بازنشری 13 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پرداخت معوقات فرهنگیان تا پایان هفته معلم/ اجرای طرح جدید بیمه فرهنگیان از خرداد

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک ضمن تبریک میلاد امیر المومین علی (ع) و فرارسیدن روز بزرگداشت معلم گفت: نام گذاری روز شهادت استاد مطهری بعنوان روز معلم رسالت سنگینی را بر عهده آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می دهد و به گفته امام راحل (ره) معلمی شغل انبیاست و همانطور که پیامبران هدایتگر جامعه هستند، معلمان هدایتگر جامعه هستند و معلمی یک شغل نیست بلکه یک وظیفه است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳٫۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش اموزش و پرورش هستند که این دانش آموزان جمعا حدود ۴۰ میلیون نفر را در جامعه با آموزش و پرورش مرتبط می کنند. بنابراین آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک بین حاکمیت و ملت است.

وی ادامه داد: معلمین از والا ترین و صادق ترین قشر جامعه هستند که هدایت جامعه را عهده دارند و اثر گذاری معلم بر دانش آموزان میتواند نوید بخش حرکتی اساسی در نسل آینده باشد.

معوقات فرهنگیان تا پایان هفته معلم پرداخت خواهد شد

فانی در خصوص مطالبات فرهنگیان گفت: این مطالبات به دو قسمت تقسیم می شود. یکی مطالباتی که همکاران فرهنگی به موجب قوانین موجود مطالبات پرداخت نشده ای از آموزش و پرورش دارند که تا آخر هفته معلم بخش عمده ای از این مطالبات پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: قسمت دیگر این مطالبات، مقایسه ای است که بین فرهنگیان و سایر کارمندان انجام می گیرد و احساس تبعیض و فرق بین دریافتی ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: این تبعیض و تفاوت ها در یک یا دو سال اخیر اتفاق نیفتاده و قدمتی ۷۰ ساله دارد و تلاش دولت یازدهم بر این بوده است که بتدریج این تبعیض ها و فاصله ها کم شود. یقینا با توجه محدودیت های اعتباری و بودجه ای دولت همکاران عزیز ما نیز انتظار ندارند که این تغییر در مدت کم انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با معوقات فرهنگیان حق التدریس گفت: در جلسه ای که با رییس سازمان مدیریت داشتیم مقرر شد که حق التدریس های معوقه دی، بهمن و اسفند پرداخت شود و در این زمینه تخصیص اعتبارات صورت گرفته و این اعتبارات روز یکشنبه به استان ها خواهد رسید.

وی همچنین در رابطه با دلیل عدم پرداخت به روز این معوقات اظهار داشت: دلیل این امر مشکلات اعتباری وزارت آموزش و پرورش بوده است. در سال ۹۳ با پرداخت حقوق بهمن و عیدی همکاران ۱۰۰ درصد اعتبارات آموزش و پرورش را هزینه کردیم و برای پرداخت حقوق اسفند هیچ اعتباری نداشتیم. اما با تلاش های آموزش و پرورش و دولت این حقوق پرداخت شد اما بخشی از این مطالبات پرداخت نشد.

وی اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته در سال ۹۴، حق الزحمه امتحانات، پاداش پایان خدمت و حقوق دیگر معوقه همکاران تا پایان هفته معلم پرداخت خواهد شد.

فانی در خصوص اجرای نظام هماهنگ پرداخت بیان داشت: این نظام در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری در حال اجراست و احکام همه کارمندان دولت متناسب این قانون باید صادر شده و حقوق آن ها پرداخت شود.

وی اضافه کرد: اما در برخی دستگاه ها پرداختی هایی داریم که برای معلمان این پرداخت صورت نمی گیرد. اما پیگیر هستیم که ما هم بخشی از این پرداخت ها را برای همکارانمان داشته باشیم.

بودجه آموزش و پرورش کفاف هزینه های آن را نمی دهد

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با بودجه آموزش و پرورش گفت: اولین بودجه ریزی در سال ۹۳ اعتباری که دولت برای آموزش و پرورش اختصاص داده بود نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است و در سال ۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ درصد بوده است و این درحالی که بودجه دولت ۱۱٫۵ درصد رشد داشته است.

وی اضافه می کند: با توجه به حجم نیاز های آموزش پرورش این مبلغ باز هم کفایت نمی کند و تلاش های دیگری از جمله نظام رتبه بندی معلمان در حال انجام است که دولت برای جبران بخشی از مشکلات مد نظر قرار داده است.

نظام هماهنگ پرداخت برای همه معلمان اجرایی می شود

فانی در رابطه با ضریب شغلی معلمان با اشاره به یکسان بودن این ضرایب گفت: با صرف جویی هایی که در سایر هزینه های سال ۹۳ انجام دادیم موفق شدیم این ضرایب را برای حدود ۳۳۰ هزار معلم ابتدایی به حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ برسانیم و از اول فروردین ۹۴ نیز برای سایر همکاران نیز به طور یکسان اعمال کردیم.

وی تصریح کرد: اکثر همکاران ما با مدرک لیسانس مشغول کار هستند و ما با توجه به اعتبارات این ضریب را اعمال کردیم که با کسری اعتبار مواجه نشویم.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اجرای نظام هماهنگ اضافه کرد: با توجه به اینکه اجرای این قانون را از ابتدای امسال آغاز کرده ایم، درحال حاضر نسبت به بند ۵ ماده ۶۸ این قانون فاصله زیادی نداریم.

وی افزود: در سال گذشته با ساماندهی نیروی انسانی صرف جویی اعتبارات داشتیم که از محل این صرفه جویی این قانون را برای معلمان ابتدایی ها عمل کردیم و امسال هم از محل صرفه جویی های دیگر برای معلمان متوسطه و لیسانسه، عمل خواهیم کرد. به نظر می رسد که بتوانیم با براوردی که از محل صرفه جویی ها خواهیم داشت این قانون را به طور کامل عمل کنیم.

۱۱۰۰ میلیارد تومان سود برای فرهنگیان عضو صندوق ذخیره

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه صندوق دخیره فرهنگیان یک محل سرمایه گذاری برای معلمین است گفت: در سال اخیر که این صندوق با مدیریت جدید فعال است بیش از ۱۱۰۰ میلیار تومان برای فرهنگیان  عضو این صندوق سود داشته است که به حساب آنها منظور شده اما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: این سود بعنوان سرمایه ی اعضا نزد صندوق باقی می ماند و برای سرمایه گذاری های جدید استفاده خواهد شد.

فانی تصریح کرد: هر ساله به اعضای صندوق اعلام می کنیم که سرمایه شما چقدر است و میتوانند این سرمایه را دریافت کرده و یا در صندوق نگه دارند تا با سرمایه گذاری سود بیشتری نصیب آن ها شود. البته همکاران و بازنشستگان میتوانند کل سرمایه ذخیره شده خود را دریافت نموده و ارتباط خود را با صندوق قطع کنند.

اجرای طرح جدید بیمه فرهنگیان از ابتدای خرداد ماه

وزیر آموزش و پرورش ضمن تکذیب کاهش سهم دولت در پرداخت هزینه بیمه فرهنگیان بیان داشت: نیمی از هزینه بیمه فرهنگیان را دولت و نیم دیگر آن را همکار فرهنگی ما پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: در طرح جدید بیمه، پیشنهاد ما ۴ بسته مختلف بیمه است که همکاران بتوانند بر حسب نیاز خود یکی از این بسته ها را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: در این ۴ بسته خدماتی، عدد و خدمات متفاوت است اما در هر ۴ حالت رقم پرداختی دولت معادل رقم پرداختی همکاران خواهد بود. و این تنوع ۴ بسته مقداری همکاران را به ایده آل ها نزدیک می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این روش امکان انتخاب بیشتری را به همکاران ارائه می دهد و هر کس می تواند متناسب شرایط خود خدمات تحت پوشش بیمه را انتخاب کند.

فانی در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: با مذاکرات انجام شده با شرکت های بیمه گذار امیدواریم تا آخر اردیبهشت ماه این طرح نهایی و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات آمورش پرورش و شرکت های بیمه گذار سقف بیمه ها با توجه به واقعیت تنظیم شده است.

شاخص رتبه بندی شایستگی معلمان است نه تالیف مقالات

فانی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۴ گفت: اقدام بسیار خوب دولت یازدهم در سال ۹۳ تصویب رتبه بندی معلمین در آخرین جلسه هیات دولت بود که در ۹۴ اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کتابچه ای که در دولت قبل منتشر شده بود عامل بسیاری از انتقادات فعلی است و باید گفت که طرح رتبه بندی ما هیچ ارتباطی با آن کتابچه و عنواین مشترک آن با عنواین وزارت علوم ندارد.

وی افزود: در طرح رتبه بندی معلمان به هیچ وجه تالیف مقالات و مسائلی از این دست جای ندارد.

فانی تصریح کرد: ملاک رتبه بندی معلمین باید بر اساس وظایف و شایستگی های مرتبط با حرفه معلمی باشد. از جمله این ملاک ها می توان روش های نوین تدریس، خلاقیت روش تدریس و چنین بحث هایی  را نام برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیمی از کارشناسان در حال کار بر روی شاخص های سنجش معلمان هستند و علاوه بر این طی فراخوانی که در تارنمای وزارت آموزش و پرورش قرار داده شده است، از معلمین خواسته ایم که شاخص های مورد نظر خود را ارائه دهند و طبق آخرین آمار بیش از ۱۱ هزار نفر شاخص هایی را پیشنهاد داده اند که بررسی و جمع بندی آن ها تا اواخر اردیبشهت یا اواسط خرداد انجام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای رتبه بندی معلمان باید نظام ارزیابی حرفه ای داشته باشیم که لازمه آن داشتن شاخص های لازم است و ما در حال طی کردن این مرحله هستیم تا به اجرایی شدن طرح نزدیک تر شویم.

۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه ی امسال وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بار مالی اجرای اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: بار مالی این طرح در بودجه ۹۴ دیده نشده اما در مصوبه دولت مد نظر قرار گرفته شده است. طبق مصوبه دولت در ۲۷ اسفند ۹۳ مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح رتبه بندی در سال ۹۴ و ۳۵۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای این طرح در سال ۹۵ تصویب کرده است.

نظام رتبه بندی معلمان از مهرماه اجرایی می شود

فانی با بیان اینکه نظام رتبه بندی معلمان از مهرماه سال جاری اجرایی می شود، گفت: بعد از تعیین و تصویب شاخص های این رتبه بندی، موضوع نظام رتبه بندی بررسی و تصویب خواهد شد و پیش بینی می کنیم تا مهرماه امسال رتبه بندی معلمان عملیاتی شود.

وی درخصوص وضعیت فرهنگیانی که قبل از اجرای نظام رتبه بندی معلمان بازنشسته می شوند، افزود: مصوبه مربوط به رتبه بندی معلمان مربوط به یکم مهرماه سال ۹۴ است بنابراین درحال بررسی هستم تا مشکل افرادی که قبل از این تاریخ نیز بازنشسته می شوند را حل کنیم.

پایه ششم ابتدای با مشکل کمبود معلم روبرو است

فانی با بیان اینکه در مجموع آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه نیست، تاکید کرد: توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش به درستی انجام نشده و ما در مناطق کم برخوردار با کمبود نیرو و در مناطق برخوردار با مازاد نیرو مواجه هستیم.

وی برنامه میان مدت را مشکل رفع توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: از طریق سه عامل جنسیت، رشته تخصصی و جغرافیا باید مشکل توزیع نیروی انسانی برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در شهر تهران ۸۱ درصد معلمان را زنان و تنها ۱۹ درصد معلمان را مردان تشکیل می دهند این درحالی است که ۵۱ درصد دانش آموزان پسر و و ۴۹ درصد دانش آموزان دختر هستند.

فانی ایجاد برنامه میان مدت را عاملی برای رفع مشکل توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: از سال گذشته برنامه هایی در این زمینه در آموزش و پروش آغاز شده و پیش بینی می کنم این مشکل تا ۵ سال آینده برطرف شود و در توزیع نیروی انسانی به توازن برسیم.

به گفته وزیر آموزش و پرورش کشور به بوم هایی تقسیم بندی شده است و براین اساس آموزش و پرورش از هر بوم نیروی انسانی مورد نیاز را تامین می کند.

فانی با بیان اینکه بیشترین کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مربوط به پایه ششم ابتدایی است، افزود: سه سال گذشته بدون وجود زیرساخت های لازم و در پی اقدامی عجولانه پایه ششم به دوره ابتدایی افزوده شد که برای راه اندازی این پایه تحصیلی نیازمند ۴۸ هزار نیروی انسانی بودیم اما این نیروی انسانی تامین نشده بود.

وی اضافه کرد: بنابراین افرادی که تخصص لازم را نداشتند بر سر این کلاس های درس حاضر شدند این درحالی بود که اولین گروه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز مهرماه سال ۹۵ می توانستند وارد سیستم شوند.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش تابستان امسال برگزار می شود

وزیر آموزش و پرورش درخصو نحوه جذب نیرو در آموزش و پرورش نیز گفت: طبق اساس نامه دانشگاه فرهنگیان ما می توانیم براساس دو روش تامین نیرو داشته باشیم که یک روش از طریق آزمون سراسری و دانشگاه فرهنگیان است و روش دوم آزمون استخدامی است.

وی بیان داشت: طبق ماده ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش می تواند نیروی مورد نیاز خود را از فارغ التحصیلان دانشگاهی تامین کند که این فارغ التحصیلان بعد از شرکت در آزمون باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره های مربوط به معلمی را بگذرانند.

فانی با بیان اینکه برای نخستین بار قرار است ماده ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان اجرایی شود، گفت: سازمان مدیریت حدود یک هفه گذشته به صورت کتبی اعلام کرده است که این وزارتخانه می تواند آزمون استخدامی برگزار کند و امیدواریم تا تابستان سال جاری این آزمون برگزار شود.

وی تاکید کرد: فرزندان فرهنگیان و مربیان پیش دبستانی در اولویت پذیرش این آزمون قرار دارند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان حق التدریس نیز برای استخدام در آموزش و پرورش باید در این آزمون شرکت کنند.

آمادگی خود را برای بررسی پرونده سرپرست دانشگاه فرهنگیان را اعلام کرده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منتظر هستیم تا موضوع بررسی تایید صلاحیت سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد، گفت: ما آمادگی خود را در این خصوص به شورا اعلام کرده ایم.

وی افزود: امیداوریم در اولین فرصت بررسی وضعیت سرپرستان دانشگاه ها در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

فانی ادامه داد: من تنها یک بار درخواست بررسی صلاحیت سرپرست دانشگاه فرهنگیان را به تعویق انداختم زیرا در آن جلسه که قرار بود رای گیری انجام شود حضور نداشتم و قصد داشتم این موضوع در جلسه ای انجام شود که من در آن حاضر باشم.

وی درخصوص جذب هیات در دانشگاه فرهنگیان گفت: جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه مشکلی ندارد و هیچ شاعبه ای در این زمینه وجود ندارد زیرا این موضوع براساس مصوبه هیات امنا دانشگاه شکل گرفته است و رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنا هستند.

نقشه راه اجرای سند تحول آماده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه اجرای سند تحول آماده است، افزود: در سال ۹۳ علاوه بر اینکه به دنبال تدوین نقشه راه سند تحول بودیم از ۱۳۱ راه کار سند تحول به ۴۰ راهکار ورود پیدا کردیم زیرا برخی از این راهکارها نیاز به پیش نیاز نداشت.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و بنابراین ما مجوز اجرای آن را داریم و راهکارها شفاف و روشن را اجرایی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جلسه فوق العاده شورای عالی آموزش و پرورش به زودی برگزار می شود و نقشه راه سند تحول در آن جلسه تصویب خواهد شد.

سال گذشته با کمبود ۲۵ هزار معلم مواجه بودیم

وی با بیان اینکه در سال گذشته آموزش و پرورش با کمبود ۲۵ هزار معلم مواجه بود، گفت: این کمبود درحالی وجود داشت که ۱۸۰ هزار دانش آموز به مدارس کشور افزوده شده بود و این تعداد دانش آموز نیازمند ۱۵ هزار نیروی انسانی بود بنابراین با کمبود ۴۰ هزار نیروی انسانی مواجه بودیم.

فانی بیان داشت: بخشی از این کبود را با افزایش بهره وری نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش جبران کردیم و بخش دیگر براساس بسته حمایتی جبران شد.

وی با اشاره به وجود صندلی خالی در برخی مدارس غیر دولتی گفت: طبق بسته حمایتی از ظرفیت خالی مدارس غیر دولتی استفاده کردیم و ۴۰ هزار ظرفیت خالی این مدارس را پرکردیم و هزینه تحصیل دانش آموزانی که براساس این طرح به مدارس غیردولتی وارد شده بودند را پرداخت کردیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خانواده این دانش آموزان ریالی بابت تحصیل فرزندانشان در مدارس غیر دولتی هزینه نکردند و این طرح در سال جاری نیز براساس نیاز آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی تاکید کرد: در هر استان شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی و شورای مرکزی در این خصوص در آموزش و پرورش وجود دارد که با متخلفین برخورد می کند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *