استانی 01 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه به تهران

آوای ورزقان:»سفر رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه به تهران

به گزارش آوای ورزقان به نقل از طرف، طرح غافلگیر کننده قلیچ دار اوغلو برای سفر به ایران، بعد از میهمانی شام او و هیات همراه با سفیر ایران، علیرضا بیگدلی در هتل جی دابلیو ماریوت ترکیه در روز چهارشنبه مطرح گردید. میهمانی شام، به دعوت قلیچ دار اوغلو برگزار شد و بنا بر گزارش ها، بحث در مورد مسائل سوریه و تحولات اخیر در خاور میانه بوده است.

معاون CHP، محمد علی ادیب اوغلو، گفت: روابط ایران و ترکیه و همچنین همکاری در زمینه صلح در خاورمیانه موضوعات اصلی مذاکرات میهمانی شام بین قلیچ دار اوغلو و بیگدلی بودند.

ادیب اوغلو اشاره کرد که در بحث با سفیر ایران، قلیچ دار اوغلو گفته است که CHP از تجارت ایران و ترکیه – با هدف دور زدن تحریم های غرب – نارضایتی ای ندارد، اما در مقابل پرونده فساد و رشوه خواری که در آن تاجر ایرانی، رضا ضراب، نیز درگیر بوده است، سکوت نخواهد کرد.

ضراب یکی از مظنونین اصلی در تحقیقات سوءاستفاده مالی سال گذشته بود. این پرونده جامعه ترکیه را دچار شوک کرد و مقامات ترکیه را در مقیاس وسیعی، از نخست وزیر سابق تا رئیس جمهور فعلی، رجب طیب اردوغان، بازرگانان عالی رتبه و شخصیت های سیاسی نزدیک به وی را در معرض اتهامات قرارداد.

تحولات سیاسی پس از تحقیقات در مورد سوءاستفاده مالی در ۱۷ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ در طول شام مورد بحث قرار گرفت. با توجه به سخنان ادیب اوغلو، ضراب نیز یکی از موضوعات گفتگو بوده است. با این حال، سفیر ایران از اظهار نظر در مورد این مسئله، خودداری کرده است، اما ادیب اوغلو معتقد است: «با وجود این، او از تمامی اتفاقات آگاه بوده و آنها را از نزدیک دنبال می کرده است».

در ادامه، ادیب اوغلو، اشاره کرده است که ایران می داند که هرگونه همکاری با حزب عدالت و توسعه غیر ممکن است: « ایران معتقد است که هیچ شانسی برای هر نوع همکاری با حزب عدالت و توسعه در جغرافیای اسلامی-خاورمیانه ای وجود ندارد».

در میهمانی شام، بیگدلی، قلیچ دار اوغلو را به ایران دعوت کرده است، اما هر دو تصمیم گرفته اند که جلسه بعدی خود را در سفارت ایران در آنکارا برگزار کنند. تاریخ بازدید قلیچ دار اوغلو هنوز قطعی نیست، اما انتظار می رود که او با یک هیئت نمایندگی از حزب خود به ایران سفر کند.

 

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *