بازنشری 10 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اما و اگرهای بازگشت یک شرکت خودروساز به بازار ایران/خسارت ۳ هزار میلیاردی صنعت خودروی ایران احصاء می شود؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، این روزها در حالی صحبت از بازگشت شرکت پژو به ایران مطرح می‌شود که این شرکت دو سال قبل بعد از ۲۳ سال همکاری با شرکت خودروساز قدیمی ایران یعنی ایران خودرو رفت و  پشت سرش را هم نگاه نکرد. اواخر سال ۹۰ و اویل سال ۹۱ سیاه ترین دوران همکاری دومین خودروساز برتر اروپا با ایران بود. تشدید تحریم های کشورهای غربی علیه ایران به بهانه برنامه هسته ای کشورمان و فروش ۶ درصد از سهام این شرکت به جنرال موتورز آمریکا، احتمال قطع ارتباط ایران خودرو و پژو فرانسه را به شدت قوت بخشید. هنوز تعطیلات نوروز ۹۱ به پایان نرسیده بود که شایعه جدایی پژو از ایران خودرو رنگ واقعیت به خود گرفت و این شرکت فرانسوی در حالی که دو سال از قراردادش با ایران باقی مانده بود ترجیح داد تا دومین بازار بزرگ فروش خودروهای خود را ترک کند.

فرش قرمز برای بازگشت اولین خودروسازی که ایران را تحریم کرد

دست دوستی یا کسب سود مالی؟

این روزها برخی گمان می کنند که تلاش پژو برای بازگشت به بازار ایران به واسطه برقراری رابطه دوستی میان دولت های ایران و فرانسه است. این در شرایطی است که فرانسوی ها در طول مذاکرات هسته ای جزو اصلی ترین مخالفان منفعت ایران از روند مذاکرات بوده اند و هر جا که تصمیمی بر اساس منافع جمهوری اسلامی گرفته می شود، فرانسوی ها اولین وتو کننده آن بودند. از همین رو باید گفت که ماجرای تلاش شرکت خودروسازی پژوی فرانسه به بازار ایران نه برای ارائه دست دوستی بلکه برای کسب سود مالی از بازار ایران است، چراکه در سال های اخیر این شرکت با بحران های بسیاری مواجه شده که منجر به اخراج هزاران کارگر این شرکت در فرانسه نیز شده است.

پژو بعد از قطع ارتباط با ایران روزگار چندان خوشی را طی نکرد. کنار رفتن دومین بازار بزرگ خودرو بعد از کشور فرانسه به قیمت بیکار شدن ۱۰۰ هزار کارگر این شرکت و ضرردهی این شرکت تمام شد. پژو در سال ۲۰۱۲، ۵ میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۳ ، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ضرر کرد. اتفاقاتی که منجر شد تا این شرکت حاضر شود ۳۰ درصد از سهام خودش را به یک شرکت چینی به نام دونگفنگ واگذار کند.

از همین رو خودروسازان فرانسوی با چالش‌های متعددی مواجه هستند. ازیک طرف اخراج هزاران کارگربه دلیل بحران‌های مالی کارخانه‌ها وازطرف دیگراعتصاب‌های متوالی کارگران به دلیل بحران‌های اخیرکاهش فروش وتعطیلی کارخانه‌ها، موجب شده تا مدیران این شرکت خودروساز بار دیگر به فکر بازار فروش خودروهای خود در ایران باشند.

ماجرای ترک یک شبه ایران توسط شرکت پژو

پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تحریم صنعت خودرو، کارشناسان شرکت پژو بدون توجه به قرارداد این شرکت با ایران خودرو و بدون کوچکترین پایبندی به آن، یک شبه ایران را ترک کردند و به همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار خودرو ایران پشت پا زدند.

به این ترتیب، در شرایطی که ایران سرمایه‌گذاری بالایی برای برند پژو انجام داده بود، اما بعد از ۲۳ سال همکاری، طی فراخوانی تنها در عرض یک هفته ۳۰ کارشناس شرکت پژو از ایران خارج شدند.

مشخصات محصولات جدید پژو در ایران + برآورد قیمت

پژو ۲۰۰۸ که یک خودروی شاسی بلند است حدود ۳ سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است.

پس از این اقدام، شرکت پژو هیچ پاسخی به تماس‌های ایران خودرو نداد و رابطه پژو و ایران خودرو برای مدتی قطع شد. چنین برخوردی با یک شرکت پس از ۲۳ سال همکاری مشترک، در تاریخ صنعت خودرو جهان بی‌سابقه بود.

این در شرایطی است که حداقل خسارت اولیه که بابت قطع رابطه ناگهانی پژو به ایران وارد شد، ۸۰۰ میلیون یورو یعنی تقریباً معادل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حالا تلاش برای انعقاد قرارداد جدید ایران‌خودرو با پژو فرانسه در شرایطی در حال نهایی شدن است که خبری از جبران خسارت واردشده به کشورمان بر اثر ترک ناگهانی شرکت پژو و قطع تولیداتش در ایران نیست؛ موضوعی که در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نیز بر لزوم توجه به آن تأکید شده بود.

مشخصات محصولات جدید پژو در ایران + برآورد قیمت

پژو ۳۰۱ نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد که این خودرو حدود ۲ سال است در بازار چین عرضه می‌شود. این محصول با مشارکت شرکت پژو و دانگ‌فنگ چین در این کشور تولید و عرضه می‌شود.

البته در همین زمینه، بهمن ماه سال گذشته نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه گفت:  به هر حال پژو باید تاوان گذشته را بدهد و به نحوی آن را جبران کند. این شرکت باید تاوان گذشته را بدهد. ما همین طوری حاضر نیستیم چراغ سبز به این شرکت نشان دهیم و باید به نحوی گذشته را جبران کند. ما تاکید داریم که بخش صادرات در همکاری با شرکت پژو فعال شود.

اکنون اما شنیده می شود که مدیران شرکت پژو به تهران آمده اند و جلسه ای ۱۰ ساعته با مسئولان ایران خودرو داشته اند و با رضایت و دست پر به پاریس بازگشته اند.

بازخوانی مجدد رهنمودهای مقام معظم رهبری

روز گذشته بود که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی»، انجام دهند.

ایشان همچنین تقویت تولید داخلی را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی» برشمردند و افزودند: برخی می‌گویند در شرایط تحریم و فشار، رونق تولید داخلی امکان‌پذیر نیست، بدون شک تحریم‌های ظالمانه در بروز مشکلات تاثیر داشته است اما تحریم‌ و فشار، بدون تردید نمی‌تواند جلوی «تلاش عمومی، سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده» را برای رونق تولید داخلی بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای اثبات ناتوانی تحریم‌ها در سد کردن تلاش‌های داخلی، به پیشرفت‌های شگرف ایران در زمینه صنایع نظامی، زیست فناوری، سدسازی، نانو، صنایع دانش‌بنیان، هسته‌ای و دیگر زمینه‌ها اشاره کردند و افزودند: در برخی از این عرصه‌ها، فشارهای تحریمی بسیار بیشتر بوده است اما نتوانسته در مسیر تلاش و پیشرفت نیروهای داخلی مانعی ایجاد کند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته اگر تحریم‌ها نبود احتمالاً در برخی از این زمینه‌ها، پیشرفت بیشتری داشتیم اما این احتمال نیز وجود دارد که در آن صورت، به پول نفت تکیه می‌کردیم و این پیشرفت‌ها را بدست نمی‌آوردیم.

پای صهیونیست ها در میان است؟

پایه گذار شرکت پژو سیتروئن که پژو زیر مجموعه این شرکت به شمار می رود یک صهیونیست است. نماد شرکت پژو نیز از جمله نمادهای صهیونیستی به شمار می رود که قرابت زیادی با نماد رژیم صهیونیستی دارد. شیر غران همانطور که در تورات تحریف شده صهیونیست ها هم آمده است همواره به عنوان نماد شرکت های صهیونیستی به حساب می آید.

بازگشت پژو به ایران و ذوق زدگی برخی از مسئولان از این بازگشت در شرایطی اتفاق می افتد که هیچ تضمینی برای تداوم همکاری این شرکت با ایران خودرو در صورت تداوم تحریم ها وجود ندارد.

این در حالی که یک بررسی اجمالی نشان می دهد که این پژو است که بیش از ایران به ارتباط با کشورمان نیاز دارد و این سوال مطرح می شود چرا ما نباید به برقراری ارتباط با شرکت های خودروسازی دیگر توجه کنیم، در حالی که شرکت های فرانسوی پژو و رنو یک بار سابقه خلف وعده با ایران را داشته اند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *