصوص اهالی مقیم در شهرستان مرند از وضعیت مالی خوبی برخوردارند. با عنایت مسئولین محترم و آقای مهرزاد و همدلی و همکاری دهیاری و شوراهای اسلامی و اهالی محترم، سال قبل اقذام به احداث راه جدیدی به این روستا گردید که علاوه بر استاندارد شدن راه روستا این روستا به روستای گوراکش وصل گردید که این ارتباط با احداث راه گوراند – مرزآباد  کاملتر شده و ارتباط دیرین این روستاها را محکم تر خواهد کرد.

روستای میلق

      این روستا طبق آخرین سرشماری دارای ۳۸ خانوار و ۱۲۸ نغر جمعیت است که در فصول زراعی تعدادی به این آمارها افزوده می شود.این روستای آباد در دامنه کوهی سرسبز و در کنار روستای مرزآباد چایی قرار گرفته است و جنگلهای موجود در این از مناظر زیبایی برخوردار است و شغل اکثریت اهالی دامداری و کشاورزی است. همدلی بین شوراهای اسلامی،دهیاری و اهالی این روستا را در مسیر پیشرفت قرار داده است. این روستا غیر از راه ارتباطی نیاز ضروری به یک حلقه پل بر روی رودخانه مرزآباد چایی دارد که نبود آن رفت و امد اهالی را در فصول بارندگی و در مواقع بروز سیل با مشکل روبرو می کند.

روستای کوراکش

      این روستا طبق آخرین سرشماری دارای ۴۰ خانوار و ۱۵۴ نغر جمعیت است که در فصول زراعی سال تعدادی به این آمارها افزوده می شود. این روستا در انتهای یک دره صخره ای و در میان باغات قرار دارد و چمنزارهای این روستا  از مناظرزیبا و بخصوصی برخوردار است هم اکنون با با عنایت مسئولین محترم و آقای مهرزاد و همدلی و همکاری دهیاری و شوراهای اسلامی و اهالی محترم روستا راه این روستا در حال ساماندهی است که این راه منتهی به روستای مرزآباد خواهد شد و ارتباط اهالی را با روستاهای گوراند، مرزآباد و خاروانا اسانتر خواهد شد. بدلیل اینکه امکان ورود وسیله نقلیه به روستا وجود ندارد اهالی بفکر جابجایی مکانی روستا می باشند و عده ای از اهالی نیز در محل بنه واراز سکنی گزیده اند که به لحاظ نزدیکی به راه آسفالته و هموار بودن محل، جابجایی روستا به این محل مطلوب تر می باشد.

 

 

 

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *