استانی 18 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

طومار ۲ هزار امضایی اهری‌ها به استاندار/ جز وعده‌های تکراری سال‌های گذشته مرد عملی نمی‌یابیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، برای طرح موضوع نیازی به انتخاب جملات تاثیرگذار برای توصیف نیست، یک ترکیب دو واژه‌ای، برای انتقال کل موضوع و به تامل واداشتن و درک کامل بحث از سوی مخاطب کافی است. «جاده مرگ» !

واکنش اول اکثر قریب به اتفاق عموم مردم به این دو واژه، تاثر است و سری به نشانۀ ناراحتی تکان دادن.

جاده تبریز ـ اهر نه تنها سالانه و ماهانه بلکه به صورت هفتگی، تلخ‌ترین حوادث را در سال‌های اخیر به خود دیده و گستره بیان حوادث آن، فراتر از شهرستان و استان یعنی شمال‌غرب کشور را فراگرفته است.

حادثه‌ زلزله در این منطقه، نگاه خیل عظیمی از مردم و مسئولان مختلف استانی و کشوری و حتی جهانی را به خود جلب کرد، توجهی که تا حدودی باعث التیام درد بازماندگان و حادثه‌دیدگان شد. حال این نکته قابل تأمل است که امروز شاید اگر حتی یک چهارم آن حجم از توجه به این نکته معطوف شود که جاده اهر- تبریز در هر دو سال برابر با زلزله اهر کشته می‌گیرد، مطمئنا خیلی پیش‌تر شاهد تحقق وعده‌ها و به سرانجام رسیدن پروژه بزرگراه تبریز – اهر بودیم.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه گوش‌ها برای صدای تکان‌های زلزله حساس است و خیلی سریع گستره وسیعی از اخبار و واکنش‌ها را فرا می‌گیرد اما صدای تکان‌های روزانه دل خانواده‌های این منطقه به خاطر حوادث جاده اهر ـ تبریز در خانه‌هایشان می‌ماند.

بازتاب این موضوع را می‌توان از اظهارات نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی دریافت. آنجا که در یکی از سخنرانی‌هایش خطاب به مسئولان دولتی گفت: از روزی که وارد مجلس شده‌ام برای اتمام جاده،‌ امروز و فردا را قول داده‌ام، یک روز آمدن دولت دهم و روز دیگر آمدن وزیر دولت یازدهم را پایانی بر اتمام جادۀ مرگ گفته‌ام اما ۲۰ سال است که ۲۰ کیلومتر از این جاده آماده نشده است.

عباس فلاحی‌باباجان می‌افزاید: پس نباید برای کسانی که خانواده‌هایشان در زلزله و یا در تصادف جاده‌ای اهر – تبریز کشته شده‌اند گریه کرد و از دلسوزان استمداد طلبید؟».

همین ناراحتی بود که باعث شد، نماینده اهر در مجلس در ابتدای صحبت‌هایش از به کار بردن اصطلاحاتی مانند «من می‌خواهم»، «تذکر می‌دهم» و «درخواست می‌شود»، صرف‌نظر کند چرا که به اذعان خودش این حرف‌ها دیگر نه خریداری دارد و نه متوجهی!

به بیانی دیگر، با تداوم وضع موجود و عدم اهتمام جدی در خصوص برطرف کردن این موضوع، ساکنان شهرستان اهر، شهرها و روستاهای متصل به آن، هدف فاجعه‌ای فراتر از واقعه‌هایی نظیر زلزله هستند.

عمده عکس‌العملی که در این سال‌ها از سوی مسئولان در قبال این موضوع را شاهد بوده‌ایم، بیان اظهاراتی با مضمون وعده برای آینده بوده است. حال، مردم این منطقه نیز سرخورده از تمام وعده‌های بی‌سرانجام، این سخن قاآنی شاعر قرن سیزدهم را زمزمه می‌کنند که: «مرد آن است که لب بندد و بازو بگشاید».

در همین راستا، حدود ۲ هزار نفر از همین مردم با ناامیدی از تدبیر و تحقق وعده‌های مسئولان با امضا و جمع‌آوری طوماری خطاب به استاندار آذربایجان‌شرقی به عنوان مقام عالی‌رتبه اجرایی استان، خواستار توجه جدی و رسیدگی به موضوع بزرگراه تبریز ـ اهر شده‌اند.

در متن این نامه که نسخه‌ای از آن به همراه تمام امضاهای جمع‌آوری شده در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، آمده است:

استاندار محترم استان آذربایجان‌شرقی

سلام علیکم

همانطور که استحضار دارید سوانح جاده‌ای از مهمترین معضلات کنونی و البته دیرین کشور همه روزه کام بسیاری از توده مردم را تلخ کرده و موجب تکدر خاطر آحاد جامعه می‌شود.

با افزایش روزافزون امر حمل و نقل بین‌شهری و گسترش نفوذ وسایط نقلیه در جامعه نیاز به بروزرسانی ابزارهای‌ این مهم بیش از پیش اهمیت می‌یابد اما افسوس که در‌ این مهم نیز دچار عقب‌ماندگی چشمگیری هستیم که هزینه‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیری را بر پیکره رنجور منطقه قهرمان‌پرور آذربایجان و بالاخص «قره‌داغ» وارد کرده است.

محور مواصلاتی تبریز ـ اهر با تردد روزانه بیش از ۳۰ هزار خودرو یکی از پرترافیک‌ترین جاده‌های شمال‌غرب است که حجم ترافیکی آن در تعطیلات منتهی به پایان هفته و تعطیلات رسمی تا چند برابر افزایش می‌یابد، بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادف شمال‌غرب کشور را به خود اختصاص داده است.

مردمان‌ این منطقه سالانه با بیش از ۲۰۰ کشته در جاده وحشت تبریز – اهر، هفته‌ای نیست که خانواده‌ای را داغدار عزیز خود نبیند. تصادف دلخراش ۲۲ آبان خاطر هر بیننده و شنونده‌ای را به درد آورده، بعید نیست تا تاریخ نگارش ‌این مکتوب بر تعداد کشته‌شدگان در جادۀ مرگ افزوده نشده و دگربار فرزندی را محروم از پدر و مادر و خانواده‌ای را بی‌فرزند و ستون خانه‌ای را ویران نکرده باشد.

مسئولان محترم، آقایان و روسای عالیقدر کشوری، استانی و شهرستان، پروژه بزرگراه تبریز ـ اهر که از سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شده عملاً متوقف و در رکود به سر می‌برد.

هنوز با گذشت بیش از ۶ سال از آغاز آن تنها ۲۰ کیلومتر از مسیر این پروژه نه چندان طولانی ‌این جادۀ مرگ به اتمام رسیده است.

جاده اهر ـ تبریز هر سال پای ثابت وعده‌های آقایان مسئول از هر نهادی بوده اما زمان پاسخگویی که می‌رسد، افسوس که جز وعده‌های تکراری سال‌های گذشته مرد عملی نمی‌یابیم.

امروز مسئله جاده اهر- تبریز بیشتر از هر زمانی در صدر مطالبات بی‌چون و چرای مردم شهیدپرور آذربایجان قرار گرفته و جز راهکاری عملی و عاجل، حرف و سخن و وعده هیچ مسئولی دوای ‌این زخم کهنه نخواهد شد.

از این رو ما امضاکنندگان ‌این طومار به عنوان اهالی ساکن منطقه خواستار پیگیری جدی، عاجل و پایان دادن به‌ این فاجعه وحشتناک و پاسخگویی مسئولان امر در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم. اهالی منطقه “قره‌داغ” با حساسیت عملکرد مسئولان کشوری و استانی را زیر ذره‌بین دارند، بدیهی است حسن نیت، کارآرایی و عملکرد مسئولان کشوری و استانی در ‌این برهه حساس زمانی در قضاوت فرزندان ستارخان قرار خواهد گرفت.

رونوشت:

– نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی

– نشریات استان

نمایندۀ محترم ولی فقیه در استان

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *