استانی 29 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

راهپیمائی اربعین حماسه تاریخی بی نظیر

آوای ورزقان:راهپیمائی اربعین حماسه تاریخی بی نظیر

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج،امسال توفیقی نصیب گردید که در جمع میلیونها زائر اربعین سالار شهیدان حضور پیداکنم تا بلکه نامم بعنوان پائین­ترین زائر حسینی در دفتر زائران امام حسین علیه السلام مکتوب گردد.

مناسب دیدم نکاتی در عظمت و اهمیت راهپیمائی میلیونی و بی­نظیر اربعین یادداشت کنم.

۱٫ در متون دینی زیارت اربعین یکی از شاخص­ها و نشانه­های ایمان شمرده شده است امام حسن عسگری(ع) می­فرمایند پنج چیز از نشانه­های مومن است . پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحب) در شبانه روز ، زیارت اربعین، انگشتر بدست کردن، پیشانی به خاک نهادن( به هنگام سجده) و بسم الله را بلند گفتن ( به هنگام قرائت نماز)

و در حقیقت این حدیث شریف، نمونه­ای از چهار چوب و معیارهای فرهنگی را بیان می­کند که یک انسان با ایمان در هویت و فرهنگ خاص خودش زندگی می­کند و سبک، زندگی او با دیگران تفاوت و تمایز دارد.

براین اساس از دیر زمان و در طول تاریخ مومنان اهتمام خاصی به زیارت اربعین می­نمایند. و این توجه و اهتمام در سالهای اخیر به اوج خود رسیده و به یک پدیده دینی سیاسی عظیم و جهانی تبدیل شده است.

و سال به سال به شکوه و عظمت آن افزوده خواهد شد تا همه جهان با نور هدایت امام حسین(ع) روشن گردد.

۲٫ حضور میلیونها زائر در راهپیمایی و زیارت اربعین که خبرگزاری­ها و شبکه­های تلویزیونی عراق آنرا بیش از ۲۰ میلیون نفر اعلام کردند بزرگترین واقعه مذهبی و تجمع و راهپیمائی مردمی در سطح جهانی است که نظیری برای آن وجود ندارد حتی مراسم با شکوه حج ابراهیمی ، را نیز نمی­توان باعظمت و اقتدار اربعین مقایسه نمود.

این حضور با توجه به شرائط امنیتی منطقه و حضور گروه­های تکفیری و تروریست­های داعش در بخشی از عراق که مسیر راهپیمائی عاشقان حسینی را تهدید می­کنند حقیقتی شگفت­انگیز است.

۳٫ حضور ملیت­های مختلف از ۸۰ نفر کشور جهان از کشورهای اروپائی تا کشورهای آسیائی و همسایگان عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان می­داد که همه این ملیت­ها را جاذبه مغناطیس حسینی است که به یک نقطه گسیل می­کند.

شیعیان عربستان سعودی از مناطق احصاء و قطیف، ترک­ها، افغان­ها، پاکستانی­، لبنانی­، شیعیان مقیم اروپا، بحرینی­ها و سایر کشورهای خلیج در حرکت این سیل خروشان و زیاد آزادی­خواهی­شان بلند بود.

۴٫ از دیگر برکات اربعین اطعام زائران حسینی در طول مسیرهای منتهی به کربلاست. ملت عراق به عشق سیدالشهداء یکسال خود را آماده می­کنند تا در ایام اربعین با نصب موکب­هایی مزین به نام اهل بیت علیهاالسلام به زائران راه کربلا خدمت صادقانه و عاشقانه نمایند آنان از صمیم قلب با اصرار و الحاح تو را به موکب خود می­خوانند تا اطعارت کنند و یا خستگی راه از تنت بزدایند. در کنار میدان نزدیک حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام، از موکبی بازدید کردیم که مربوط به شیعیان قطیف عربستان بود و روزانه برای پنجاه هزار نفر غذا توزیع می­کردند در این موکب مرغ بریان، کباب گردون عربی، کباب کوبیده به همراه میوه و نوشابه با احترام بین زائران توزیع می­کردند و مسئول این موکب میگفت هزینه آن نذوراتی است که اهالی قطیف به آن موکب اختصاص داده­اند.

۵٫ به علت مشکلات امنیتی که گروه­های تکفیری و تروریستی و داعش ایجاد کرده است ورود ماشین­ها به محدود مرکزی کربلا ممنوع است و از حدود ۳۰، ۴۰ کیلومتر مانده به کربلا مسافرین از ماشین­ها پیاده شده و توسط ماشین­های مخصوص که برای زائران آماده کرده­اند در دو مرحله منتقل می­شوند همه خودروهایی که در این منطقه تهیه کرده­اند به صورت مجانی زائران را به کربلا می­رساندند.

ما با تعدادی از دوستان از مسیر حله عازم کربلا بودیم در حله فردی مینی­بوسی کرایه کرده بود و زائران را سوار می­کرد و در بین راه پیاده می­شد از موکب­ها برای زائرین غذا می­گرفت و سپس به حرکت خود ادامه می­داد.
با توجه به کثرت جمعیت از انواع خودروها برای انتقال زائرین استفاده کردند از اتوبوس، مینی­بوس، ترن، کمپرسی، تریلی و غیره.

۶٫ راهپیمایی اربعین حسینی مانور و همایش قدرت نرم اسلام و مکتب تشیع است و ملتی که مکتب عاشورا را دارد و به پیام­های زنده و حیاتبخش آن گوش فرا می­دهد و به الگوهای جاودنه آن اقتدا می­کند هرگز زیر بار ذلت و استبداد و سلطه بیگانگان و استکبار نمی­رود.

پیام روشنی برای گروه­های تکفیری و داعشی­ها و حامیان آنها داشت و آن اینکه حرکت­های تروریستی و خشونت مانع رشد و پیشرفت اسلام و مکتب اهل بیت نخواهند شد بلکه موجب شکوفایی و بالندگی مکتب عاشورا خواهند شد و این موج عظیم حسینی بزودی آنها را نابود و به زباله­دان تاریخ خواهد فرستاد.
و این حرکت حسینی می­رود که همه کشورهای اسلامی را از سلطه پیدا و نا پیدای استکبار و دشمنان اسلام رهائی بخشد.

۷٫ صحنه­های جالب و به یادماندنی در خیل جمعیت بیکران و دریای مواج مردمی زائران حسینی دیده می­شود در بین الحرمین عکس­های شهداء و مجروحین نهضت حسینی بحرینی­ها به نمایش گذاشته شده است . پرچم ملیت­ها درمیانه پرچم­های عزای حسینی از نقاط مختلف جهان خودنمایی می­کرد، قدم­های مصمم با چشمان اشکبار دست بر سینه همراه با زمزمه مرثیه سوزناک دسته جات و گروه­های مختلف به سمت بین­الحرمین جاذبه­ای مثال­زدنی داشت.

۸٫ درکنار درب ورودی حرم سیدالشهداء (ع) خبرنگاران شبکه المنار در ایران برخورد کردم می­گفتند در مسیر راهپیمایی تصاویر رهبر معظم انقلاب که به پیشانی و روی سینمه و پشت چادرها و روی کوله­پشتی­های همه زائران نه فقط ایرانی­ها و نیز نصب تصاویر علمای تشیع عراق و ایران ازجمله امام و رهبری روی ستونهای مسیر کربلا نشانگر حقانیت راهی بود که امام خمینی(ره) برای جهان اسلام ترسیم کردند و عشق شیعیان عالم به امام خامنه­ای نشأت گرفته از همان حقیقت ات که به عاشورا ختم می­شود.

۹٫ از نکات قابل تأمل این سفر مشکلات تردد در مرز و حمل و نقل داخلی و بین المللی است که البته با توجه به غافلگیر شدن متولین به واسطه کثرت زائر طبیعی است لیکن می­بایست برای سال آینده تمهیدات و برنامه­ریزی بهتر و کاملتری انجام گیرد تا زائران حسینی علیه السلام راحت­تر بتوانند در این همایش عظیم مذهبی و سیاسی شرکت کنند.

۱۰٫ در پایان با یادآوری این آیه شریفه که می­فرماید: ” یوم ندعوا کل اناس باما مهم” ( اعراف ۱۶۰) در روز قیامت انسان­ها را با امامشان محشور می­کنیم، همه کسانی که در زیارت و راهپیمائی اربعین حسینی شرکت کردند و همه آنهایی که از آنها حمایت کرده و امکان سفرشان را تسهیل نمودند با سالار شهیدان امام حسین علیه السلام محشور گردند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *