بازنشری 10 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نظر فرماندهان ارشد سپاه درباره تجاوز آل‌سعود به یمن

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ تجاوز عربستان سعودی به “یمن” با واکنش‌های زیادی همراه شده که مهمترین آن‌ها واکنش مقامات جمهوری اسلامی اعم از لشکری و کشوری است.

سردار سرلشکر پاسدار “محمدعلی جعفری” فرمانده کل سپاه درباره جنایات آل سعود گفت: امروز عربستان خائن پا جا پای اسرائیل گذاشته و هرچه زمان می‌گذرد می‌بینیم دست مخالفان انقلاب اسلامی در حال روشدن است.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تجاوز آل سعود به یمن چه گفتند؟/ عربستان ماکت اسرائیل

وی ادامه داد: آل سعود در معرض اضمحلال و سقوط است و تحلیل‌گران فرامنطقه‌ای از این موضوع سخن گفته‌اند.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: عربستان با پرویی، بی‌شرمی، وقاحت و زیرپا گذاشتن تمام اصول اسلامی به یک کشور مسلمان که به دنبال نفی نظام سلطه است حمله کرده و پیش‌بینی می‌شود موج بعدی اتفاقات منجر به سقوط آل سعود گردد.

سرلشکر قاسم سلیمانی چه گفت؟

اخیرا در یکی از رسانه‌ها نقل شده سردار سرلشکر پاسدار “قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس هم در واکنش به حمله سعودی‌ها اظهار داشت : عربستان از حمله به یمن توفیقی به دست نخواهد آورد و این حمله در واقع همانند حمله رژیم صهیونیستی به “غزه” بی‌نتیجه باقی خواهد ماند و اگر به تاریخ کشور “یمن” نگاه کنیم می‌بینیم که عملیات زیادی به این کشور صورت گرفته اما هیچ‌یک از کشورهای متجاوز توفیقی را از حمله به این کشور به دست نیاوردند.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تجاوز آل سعود به یمن چه گفتند؟/ عربستان ماکت اسرائیل

سردار سلامی: حمله یمن با هدف سرنگونی “انصار الله” و پیگیری اهداف آمریکا است

سردار سرتیپ پاسدار “حسین سلامی” جانشین فرمانده کل سپاه درباره هجوم آل سعود به “یمن” اظهار داشت: تهاجم سعودی‌ها به یمن بازتابی از بن‌بست‌های سیاسی آمریکایی‌ها و شکست سعودی‌هاست.

وی ادامه داد: آن‌ها برای یک رقابت راهبردی تلاش کردند چرا که احساس می‌کنند یک نفوذ معنوی اعتقادی عمیقی تا مرزهای شرقی مدیترانه پیش رفته است. می‌توان گفت عربستان سعودی با حمله به “یمن” اهدافی همچون تسلط و قیومیت بر ملت “یمن”، جلوگیری از گسترش معنوی جمهوری اسلامی، پیگیری اهداف آمریکا مانند سرنگونی “انصار‌الله” و نشان دادن اقتداری از کشورهای عربی را دنبال می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: عربستان احساس می‌کند که پس از مرگ صدام خلا در سلطه طلبی و رهبری جهان عرب به وجود آمده اما ضمن این که فکر می کنم در ورای این موضوعات واقعیت های دیگری نیز وجود دارد و آن این است که نظام سعودی بعد از تمهیدات و تحولات اخیر دچار چالش‌هایی در لایه‌های درونی حاکمیت شده که در آن وابستگان به سیستم قبلی از حاکمیت کنار گذاشته شدند و آن‌ها برای این که این چالش داخلی با یک فرافکنی خارجی فریز و منجمد کنند طبیعتاً از چنین ماجرایی کمک گرفته اند.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تجاوز آل سعود به یمن چه گفتند؟/ عربستان ماکت اسرائیل

عربستان امروز دچار یک جهالت استراتژیک شده است

وی یادآور شد: سعودی ها که قبل از این ماجرا احتیاط های سیاسی لازم را در مداخلاتشان به کار می بردند و بیشتر از طرق تسلیح، شارژ عقیدتی و شارژ مالی جنگ های نیابتی را مدیریت می کردند و به شکل مستقیم وارد صحنه های عملیاتی نمی شدند امروز دچار یک جهالت استراتژیک شدند و ما مفروضات غلط و مطالعه ناصحیح محیط به یک جنگ شتابزده و مبهم دست زدند.

سعودی‌ها همواره در رویای انبساط ژئوپولتیک بودند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: اگر حتی هدف‌های سیاسی سعودی‌ها که همواره در رویای انبساط ژئوپلتیک بودند و همیشه در رویای این بودند که توسعه ژئوپلتیک را در شبه جزیره عربی ایجاد کنند و “یمن” را تحت استعمار خود قرار بدهند و در حقیقت بتوانند به این شکل، یک بسطی در قدرت خود دهند و یا این که سلطه گری بر اعراب پیدا کنند.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تجاوز آل سعود به یمن چه گفتند؟/ عربستان ماکت اسرائیل

اگر رژیم سعودی بتواند به یک موفقیت منطقه‌ای دست یابد مطمئناً به سراغ بقیه همسایگان خواهد رفت

سردار سلامی اضافه کرد: اگر کشوری مثل رژیم سعودی بتواند به یک موفقیت منطقه‌ای دست یابد مطمئناً به سراغ بقیه همسایگان خواهد رفت و بالانس و توازن سیاسی و تعادل قدرت سیاسی را بر هم خواهد زد و اشتهای او برای توسعه حاکمیت ادامه پیدا خواهد کرد و مسلماً سایر همسایگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این اشتباهی است که دولت هایی که در این ائتلاف شرکت کردند در حال انجام آن هستند.

وی تصریح کرد: این ائتلاف شکل نگرفته ولی حداقل در یک ظاهر سیاسی ناقص یک موجود ناقص الخلقه‌ای به نام یک ائتلاف به وجود آمده ولی حتی همین اندازه که ان‌ها روی کاغذ و در ظاهر سیاسی از این ائتلاف حمایت کردند مثل این است که کسی با دست خود یک کسی را بر خود مسلط کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با طرح این سوال که آیا سعودی‌ها فکر کرده‌اند که گزینه‌های نظامی آن‌ها برای تعقیب این هدف سیاسی چیست، گفت: مگر نباید بین نقشه راه سیاسی و نقشه راه نظامی یک انطباق وجود داشته باشد وقتی نیروی نظامی عمل می‌کند، او دقیقاً در متن یک استراتژی عمل می‌کند.  لذا اگر راهبردهای نظامی پاسخی به هدف های سیاسی ندهد جنگ با شکست مواجه خواهد شد و تاریخ سرشار جنگ هایی است که با خطا محاسبه می شود و با جهالت و حماقت سیاسی رهبرانشان به وجود آمده و در نهایت به شکست همان سیستم تهاجم کننده منجر می شود.

سردار سلامی یادآور شد: زمانی ارتش عثمانی با ۸۰ هزار نیروی نظامی به “یمن” حمله کرد که از این تعداد تنها ۸ هزار نفر بازگشتند به گونه‌ای که آن ژنرال عثمانی عنوان کرد که ما در یک کارخانه ذوب آهن وارد شدیم و هر چه نیروی اعزام می کنیم مثل نمک در آب حل می‌شود.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا سعودی‌ها خواهند توانست در مقابل عملیات آتی زمینی یمنی‌ها را در هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز خشن و کویری دچار چالش کنند گفت: نکته دیگری که باید در این موضوع به آن توجه کرد این است که عربستان سعودی امروز یک تناقض را مدیریت می کند و آن تناقض این است که کسانی که امروز در “یمن” درگیر هستند القاعده و داعش بوده و استراتژی آن‌ها نیز این است که آن‌ها می‌گویند ما باید برویم مکه و در آن جا خلافت تشکیل دهیم ولی چون فعلاً مکه و دبی از ظرفیت پذیرش سختی ما را ندارند از “یمن” و “سوریه ” شروع می کنیم که این ها ملت سختی پذیر و مقاوم هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: وقتی خود آل سعود باعث تجمیع این گروه های تکفیری و تروریستی می شود آیا می تواند کشورهای دیگر این منطقه و خود عربستان سعودی از این پدیده سیال و قابل انتشار مصون بماند.

عربستان سیستم امنیت شبه جزیره عربی را از تعادل خارج کرده است

سردار سلامی ادامه داد: تا قبل از این مداخله سیستم امنیت داخلی یمن در یک شکل داخلی و ملی درگیر بوده، اما امروز عربستان سعودی سیستم امنیت شبه جزیره عربی را از تعادل خارج کرده است.

وی ادامه داد: جنگ با اراده یک بازیگر شروع شود اما با اراده ده‌ها بازیگر هم به پایان نمی‌رسد، آیا عربستان سعودی می‌تواند پیش‌بینی کند چه موقع و چگونه این جنگ خاتمه پیدا می‌کند؟

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تجاوز آل سعود به یمن چه گفتند؟/ عربستان ماکت اسرائیل

یمن نیازی به حضور ما ندارد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه که سعودی‌ها به صراحت از نقش ایران در یمن صحبت می‌کنند و سعی دارند که جنگ خود با “یمن” را به نوعی جنگ شیعه و سنی نشان دهند، اظهار داشت: دو امام جمعه مسجدالحرام همین مطلب را عنوان کردند و گفتند که جنگ ما در یمن جنگ شیعه و سنی است، یعنی ما اول باید به جنگ شیعیان و ایران برویم و بعد به جنگ یهودی‌ها، یعنی دشمنی با شیعه را در اولویت جنگ با صهیونیست‌ها قرار دادند و آن ها بعد از یک چنین نفاق وتفرقه ای را در جهان اسلام پراکنده کنند؛ اما حقیقت این است که “انصارالله” ، مردم و ارتش “یمن” امروز همگی یک ید واحده شده اند و یک مساحت وسیعی را مقاومت عمیقی شکل دادند و هم در بعد تجهیزات، نیروی نظامی و آموزش اصلاً نیازی به حضور ما ندارند.

حال، باید منتظر ماند و تا پایان دید که آیا جنون آل سعود به حمله زمینی می‌انجامد و نتیجه‌ای خواهد داشت؟ یقینا آل‌سعود در باتلاق “یمن” هر روز چند سانتی‌متر بیشتر فرو می‌رود و این کشور به عنوان ماکتی از اسرائیل، هر اقدامی که رژیم صهیونیستی در منطقه داشته را پیگیری می‌کند و این، عواقب پیش‌بینی نشده‌ای را به همراه خواهد داشت.

پیش از این هم فرماندهان نیروهای چهار گانه ارتش به همراه امیر سرلشکر عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، به خاندان آل سعود هشدار داده بودند و این بار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدارهای لازم را دادند تا شاید عربستان سعودی عبرت بگیرد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *