یادداشت 27 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

واقعیت تکان‌دهنده حقوق بشر در آمریکا

آوای ورزقان:واقعیت تکان‌دهنده حقوق بشر در آمریکا

به گزارش آوای ورزقان، به نقل از صبح توس، دولت آمریکا همواره خود را حامی حقوق بشر به جهانیان معرفی می‌کند و موارد نقض حقوق بشر در سایر کشورها را از زاویه منافع ملی خود به سایر ملل گوشزد می‌کند، اما در عمل خود یکی از نقض‌کنندگان فاحش حقوق بشر به شمار می‌آید.

 

آمریکا تنها ادعای مبارزه با تروریسم را در افکار جهانیان می‌پروراند ولی خود اقدامات تروریستی هولناکی علیه صدها و یا به عبارتی شفاف‌تر هزاران نفر در عراق، افغانستان، سوریه و غیره انجام می‌دهد. اعمال شکنجه در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو از موارد عمده نقض هنجارها و موازین بین‌الملل حقوق بشر از جانب آمریکاست. این موارد ناقض حقوق بشر بارها توسط سازمان‌ها و مجمع حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته اما پاسخ دولت ایالات متحده همواره به نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای از موضع برتری و قلدرمآبانه و خود را معاف از پایبندی به این موازین قلمداد نموده و از ارائه پاسخ‌های قانع کننده خودداری ورزیده است. در مقابل، سازمان ملل نیز هیچ گونه قطعنامه الزام‌آور علیه این گونه اقدامات ضد انسانی صادر نکرده است.

 

گاهی نیز نوع رفتار دولت آمریکا با افراد بازداشت شده به بهانه مبارزه با تروریسم یا حتی معضلات داخلی آمریکا نشان از ضعف شدید نظام قضایی این کشور در تطابق با معیارهای بین‌المللی دارد. این تناقض زمانی آشکار می‌شود که آمریکا از حربه عدم رعایت حقوق بشر توسط دشمنانش برای محکوم کردن آنان به جهانیان استفاده می‌کند.

 

گزارش مجلس سنا از شکنجه‌های سازمان سیا در ۱۹ زندان مخفی
ایجاد جو خفقان در درون سیا سبب شده است این سازمان در سال‌های اخیر به جایگاهی برسد که حتی دیگر به ادارات مافوق خود نیز پاسخگو نباشد. به عبارتی می‌توان چنین نتیجه گرفت؛ هدف نهایی سازمان سیا از اعمال این شکنجه‌ها چیزی نمی‌تواند باشد جز قبضه کردن اراده و فعالیت مردم در آمریکا و در درجه دوم در تمام جهان و این یعنی تصاحب بهترین وسایل برای توجیه مردم به دلخواه خود و تحمیل گرایش‌های سیاسی مورد نظر به آنان.
اما این بار بر خلاف گذشته گزارشات افشا شده از اعمال شکنجه سازمان سیا در ۱۹ زندان مخفی کشورهای مختلف توسط سنای آمریکا محکوم گردیده است. براساس متن گزارش ۶ هزار و ۷۰۰ صفحه‌ای مجلس سنا، این سازمان با استفاده از روش‌های غیرقانونی به اعمال غیر اخلاقی علیه زندانیان، به بهانه مبارز با تروریسم مرتکب شده است. نصب افراد فاقد صلاحیت به منظور مدیریت این بازداشتگاه‌ها، ابتلای شکنجه‌شدگان به بیماری‌های روانی همچون «توهم»، «پارانویا» و «خودزنی» طبق گزارش سنا از جمله روش‌های برخورد سیا با شکنجه‌شدگان بوده است. زندانی نمودن طولانی مدت زندانیان بدون حکم قانونی، روش‌های به کار گرفته از سوی شکنجه‌گران شامل برهنه کردن، بستن چشم‌بند، آویزان کردن متهمان از درگاه و از مچ‌ها، ضرب و شتم، شوک برقی، جلوگیری از خوابیدن، افراد را تا سر حد مرگ زیر آب نگاه داشتن و تهدید با سگ‌های هار نیز از دیگر اقدامات شرم آور این سازمان از زمان اعلام موجودیتش علیه بشریت است.
اوباما نیز پس از شنیدن گزارش مذکور واکنش و سخنرانی برای جلوگیری از این روند ایراد کرد، اما آیا اوباما به وعده خویش پس از انتشار این گزارش در خصوص جلوگیری از توسل به این روش‌ها عمل خواهد کرد یا این واکنش صرفا نمایش خیمه شب بازی ، به منظور ارتقاء پایگاه اجتماعی‌اش در بین ملت آمریکا در دور بعدی انتخابات خواهد بود؟ همچنین این سوال مد نظر است که آیا دموکرات‌ها از به راه انداختن این پرونده درصدد باز کردن راهی برای موفقیت خویش در انتخابات دور بعدی‌اند؟

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *