بازنشری 06 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

با مونیز در رابطه با مسائل بازرسی یک کلمه هم صحبت نکردیم/ ما از طریق رسانه گفت‌وگو نمی‌کنیم/ اکنون صدور فکت‌شیت لزومی ندارد/ به تمامی موارد در صنعت هسته‌ای رسیدیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، ” علی‌اکبر صالحی” رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به از سر گیری دور جدید مذاکرات و مباحثی که در آن مطرح شد، اظهار داشت: مذاکرات وارد جزئیات شده است و ما در لوزان به مفاهیم مشترک درباره موضوعاتی چون نطنز، مسائل حقوقی  و … رسیدیم.
صالحی ادامه داد: تا به امروز چیزی برای هر دو طرف تعهد آور نبوده اما از این به بعد باید به جزئیات بپردازیم و اکنون اصل کار مشخص شده و دوستان ما که در این سری مذاکرات در وین محور موضوع و تمرکز بر روی موضوع تحریم ها بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: پس از انتشار فکت شیت از سوی آمریکا ابهاماتی به وجود آمد چرا که آن ها درست و نادرست را قاطی کرده بودند که نیاز بود مجدداً در جلسه اخیر این موارد مرور شود که خوشبختانه ابهامات در این زمینه برطرف شد.
وی با اشاره به این که چرا پس از تفاهم نامه سوئیس آمریکا اقدام به انتشار فکت شیت کرده گفت: مذاکره یک فن است و ما همان طور که یک کتابی داریم تحت عنوان  فنون جنگ، من فکر می کنم که نیاز است تا یک کتابی داشته باشیم در زمینه مذاکره، چرا که طرفین برای رسیدن به خواسته های خود و القای آن از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند.
ما از طریق رسانه گفت‌وگو نمی‌کنیم
صالحی افزود: آن ها به دلیل این که امپراطوری رسانه را در دست دارند فکر می کنند می توانند افکار را آن طور که می خواهند سازماندهی کنند اما حقیقت چیز دیگری است و ما نمی خواهیم از طریق رسانه گفتگو کنیم همچنین ملت ما می پذیرند که خیلی از مسائل را  نمی توان در رسانه مطرح کرد چرا که منجر به سوء استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با محرم بودن مردم و در اختیار قرار دادن کامل جزئیات اظهار داشت: برای من جالب بود که پیش از انتشار فکت شیت آمریکایی‌ها رسانه های رسمی کشورمان تقریباً یک چیزی در مایه های فکت شیت منتشر کردند و با توجه به رایزنی هایی که با مقامات ما داشته جزئیاتی را رسانه ای کردند که حتی رسانه های خارجی نیز به آن استناد کردند.
وی اضافه کرد: زمانی که آمریکایی ها فکت شیت را منتشر کردند من انتظار داشتم که نادرست آن کمتر باشد اما آن ها درست و نادرست را منتشر کردند که منجر به برداشت های غلط شد.
صالحی با اشاره به دلیل منتشر نشدن فکت شیت ایرانی گفت: ما فکت شیتی را آماده کردیم و عزیزان در وزارت خارجه نیز مواردی از جمله تحریم را به آن اضافه کردند و با توجه به تقاضایی که به صورت عمومی مطرح شده بود این فکت شیت در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در همین برنامه به تمام مواردی را که ممکن بود را ایشان مطرح کردند و من نیز در برنامه دیگر تمامی سوالات را پاسخ دادم همچنین حضور آقایان عراقچی و تخت روانچی در برنامه هایی دیگر باعث شد تا به نوعی تمامی این اظهار نظر در کنار هم حکم یک فکت شیت را داشته باشد.
ارائه فکت شیت ضرورتی ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: اظهارات مقامات ایرانی برابر با چند فکت شیت بود و اگر به جمع بندی مسئولان اطمینان کنیم که همان تامین منافع ملی است دیگر ارائه فکت شیت ضرورتی ندارد و حتماً دلیلی داشت که این فکت شیت منتشر نشد چون سوء استفاده از آن زیاد بود همچنین صدور فکت شیت با توجه به این که مذاکرات شروع شده است دیگر لزومی ندارد.
وی با اشاره به خطوط قرمز در مذاکرات همواره برای ما مطرح است گفت: دستاوردهای هسته ای کشورمان به دست دانشمندان خطوط قرمز ماست و ما یکی از کشورهای استثنایی در حال توسعه هستیم که تمامی آستانه های مربوط به فناوری هسته ای را توانستیم به آن دست پیدا کنیم و سیکل سوخت را به طور کامل از اکتشاف تا تبدیل به سوخت را خودمان به آن دست پیدا کردیم.
ایران وارد کلوپ هسته‌ای در جهان شده است
صالحی ادامه داد: ما در طراحی و بازطراحی رکتور اراک قدم های بلندی را برداشتیم همچنین تولید کننده ۲۰ تن آب سنگین هستیم و همان طور که می دانید تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می کنند بسیار کم است و این در حالی است که ایران این کالای استراتژیک را تولید می کند. و در مذاکراتی که داشتیم پذیرفته شد که این آب سنگین پس از این که نیازهای ما را رفع کرد بتوانیم آن را به فروش برسانیم چون امتیاز بزرگی است و عملاً نشان می دهد که ما وارد کلوپ بزرگ هسته ای در جهان شده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به این سوال که برای حراست از این دستاوردها چه تمهیداتی اندیشیده شده است گفت: یکی از خطوط قرمز ما حفاظت از این دستاوردها است و ما چارچوب هایی در این رابطه مد نظر قرار داده ایم از جمله این که آب سنگین ماندن اراک و تضمین کننده بودن فوردو برای نطنز و این که نطنز به عنوان یک مرکز غنی سازی  فعالیت کند همچنین بر این موضوع تاکید داشتیم که تحقیق و توسعه  در این زمینه برقرار باشد و همان طور که می دانید آن ها خیلی تلاش کردند تا ما تحقیق و توسعه نداشته باشیم و جلسه معروفی که تا صبح به طول انجامید حول محور همین موضوع بود.
وی اضافه کرد: برخی این سوال را مطرح می کنند که ما ۲۰ هزار ماشین داریم و تنها ۵ هزار تای آن پذیرفته شده تا غنی سازی کنند و در پاسخ به این سوال باید بگویم که ۱۰ هزار تا از این ۲۰ هزار ماشین ما تنها در حالت نصب بوده و از ۱۰ هزار ماشینی که غنی سازی می کند ما پذیرفتیم که ۵ هزار عدد آن به فعالیت خود ادامه  دهد و هزار عدد آن در فوردو بدون تزریق در حال گردش باشد و با این ۵ هزار عدد می توانیم در سال ۲ هزار و ۲۰۰ اورانیوم غنی شده داشته باشیم.
صالحی افزود: نیاز سالانه ما در نیروگاه بوشهر ۳۰ هزار کیلو است و فاصله هزار و دویست کیلو یا دو هزار دویست کیلو تا آن فرقی نمی کند و کل ظرفیت نطنز ۴ هزار و ۸۰۰ هزار ماشین است که هر کدام اگر یک سو باشد می شود همان ۴ هزار و ۸۰۰ سو و ما باید ۳ نطنز دیگر داشته باشیم که به ۱۹۰ هزار سو برسیم و همه آن ها نیازمند زیرساخت ها و سکوهایی است که تماماً وقت گیر خواهد بود و ظرف ۳ سال یا دو سال ممکن نیست به آن دست یابیم.
امروز ما غنی سازی را در حالی ادامه می دهیم که تحریم ها برداشته می شود
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: به هر حال این یک مذاکره است که طرف مقابل با یک پرونده ساختگی در مقابل ما قرار گرفته و با آن قطعنامه هایی که بر علیه ما صادر کرده  که می گوید باید غنی سازی ما معلق شود اما امروز ما غنی سازی را در حالی ادامه می دهیم که تحریم ها برداشته می شود و نشاط فناوری هسته ای ما از بین نمی رود.
وی در تشریح این که چرا از ماشین‌های پیشرفته استفاده نمی‌کنید گفت: در آن زمان که در سازمان بودم دستوری را صادر کردم که آرام آرام IR1 را کنار بگذاریم که آن را از پاکستان وارد کردیم، این ماشین‌ها به صورت قطعات بودند و از سال ۶۹ تا ۷۶ طور کشید که تنها دو تا از این ماشین‌ها مونتاژ شود و این ماشین‌ها در ظاهر  بسیار ساده‌اند اما مجسم کنید که روتوری که ۶۰ دور در دقیقه می‌چرخد آن هم به صورت معلق که نباید کوچک‌ترین لرزشی داشته باشد برای همین سال‌ها طول کشید تا آن را به صورت پایدار نگه داریم همچنین از سال ۷۶ تا ۸۵ طول کشید تا یک آبشار ۱۶۵ تایی داشته باشیم و پس از آن بود که IR1 را داشتیم اما چون کرش آن زیاد بود بچه‌ها شروع به طراحی IR2,IR2M و …. کردند اما این تصمیم متأسفانه به دلایلی از سال ۹۰ کنار گذاشته شد.
صالحی  با بیان این که سال ۶۹ مبدایی است که ما ماشین‌ها را از خارج خریداری کردیم گفت: از ابتدای انقلاب هم نیروگاه بوشهر هم کارگاه انرژی اتمی بوده ولی سال ۶۹ به مرحله ای رسید و فعالیت به یکباره اوج گرفت.
وی ادامه داد: در آن زمان جنگ تمام شده بود ضمن این امکانات کشور هم وسیع‌تر شده بود و یک نشاطی بین جوانان کشور ایجاد شده بود که می‌خواستند بحث عقب افتادگی‌ها را که به خاطر جنگ بر ما تحمیل شده بود را به نوعی جبران شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان این که در حال حاضر با همت عالی جوانان این کشور تمامی آستانه های فناوری هسته ای را به دست آورده‌ایم اضافه کرد: حالا زمانی است که بتوانیم آینده این صنعت را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هم مقرون به صرفه باشد هم نشاط خود را حفظ کند و هم ایجاد شغل و کار کند.
در ادامه صالحی در خصوص این سؤال که شما در یکی از گفتگوهایتان اعلام کردید ایران با سانتریفیوژ هایIR1 برای رسیدن به توان ۱۹۰ هزار سو اقدام نخواهد کرد آیا از این گفته شما می‌توان نتیجه گرفت که ما حداقل تا ۱۰ سال آینده برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اقدام نخواهیم کرد گفت: بله ما این موضوع را در مذاکرات پذیرفته‌ایم که در طول این ۱۰ سال سقف سو ما یا سقف تعداد ماشین‌ها ۵ هزار و ۶۰ ماشین در نطنز به علاوه ۱۴۴ ماشین در فوردو باشد که در مجموع ۶ هزار و ۱۰۴ ماشین در این ده سال می‌شود.
صالحی درباره سوخت نیروگاه بوشهر نیز اظهار داشت: قراردادی با روس‌ها داریم که طی آن ۱۰ سال سوخت آن را تأمین کنند که دو سال آن گذشته و ۸ سال دیگر آن باقی مانده و این قرارداد نیز قابل تغییر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: ما تا ده سال پذیرفته‌ایم که سقف تعداد ماشین‌های ما ۶ هزار و ۱۰۴ ماشین باشد  که از این تعداد ۵ هزار و ۶۰ تای آن غنی سازی می‌کنند و هزار و ۴۴ تای آن هم در فوردو به عنوان ضامن نطنز خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که شما پیش‌تر فرموده بودید که ما در یک دوره اعتماد سازی دیگر محدودیتی برای غنی سازی نخواهیم داشت و می‌توانیم به هر میزانی که بخواهیم غنی سازی کنیم این مدت بر اساس تفاهم سوئیس چقدر است گفت: فرض کنید زمانی رسیده که ما در انتهای ۱۰ سال قرار داریم و ما در بهترین شرایط ۵ هزار و ۶۰ ماشین IR1 داریم و از آن زمان به بعد می‌خواهیم با یک برنامه ریزی درست ما ماشین‌های نسل جدیمان به ۱۹۰ هزار سو برسیم که این موضوع حداقل ۳، ۴ سال طول می‌کشد
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با بیان این که ما در نطنز دو سالن آ و ب داریم گفت: سالن آ سالن بزرگی است که زیر ساخت‌های آن نسبتاً ساخته و تکمیل است و در این سالن فقط ماشین‌هایIR1,IR2M,IR4  و احتمالاً IR6 جای بگیرد اما دیگر نمی‌توان IR8 را در این سکوها جای داد.
وی در ادامه اضافه کرد: ما سالن ب نطنز را هنوز دست نزده‌ایم و هنوز زیرساختی در این سالن احداث نشده بنابراین این مورد هم یکی از مواردی است که تا انتهای سال بعد برای سالن ب زیرساختی ایجاد نخواهد شد.
صالحی با بیان این که IR8 نسل جدید ماشین ماست و تنها یک ماشین از آن IR8 داریم که تا کنون تست‌های مکانیکی خود را کامل نکرده گفت: بر اساس برآورد شرکت یورنکو که از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات غنی سازی جهان است از زمان خلق یک ایده و فکر برای ماشین جدید تا زمان رساندن این ماشین به تولید انبوه قریب به ۸ سال طور می‌کشد لذا اگر ما یک ماشین جدیدی مثل IR8 را خلق و طراحی کردیم تا آن را به یک مرحله ای برسانیم که بتوانیم تولید انبوه کنیم قریب به ۸ یا ۱۰ ،۱۱ سال طول می‌کشد تا دچار سرنوشت IR1 نشود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه به ماشین‌های IR6 اشاره کرد و گفت: ما یک آبشار ده تایی از IR6 داریم که با یک مشکل مواجه شد و مجبور شدیم که این آبشار ده تایی را متوقف کنیم که الآن روی آن کار می‌شود.
وی با بیان این  که ما تا انتهای سال دهم زیر ساخت سالن ب را نخواهیم داشت گفت:ما از سال نهم شروع به تولید IR8 می‌کنیم ولی قطعاً به یکباره نمی‌توانیم این ماشین را به تولید انبوه برسانیم لذا پس از انتهای سال دهم که ابتدای سال یازدهم می‌شود حداقل ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا ما به ۱۹۰ هزار سو برسیم.
صالحی در ادامه درباره مذاکره با آمریکایی‌ها گفت: زمانی که بنده در وزارت امور خارجه بودم این پیشنهاد را خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم و علی رغم این که ایشان گفتند آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند با قبول پیش شرط‌هایی عنوان کردند که راجع به موضوع هسته ای با آمریکاها وارد مذاکره شوید و ما مذاکرات را از آن زمانی در عمان شروع کردیم که منجر به این شد که نامه ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی سازی را به رسمیت می‌شناسند ضمن این که قرار بود بعد از آن نیز جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم همزمان شد که دولت یازدهم نیز این موضوع را به خوبی پیگیری می‌کند.
من با آقای مونیز اصلاً راجع به مسائل بازرسی یک کلمه هم صحبت نکردیم
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه درباره دسترسی  و بازرسی از تأسیسات هسته ای و اظهارات اخیر مونیز وزیر انرژی آمریکا در این رابطه گفت: من با آقای مونیز اصلاً راجع به مسائل بازرسی یک کلمه هم صحبت نکردیم بلکه محور صحبت‌های ما راجع به نطنز، فوردو، اراک، ذخایر و تحقیق و توسعه بوده است.
وی ادامه داد: در خصوص بازرسی‌ها دوستان مذاکره کننده ما نپذیرفتند که ایران در بازرسی‌ها به عنوان یک استثناء پذیرفته شود و اظهارات وی در خصوص بازرسی‌ها بیان این مطلب از منظر خود بوده است.
صالحی اظهار داشت:اگر قرار باشد بازرسی صورت گیرد بازرسی از سوی آژانس خواهد بود به این معنی که راستی آزمایی‌ها توسط آژانس صورت می‌گیرد نه این که هر کشوری اجازه داشته باشد از سایت‌های ما دیدن کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه درباره پروتکل الحاقی نیز اظهار داشت: این پروتکل را ۱۲۰ کشور امضا کرده‌اند که ایران نیز یکی از این کشورهاست.
وی با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته گفت: بازرسی باید مدیریت شده باشد.
صالحی با اشاره به این که ایران می‌تواند به بازرسان اجازه بازرسی بدهد گفت: آن‌ها می‌خواهند برداشت پروتکل الحاقی را به گونه ای جا بیندازند که به ایران برخی از مسائل تحمیل شده باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به مطالعات ادعایی مطرح شده در طی سال‌های اخیر ادامه داد: این مسئله از دوران لاریجانی مطرح شده است به گونه ای که ایشان بحث مدالیته را مطرح کردند که شامل ۶ موضوع می‌شد.
وی با اشاره به این که بخشی از بحث مطالعات ادعایی در دوران لاریجانی حذف شد گفت: پرونده ما در دوران سعید جلیلی در بعد آژانس بسته شد.
صالحی با اشاره به این که هر انفجاری الزاماً با مواد هسته ای رخ نمی‌دهد گفت: آن‌ها بحث مطالعات ادعایی را مطرح کردند به گونه ای که از پارچین دوباره بازدید داشتند و ما نیز اجازه بازدید به آن‌ها دادیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که ما برای بار دوم هم نیز این اجازه را به آن‌ها دادیم افزود: ما مشکل بازدید نداریم بلکه مسئله حاکمیتی است.
وی با اشاره به این که آژانس دو بار بازدید داشته است ادامه داد: چه ضمانتی برای بازدید سوم وجود دارد.
عنصر اقتدار ملت مقاومت در مقابل زورگویی است
صالحی با اشاره به این که نگاه آژانس فنی حقوقی نبوده بلکه آن‌ها به دنبال بهانه جویی هستند اظهار داشت: منطق قدرت بر آن‌ها حاکم است عنصر اقتدار این ملت مقاومت در مقابل زورگویی بوده است به طوری که توانستیم عزتمندانه در برابر آن‌ها بیاستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که آژانس  باید از منظر بی طرفی وارد شود خاطر نشان کرد: در این صورت است که می‌توانیم به یک جمع بندی دست یابیم.
وی با بیان این که در جلسه اخیر با آژانس بر روی دو بحث که یکی مربوط به انفجارات  و دیگری مقاله شهید شهریاری بود به نتیجه دست یافتیم ادامه داد: آن‌ها مقاله شهید شهریاری را زیر سؤال برده بودند.
صالحی با اشاره به این که مقاله شهید شهریاری مقاله علمی در مورد نقل و انتقالات نیترون و نرم افزارهای محاسباتی بود گفت: مدت‌ها است که راجع به این مقاله با آن‌ها بحث می‌کنیم.
۱+۵ باید وزن سیاسی‌اش را به کار بگیرد تا به نتیجه برسیم
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که صریحاً با ۱+۵ و آژانس راجع به بحث PND به یک جمع بندی رسیده‌ایم گفت: ۱+۵ باید وزن سیاسی‌اش را به کار بگیرد تا به نتیجه برسیم.
وی با اشاره به این که این مسئله عامل جمع و جور شدن است ادامه داد: اگر این دو مسئله روشن شود مسئله خاص دیگری نداریم.
صالحی با اشاره به این که اگر ۱+۵ نیت بررسی داشته باشد و بخواهد با ایران تعامل کند می‌توانیم به نتایجی دست یابیم افزود: آن‌ها باید از نفوذ سیاسی‌شان بهره بگیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بیان کرد: مطالعات ادعایی معنایی ندارد یکی از خطوط قرمز ما بحث تحقیق و توسعه علمی در ابعاد گوناگون است.
صالحی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که مسئله تحقیق و توسعه بعد از توافق احتمالی چه ابعادی پیدا می‌کند، گفت: اکنون در قسمت تحقیق و توسعه IR4,IR2M,IR6,IR8,IR5 گفت: مرکز ما بالای زمین و در سوله قرار دارد به طوری که این مرکز نسبتاً متوسط است.
بعد از توافق بر روی IR8فعالیت خواهیم کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که این مرکز تحقیقاتی به S8 نام‌گذاری شده است افزود: ما بر روی IR8 کار نمی‌کنیم اما بعد از توافق بر روی آن فعالیت خواهیم کرد.
وی با اشاره به این که از زمان شروع به فعالیت یک ماشین تا رسیدن به آستانه نیازمند ۱۰ سال زمان هستیم گفت: ما تحقیقاتمان را پس از توافق شروع خواهیم کرد.
صالحی با اشاره به این که بر IR4,IR2Mو IR5 کار کرده‌ایم اضافه کرد: زیرساخت‌های سالن ب را نیز فراهم خواهیم کرد.
 در تصور اذهان سانتریفیوژ غنی سازی است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که در تصور اذهان سانتریفیوژ واژه ای است که غنی سازی گفته می‌شود ادامه داد: در مراکز سلامت و بهداشت و یا کارخانجات داروسازی از سانتریفیوژ استفاده می‌کنیم.
وی با بیان این که برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار از سانتریفیوژ استفاده می‌کنیم اظهار داشت: ماشینی که بچرخد و عمل جداسازی را انجام داد سانتریفیوژ است بنابراین سانتریفیوژ یعنی نیروی گریز از مرکز.
صالحی افزود: بر روی سانتریفیوژ کار می‌کنیم به طوری که برای وزارت بهداشت آن را ساخته‌ایم.
 در فوردو ایزوتوپ پایدار تولید می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که به وزارت بهداشت ۲۰ هزار دور در دقیقه سانتریفیوژ داده‌ایم تا پروتئین‌ها را جداسازی کنند خاطر نشان کرد: یکی از کارهای ما در فوردو تولید ایزوتوپ پایدار است.
وی با اشاره به این که غنی سازی اورانیوم روش‌های مختلفی دارد اظهار داشت: ما سانتریفیوژ را به عنوان روش خود انتخاب کرده‌ایم.
صالحی گفت: ما بر روی IR ها بر روی غنی سازی اورانیوم کار می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که در فوردو چه تحقیقاتی انجام خواهد شد افزود: یکی از موارد در نظر گرفته شد ایزوتوپ پایدار است سانتریفیوژ نیازمند آن است.
وی با اشاره به این که ۱+۵ پذیرفته است تا به کمک آن‌ها این کار را انجام دهیم ادامه داد: روس‌ها آمادگی خود را در این رابطه اعلام کردند اما این آمادگی از سوی روس‌ها قطعی نیست.
فوردو مکانی برای استمرار اصل غنی سازی است
صالحی خاطر نشان کرد: بنده سال ۸۸ وارد سازمان شدم و تصمیم گرفته شد که فوردو به عنوان تضمین استمرار اصل غنی سازی باشد نه این که غنی سازی صنعتی در آن انجام شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که فوردو داخل کوه است و حداکثر ماشین‌هایی که می‌توانند در آن جا جای بگیرد ۳ هزار است گفت: فوردو نمی‌تواند محل صنعتی تولید باشد زیرا ۱۷ کیلو تولید می‌کند.
وی با اشاره به این که فوردو به عنوان مرکز تولید صنعتی غنی سازی است افزود: اگر مرکز تحقیقات در فوردو بود فرض محال غیر قابل دسترسی به حساب می‌آمد و تمام تجهیزات گران قیمت را آن جا می‌گذاشتیم.
صالحی با اشاره به این که در فوردو می‌خواهیم ایزوتوپ پایدار تولید کنیم گفت: باید پیشنهادات بر اساس واقعیات موجود باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران با مقاومتش توانسته است اصل صنعت هسته ای را حفظ کند عنوان کرد: در این جا چند فرض مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها این است که هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرفتیم و فقط به این مسئله اکتفا می‌کردیم که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.
وی با اشاره به این که فرض دیگر این است که آن‌ها می‌گفتند که ما جمهوری اسلامی ایران را قبول داریم و شما می‌توانید به عنوان عضو آژانس هر کاری انجام دهید افزود: فرض دیگر این مسئله است که مانند لیبی تسلیم صد درصدی آن‌ها می‌شدیم و یا این که مانند کره شمالی به دنبال سلاح هسته ای می‌رفتیم البته هرگز نمی‌توانیم کاری را که کره شمالی انجام داده است را ما نیز انجام دهیم زیرا به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و نخواهیم بود.
صالحی با اشاره به این که یا باید مانند لیبی می‌شدیم و یا این که می‌گفتیم به دنبال محدودیت نیستیم و فقط به این مسئله اکتفا می‌کردیم که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم گفت: بنابراین مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم به توافق برسیم پس باید میان این دو ایده به گونه ای حرکت کنیم تا به توافق دست یابیم.
فوردو تعیین کننده اصل غنی سازی است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که توافق انجام شده است و در چارچوب حفظ خطوط نظام به جلو پیش رفته‌ایم ادامه داد: فوردو تعیین کننده اصل غنی سازی است.
وی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه باید بماند گفت: ما نیز بقیه امور را حفظ کرده‌ایم
صالحی با بیان این که مواد هسته ای اورانیوم طبیعی است خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم غنی سازی کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که ما هم آب سنگین و هم آب سبک داریم ادامه داد: راکتور اراک با باز طراحی جدید به جای می‌ماند.
وی با اشاره به این که برای باز طراحی ریکتور آب سبکی مانند تهران نداریم گفت: تسلط کامل برای راکتور داریم.
صالحی با اشاره به این که چنانچه دولت برای ساخت راکتور آب سبک اراده کند ما نیز مشکلی نداریم خاطر نشان کرد: در ابعاد حقوق قراردادهای محکمی که تضمین لازم را داشته باشد می‌بندیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که راکتور اراک توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است گفت: همچنین باز طراحی آن از سوی مهندسان ایرانی صورت گرفته است.
 قلب راکتور بر اساس اورانیوم طبیعی ساخته  شده است
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون همکاری‌های بین‌المللی ادامه داد: اگر فرض کنیم که آن‌ها به ما کمک نکنند باید بگوییم که خوشبختانه باز طراحی‌ها را انجام داده‌ایم و قبل ریکتور را بر اساس اورانیوم طبیعی طراحی کرده‌ایم به گونه ای که تعداد مجتمع سوخت زیاد داریم.
صالحی ادامه داد: ما می‌خواهیم با کمک کشورهای پیشرفته این کار انجام دهیم تا در تأمین تجهیزات و تکنولوژی مشاوره در بعد تحقیقاتی صورت گیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که قردادها باید به گونه تنظیم شود که الزام آور باشد اظهار داشت: ما می‌خواهیم از تجربه بیشتر کشورهای بهره‌مند شویم تا نیروی انسانی مان آموزش ببیند پس بنابراین اگر همه چیز به درستی به جلو برود شاید ۶ سال دیگر این ری اکشن اپریشینال شود.
وی با اشاره به این که بر اساس برآوردهایی که قبل از انقلاب صورت گرفت ایران به ۱۹ نیروگاه مانند بوشهر نیازمند بود اما اکنون این برآورد تغییر کرده است گفت: یکی از مشکلات ما قیمت سوخت است بنابراین برای این که قیمت برق تولیدی توسط نیروگاه را محاسبه کنیم باید آن را با برق نیروگاه فسیلی مقایسه کنیم.
صالحی با بیان این که در ایران قیمت سوخت تقریباً صفر است اظهار داشت: یک نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۷ تا ۸ میلیون بشکه در سال معادل نفت احتیاج دارد تا هزار مگاوات برق تولید کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که تصمیم گرفته‌ایم تا نیروگاه های بزرگ نسازیم گفت: در جنوب و در سواحل مکران می‌توانیم از این نیروگاه‌ها بهره‌مند شویم تا هم آب شیرین و هم برق تولید کنیم.
وی با اشاره به این که حدوداً می‌توانیم ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین تولید کنیم افزود: شهرستان بوشهر جمعیت خوبی دارد به طوری که ۴۰ الی ۵۰ هزار متر مکعب مصرف دارد.
صالحی با اشاره به این که قابلیت صنعت برای نیروگاه های کوچک بیشتر است اظهار داشت: این نیروگاه‌ها آب سبک خواهد بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که برای تولید برخی از آب سنگین‌ها اقدام خوبی نشده است گفت: این مسئله نیازمند مطالعه است.
وی با اشاره به این که راکتورها انواع و اقسام دارد اظهار داشت: راکتور اراک برای تحقیقات است به طوری برق تولید نمی‌کند و مانند راکتور تهران عمل می‌کند.
صالحی با اشاره به این که اگر راکتور اراک را مطابق طراحی جدید بسازیم برایمان کافی است افزود: اراک با بازطراحی جدید می‌تواند نیازهایمان را برای مدتی برطرف سازد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که در راکتور اراکPIE را نمی‌توانیم انجام دهیم عنوان کرد:کوبالت را نمی‌توانیم تولید کنیم.
وی با بیان این که این راکتور ۳۰، ۴۰ سال عمر دارد گفت: ممکن است حجم نیاز ما در صادرات افزایش یابد.
صالحی اظهار داشت:اگر راکتور اراک ۶، ۷ سال دیگر در جریان قرار بگیرد دیگر برای ۶،۷ سال دیگر راکتور نخواهیم ساخت.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که باید نیازمند ساخت ریکتور جدید باشیم اذعان کرد: زمانی که با آمریکا راجع به مجتمع سوخت صحبت می‌کردیم آن‌ها گفتند این مسئله نیازمند زمان زیادی است.
وی با اشاره به این که اولین مجتمع واقعی بوشهر را ۲۰ فروردین به نمایش گذاشتیم افزود: این مسئله یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید به طوری که باور نمی‌کردند که این مجتمع را ما ساخته‌ایم.
صالحی با بیان این که طرف مقابل فهمید که ما می‌توانیم گفت: راکتور تهران با سوخت ایران کار می‌کند بنابراین راکتور بوشهر هم نیز می‌تواند با سوخت ایران کار کند.
 ایمنی راکتور و حفظ امنیت و سلامت مردم حرف اول را می‌زند
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که ایمنی ریکتور برای ما حرف اول را می‌زند اظهار داشت: حفظ سلامت و همچنین حفظ امنیت مردم برایمان حرف اول را می‌زند.
وی با اشاره به این که راکتور تهران به خوبی کار می‌کند ادامه داد: این مسئله دستاورد بزرگی برای ما به حساب می‌آید.
صالحی با اشاره به این که کشورهای اطراف رادیو دارو را از ما می‌خرند گفت: تقاضا در این حوزه روز به روز بیشتر می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که ما می‌خواهیم زیرساختی تحت عنوان JMP را بسازیم گفت:باید استانداردسازی بین‌المللی رادیو دارو را عرضه کنیم.
وی با تاکید بر این که در رادیو دارو وضعمان خوب است افزود: پس از ۳، ۴ سال دیگر به یکی از کشورهای فعال در حوزه رادیو دارو تبدیل خواهیم شد.
صالحی با اشاره به این که در کشورهای در حال توسعه هر کشوری که نیروگاه هسته ای می‌سازد ممکن است از حقوقش بگذرد گفت: ما تنها کشور در حال توسعه هستیم که هم حقوقمان را حفظ کرده‌ایم و هم آب سبک و آب سنگین داریم.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *