بازنشری 21 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نباید یک “شَبَه وحشت” از تکرار مجلس ششم پیش بیاید/اصلاح‌طلبان به انتخابات خیلی امید بسته‌اند/سرمایه گذاری اصلاحات روی برخی رقبای سابق

به گزارش آوای ورزقان، احمد شیرزاد نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو مرکزی حزب منحله مشارکت در گفت‌وگو با دانا درخصوص برنامه جریان اصلاح طلب برای انتخابات آتی مجلس، ضمن بیان اینکه خیلی در جریان تماس ها و لابی های صورت گرفته از سوی این جریان نیست، اظهار داشت: آنطور که از اخبار برمی آید به نظر می رسد که جریان اصلاح طلب خیلی امید بسته است به این انتخابات و سعی دارد با برنامه در این انتخابات حاضر شود. ما در لابلای اخبار می بینیم که صحبت ها و مذاکرات این جریان زیاد است و به هر حال تلاش شان این است که در انتخابات آتی موفق باشند.

همواره یک شخص به عنوان رهبر و تعیین کننده در جریان اصلاحات وجود ندارد

این نماینده سابق مجلس درباره ساز و کار جریان اصلاحات برای تعیین کاندیداهای خود و همین طور حضور یک رهبر تعیین کننده در موارد اختلافی ابراز داشت: اصلاح طلبان در بین خودشان سالهای سال است که به یک ساز و کار تصمیم گیری جمعی رسیده اند و این طور نیست که همواره یک شخص خاصی به عنوان رهبر و تمام کننده در این جریان حضور داشته باشد. البته در مقاطعی ممکن است کسانی که جنبه ریش سفیدی دارند همه را دور هم جمع کنند و به یک تصمیم برسند.

وی افزود: در واقع مکانیسم تصمیم گیری در این جریان به این ترتیب نیست که از بالا به پایین باشد. اصلاح طلبان در همین زمینه شورای هماهنگی اصلاحات و شورای مشاورین آقای خاتمی را دارند و همین طور مجموعه های دیگری نیز هستند که در ساز و کار های تصمیم سازی مؤثرند. در شهرستان ها نیز از دیرباز معمولا خود احزاب و گروه های اصلاح طلب توانسته اند در فرایندهای تصمیم سازی اثرگذار باشند. موضوعی که در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ نیز شاهد آن بودیم.

تمرکز ویژه اصلاح طلبان بر روی شهرستان ها؛ تهران ۳۰ نماینده بیشتر ندارد

شیرزاد درمورد حضور چهره های جدید از طیف های مختلف جریان اصلاح طلب در لیستهای انتخاباتی اذعان داشت: من فکر کنم که از هر دو طیف هاشمی و خاتمی تلاش برای حضور در لیست انتخاباتی صورت خواهد گرفت. چهره های جدید و صاحب صلاحیت زیادی در جریان های اصلاح طلب هستند و می توان از این افراد استفاده کرد؛ البته باید این را هم در نظر داشت که فراگیری ازهمه طیف های اصلاح طلب باید صورت بگیرد و به نوعی عمل شود که چهره هایی که در مجلس حاضر می شوند بتوانند یک نمایندگی از تمام طیف های این جریان داشته باشند.

وی ادامه داد: بیشتر فعالیت های اصلاح طلبان در مراکز استان ها و شهرستان ها صورت می گیرد و این موضوعی است که مدت  زمان زیادی از شروع آن می گذرد. معمولا در شهرستان ها افراد گرد هم می آیند و چهره ها همدیگر را خوب می شناسند. حتی گروه های ریش سفیدی در سطح شهرستان ها فعال هستند، البته این به این معنی نیست که همیشه موفق هستند و می توانند به یک وحدت نظر برسند؛ ولی امید هست که در خود شهرستان ها، مجموعه دوستانی که حامی دولت و حامی جریان اصلاحات هستند، بتوانند به یک وحدت نظر خوبی برسند و کاندیدای خود را معرفی کنند.

این نماینده اسبق مجلس همچنین گفت: این فرایند بیش از آنکه بخواهد در مرکز شکل بگیرد در حوزه های شهرستان هاست که اهمیت دارد. مرکز بیشتر برای شهر تهران مهم است، درحالی که شهر تهران نهایتا ۳۰ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده را شامل می شود؛ البته تهران اهمیت دارد اما همه مسأله نیست. وحدت نظری که در مرکز صورت می گیرد در شهرستان ها مهم است ولی حدود ۷۰، ۸۰ درصد مسأله در خود شهرستان ها رقم خواهد خورد.

نباید انتظار شکل گیری مجلسی همچون مجلس ششم را داشت

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت درخصوص احتمال شکل گیری مجلسی شبیه مجلس ششم خاطرنشان کرد: هر دوره تاریخی رنگ و بوی خاص خودش را دارد. نباید انتظار داشته باشیم مجلسی شکل بگیرد که در حال و هوای مجلس ششم باشد. اقتضائات این زمان، چهره هایی که روی کار می آیند و شعارهایی که مطرح می کنند با دوران مجلس ششم فرق می کند و نمی توانند لزوما شبیه مجلس ششم باشند.

وی اضافه کرد: درمورد خطوط کلی تلاش این است که اصول اساسی جریان اصلاحات مبنی بر ضرورت حرکت به سمت جامعه پیشرفته و مدنی، در عین حفظ نظم اجتماعی و تغییرات در چارچوب قانون حفظ شود. این جزء اصلی ترین پایه های تفکر اصلاح طلبان است و من فکر می کنم خیلی ها با این تفکر موافق باشند و در همین راستا شخصیت هایی که قبلا به طور سنتی با جریان اصول گرایی بودند، اکنون می توانند با این جریان همراهی کنند.

شیرزاد همچنین اذعان داشت: طبیعتا ممکن است که رنگ و آب مجلس آتی همچون مجلی ششم نباشد. به طور کلی من اصرار دارم که نباید در بین مجموعه حامیان اصولگرایی یک شبه وحشتی از تکرار مجلس ششم پیش بیاید. هرچند که من شخصا عضو مجلس ششم بودم و افتخار هم می کنم؛ ولی فکر می کنم که اقتضائات زمانی باهم تفاوت دارند و نباید این تصورات به وجود بیاید که شبیه همان داستان های مجلس ششم پیش خواهد آمد.

ناطق نوری، علی مطهری و خیلی از چهره های اصول گرا در شهرستان ها جذب خواهند شد

احمد شیرزاد در پاسخ به این سؤال که «آیا برنامه ای برای جذب چهره های اصول گرایی به طیف اصلاح طلب وجود دارد؟» تأکید کرد: بله طبیعتا این احتمال وجود دارد و دور از ذهن نیست که بسیاری از کسانی که سابقا رقیب ما در جریان اصولگرا بودند الان بتوانند بهتر کنار ما کار کنند و ما هم بتوانیم در خدمت شان باشیم.

وی ادامه داد: آقایان ناطق نوری و علی مطهری (البته هنوز ما در بسیاری از حوزه های فرهنگی با ایشان اختلاف نظر داریم ولی سیاست به این معنا است که در جاهایی که می شود همکاری داشت اگر بخش عمده ای تفاهم وجود دارد، همکاری کنیم) شخصیت هایی هستند که امکان حضورشان در جریان اصلاح طلبی وجود دارد. همچنین خیلی از چهره های شهرستانی که از شهرت ملی برخوردار نیستند و ما اسم شان را در روزنامه ها ندیده ایم (مثلا چهره هایی که جزء مدیران اصولگرا بوده اند ولی مورد بی مهری قرار گرفتند) ولی دارای وجاهت مثبتی در شهر و استان شان هستند می شود روی شان سرمایه گذاری کرد و با آنها به توافق رسید. من فکر می کنم مهمترین مسأله برای ما این است که به نیروهای خود در شهرستان ها باور داشته باشیم و این خوشبختانه در بین اصلاح طلبان جا افتاده است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *