استانی 01 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پشت پرده تحریم/ نقش فتنه ۸۸ در تشدید تحریم ها علیه ایران

آای ورزقان:پشت پرده تحریم/ نقش فتنه 88 در تشدید تحریم ها علیه ایران

به گزارش آوای ورزقان،مسعد براتی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با آناج، در خصوص نقش فتنه ۸۸ بر چهره بین المللی ایران و تشدید تحریم ها گفت:  فتنه سال ۸۸ یا ۲۰۰۹ میلادی اثر مهمی بر روی تحریم ها داشت و فضا را برای تشدید فشارها بر دولت ایران بیشتر کرد.

وی ادامه داد: روایتی که در فضا های بین المللی در خصوص سال ۸۸ مخابره شد این بود که یک انتخابات در ایران برگزار شد و مردم رای دادند و نظام به آن تمکین نکرده و در حال سرکوب مردم است.

وی افزود: هم اکنون نیز فتنه ۸۸ یکی از پایه های استدلالی  محکومیت ایران در مجامع حقوق بشری است.

براتی به برخی از مستندات حقوقی اشاره کرد و گفت: مشاهده بیانیه های شورای حقوق بشر سازمان ملل، اطلاعیه های اتحادیه اروپا که در دل خود تحریم هایی را به دنبال داشت و متون و قوانین تحریمی آمریکایی ها در قالب های وزارت خزانه داری یا کنگره ما را به این حقیقت می رسانند که فضای ایجاد شده در سال ۸۸ و متهم کردن نظام به عدم تمکین به رای مردم و نقض حقوق بشر، یکی از اصلی ترین دلایل وضع تحریم ها بوده است.

وی افزود: مجامع بین المللی فارغ از اینکه این اتهام درست باشد یا خیر، این اتهام را وارد کردند و تا امروز نیز تبدیل به یکی از پایه استدلالی آنها شده است. به طور مثال قانون جامع تحریم های کنگره (CISADA) در صفحات اول به بیان دلایل وضع تحریم می پردازد. یکی از دلایلی که در آن ذکر شده است اتفاقات سال ۸۸ و به تبع آن متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ میلادی است. قانون وضع شده در سال ۲۰۱۰ در کنگره آمریکا یکی از مهمترین تحریم های ما است که مربوط به صنایع نفتی و گازی ما می باشد. آمریکا هیچگاه بر ای حقوق بشر علیه ایران تحریم وضع نکرده بود و دلایل تحریم ها را حمایت از تروریسم، مسئله موشکی و هسته ای عنوان کرده بود. اما بعد از فتنه ۸۸ مسئله حقوق بشر را به تحریم ها اضافه نمود. اما اتحادیه اروپا مسئله حقوق بشر را در تحریم ها گنجانده بود. مواردی که می توان به آن اشاره کرد مربوط به تحریم های مربوط به صدا و سیما و شبکه های برون مرزی ما بود که به تبع آن ماهواره های یوتل ست و آسیا ست ایران را تحریم کردند.

ریشه تحریم ها طبق بیانیه اتحادیه اروپا به خاطر مسائل حقوق بشری است. یعنی چون شورای حقوق بشر سازمان ملل، ایران را محکوم به نقض حقوق بشر در سال ۸۸ کرد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که صدا و سیمای ما را به عنوان یک نهاد ناقض حقوق بشر تحریم کند.

وی گفت: تعدادی از اعضای سپاه و صدا وسیما نیز به دلایل مشارکت در نقض حقوق بشر در سال ۸۸ تحریم شدند. تحریم هایی نیز در حوزه مخابرات وضع شد که مرتبط با فتنه ۸۸ بود.

فرایند تصمیم سازی سیاسی غربی ها و موثر بودن فتنه بر آن

وی در خصوص بعد سیاسی تحریم ها گفت: این مواردی که ذکر کردم مربوط به مستندات حقوقی است. اما مسائل فتنه ۸۸ باعث شد که به لحاظ سیاسی نیز غربی ها نسبت به تشدید تحریم ها حریص بشوند. اینکه تصمیم گیران سیاسی در چه فرایند و نظام تصمیم سازی به یک تصمیم سیاسی می رسند مسئله مهمی است. وقتی سال ۸۸ آن اتفاقات رخ داد اندیشکده ها و مسئولان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که نظام ایران شکننده است و افزایش فشارها بر مردم، موجب افزایش فشار بر مسئولان و شکنندگی نظام می شود. لذا سرمایه گذاری بیشتری برای تشدید تحریم ها کردند. لذا معتقدم اگر حوادث سال ۸۸ نبود، آمریکایی ها به این شدت تحریم ها را تشدید نمی کردند.

براتی در خصوص تبعات اقتصادی فتنه در بعد داخلی، گفت: اما در خصوص تبعات اقتصادی فتنه ۸۸ باید گفت که این یک امر حتمی است.بالاخره ۸ ماه در پایتخت مملکت اغتشاش بوده است. اولویت ها جا به جا شده است. ذهن ها درگیر مسئله امنیت شد و مسائل اقتصادی و عمرانی مورد غفلت قرار گرفت. اما میزان آن باید مطالعه و پژوهش شود. باید نماگرها و شاخص های آن مقطع با سال بعد مقایسه شود. یکی از مسائل دیگر که قابل بررسی است اختلال در روند برنامه ریزی دولت برای سال بعد بود. لذا به صورت استدلالی می شود اثبات کرد که فتنه ۸۸ تبعات اقتصادی سنگینی بر کشور تحمیل کرد، امامیزان دقیق آن باید بررسی شود.

کارشناس مسائل اقتصادی به تلاش حامیان فتنه برای تشدید تحریم ها اشاره کرد و تصریح کرد: نکته دیگر اینجاست که در همان زمان یادداشت ها و مصاحبه هایی از حامیان خارج نشین جنبش سبز در رسانه های غربی منتشر می شد مبنی بر اینکه باید فشارها بر دولت ایران تشدید شود تا دولت ایران تغییر رفتار بدهد. اما این نکته را هم باید اشاره کرد که تحریم های یک راهکار بلند مدت برای آمریکا بوده است و باید میزان اثرگذاری این یادداشت ها بر روی تصمیم آمریکایی ها بررسی شود. ولی اراده اصلی تحریم مربوط به خود آمریکایی ها است .

گفتنی است که قانون جامع تحریم های کنگره آمریکا که صنعت نفت و نظام بانکی ما را مورد هدف قرار گرفته است، اصلی ترین و پرهزینه ترین نوع تحریم های اعمال شده علیه ایران بوده است.

 

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *