تولیدی 17 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توازن نامتعادل سیاست بااقتصاد و فرهنگ در ورزقان

آوای ورزقان:توازن نامتعادل سیاست بااقتصاد؛ فرهنگ در ورزقان

به گزارش آوای ورزقان وبلاگ ورزقان نیوز ۱ نوشت: ورزقان درگذر زمان همواره با چالش های زیادی روبه رو بوده است که مطالعه دقیق آن در ریشه یابی محرومیت این منطقه تاثیر بسزایی دارد. ورزقان و منطقه خاروانا درطول تاریخ روزهای سختی را سپری کرده اند که باتحلیل و بررسی آن بویژه از زبان مردان و زنان کهنسال این منطقه، سختی و زجرهای فراوانی که در گذشته مردم این منطقه متحمل شده اندآشکار می شود، از پیرمرد ۸۰ ساله مجرد روستای شخملو شنیدم که ازقحطعی های زمان کودکی خود و اینکه به خوردن خون لخته حیوانات سربریده قناعت می کرد و . .. سخن می گفت، یا از پیرزنی ۱۰۵ساله در اندریان چندسال گذشته چنین شنیدم که می گفت: زمان زمستان بود و هیچ چیزی برای خوردن پیدا نمی شد مردم در زمستان گرسنه ماندند و چون بهار آمد با خوردن داروهای گیاهی (علوفه )  روده آنها می ترکید، از روزی می گفت:  مادربزرگش ۱۸ نفر در فصل بهار و دریک روز را غسل و کفن کرده بود. 

 ظلم و ستم و خان خانی اربابهایی که در اوزومدیل و قسمت هایی از دیزمار در گذشته افسار زندگی مردم برخی از روستاها را در دست داشته اند، زمانی که روستاها بین اربابها تقسیم شده و خانها و اربابان درگذشته تا دلشان خواسته به طغیانگری و ظلم و ستم پرداخته اند. البته بوده اند اربابهایی همچون امیرارشد اوخارا، موسی خان اندریان ، ستارخان و شخصیت های دیگری که نمادی ازاقتدار و عزت مردم این منطقه بوده اند و . . . .  

با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم منحوس پهلوی مردم ایران زمین به جایگاه والای انسانی خود دست یافته و مردم ورزقان و خاروانا نیز از نعمت انقلاب اسلامی ایران و دموکراسی اسلامی بهره مند شدند. 

اما آن چه امروزه شهرستان ورزقان را باچالش روبه رو کرده است توازن نامتعادل سیاست با اقتصاد و فرهنگ و ادب و … است. به عبارتی، مردم این شهرستان از لحاظ بینش سیاسی در رده های بالاترقرار دارند و در هر جا که محفلی پابرجاست بحث های سیاسی داغ داغ است. اما هیچ کسی به فکر اقتصاد ، فرهنگ، ادب و اجتماع نیست. توازن نامتعادل سیاست با عرصه های مختلف دیگر باعث تنگ نظری ها و برخوردهای غیرمنطقی با طیف های مختلف در این شهرستان از گذشته تابحال شده است. به عبارتی گروهها و طیف های مختلف باتوجه به این که از لحاظ تراکم جمعیتی ورزقان و خاروانا باکمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت در حدپایینی قرار دارند با استفاده از ابزارهای مختلف سعی در کنترل مسائل مختلف داشته اند و دارند که بزرگترین آفت توسعه نیافتگی ورزقان و خاروانا ناشی از همین مسئله توازن نامتعادل سیاست با اقتصاد و فرهنگ و ادب است. 

تفاهم با گروهها و طیف های مختلف جامعه در هر جایی علی الخصوص ورزقان و خاروانا از ضروریات است به جای حذف منتقدان و خارج کردن آنها از میدان رقابت سعی در بالاکشیدن خود و جامعه خود داشته باشیم هیچ ارزشی ندارد که سیاست را ابزاری در جهت سرکوب مخالفان قرار دهیم، همدلی و هم زبانی تنها راه چاره بیرون رفتن از شرایط موجود در ورزقان و خاروانا می باشد.  

داشتن بینش سیاسی به هر مسئولی این امکان را می دهد که از افقی بالاتر نسبت به مدیریت مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و …. اقدام کند. مردم هم باید به تناسب دیدگاهی که درباره سیاست دارند نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت قائل شده و سعی در ارتقای جامعه خود داشته باشند .

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *