استانی 29 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حفظ حرمت ماه صفر در شب یلدا فراموش نشود

آوای ورزقان:حفظ حرمت ماه صفر در شب یلدا فراموش نشود

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج،شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان درسراسر ایران شب یلدا را جشن  میگیرند. مردم این شب دراز را جشن میگیرند تا در کنار هم آن را کوتاه کنند این شب را بهانه ای قرار می دهند تا به دیدن پدر و مادر ها بروند، صله ی رحم کنند، ساعتی را شاد باشند و از حال هم با خبر شوند.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

امسال شب یلدا در ماه صفر، ماهی که ائمه اطهار در آن سختی های فراوانی را متحمل شده و در شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) واقع شده است. شیعیان همواره حرمت خاصی برای این ماه قائل بوده اند لذا باید به احترام اهل بیت در این شب رعایت کنیم و اجازه ندهیم حرمت شکنی شود که این به دور از معرفت ما شیعیان است.

شب وفات پیامبر شب سنگینی است، دورهم جمع شدن و خوردن انواع غذاها هیچ لزومی ندارد، حتی اگه بگویم ما که نمیخندیم و فقط دور هم جمع می شویم! صله رحم و دیدار با خانواده و بزرگان امری پسندیده و مقبول است اما می توان برای از بین نرفتن حرمت غم سنگین رحلت پیامبر جشن شب یلدا را دو شب بعد یعنی شب اول ماه ربیع الاول (شب چهارشنبه) برگزار کردو بشارت ورود به ماه شادی اهل بیت و ربیع الاول را با یک مهمانی و صله ی رحم به جا آورد.

پیغمبر اکرم (ص) فرمودند:هر کس به من بشارت ماه ربیع را بدهد من او را به بهشت مژده خواهم داد.

این روزها بهترین فرصت است تا حال و هوای خانه مان به گونه ای باشد که عشق به اهل بیت و حفظ حرمت های این ماه با جان فرزندانمان عجین شود.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *