بازنشری 03 تیر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مطهری: طرح حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ایران قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته‎ای را بالاتر می‌برد/ توکلی: این طرح پشتوانه عملی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای است

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازباشگاه خبرنگاران،”علی مطهری” نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و “احمد توکلی” دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه ۲ تیر ماه به بررسی طرح حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ایران پرداختند
 طرح حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ایران پشتوانه عملی از تیم مذاکره کننده هسته ای است
در ابتدای این برنامه احمد توکلی در خصوص این که این طرح چه پیامدهای داخلی و خارجی می‌تواند داشته باشد گفت: احساس ما از مراوداتی که با مردم داریم این است که اکثریت مردم ما خواهان یک روش عزتمندانه هستند تا هم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و هم منافعی که دستاورد بچه های این کشور است حفظ شود لذا اکثریت نمایندگان به این خواست عمومی رای دادند به ویژه این که این طرح یک پشتوانه عملی برای دولتی است که ۱۸ ماه است در این عرصه دست و پنجه نرم می کندو سرفرازانه این کار را پیش می‌برد.
وی با بیان این که کفه پیام داخلی و خارجی تصویب این طرح برابر است اضافه کرد: این طرح باعث می‌شود که طرف مقابل ما در مذاکرات هسته ای بداند که حق جواز تیم مذاکره کننده ما به چه میزان است تا توقع بیش از اندازه از تیم مذاکره کننده هسته ای نداشته باشند.
 طرح حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ایران قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته ای را بالاتر می‌برد
در ادامه این گفتگو علی مطهری نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تصویب این طرح قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات هسته ای بالا خواهد برد یا خیر گفت: این طرح قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته ای را بالاتر می‌برد چرا که یک صدا از کل نظام بیرون می‌آید و این یک صدایی حاکی از وحدت ملت و حکومت درباره این مسئله است.
 تصویب طرح حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ایران به نفع دولت است
وی با بیان این که بنده گمان می‌کنم کفه پیام خارجی تصویب این طرح از کفه داخلی آن بیشتر است اضافه کرد: این موضوع به این دلیل است که در حال حاضر مجلس همان چارچوب‌هایی که قبلاً توسط مقام معظم رهبری تاکید شده بود در قالب یک قانون در می‌آورد که تصویب این قانون ضمانت اجرایی بیشتری پیدا می‌کند ضمن این که دست دولت را نیز باز می‌گذارد که اگر احیاناً در یک فرضیه نزدیک به محال توافق بدی صورت گرفت بالاخره یک ابزار و بهانه ای داشته باشد که بتواند این توافق را لغو کند و این کاری است که در خیلی از مجالس دنیا انجام می‌شود لذا تصویب این طرح به نفع دولت است.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب توکلی نیز در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها معتقدند که تصویب چنین طرحی مسیری خلاف جهت حرکتی است که دولت در آن قرار دارد گفت: هم جهتی مهم است و همسانی مهم نیست ، کاری در دولت و مجلس صورت می‌گیرد که این کار مکمل و هم جهت اند.
وی ادامه داد: تصویب این طرح حد جواز تیم مذاکره کننده ما را در مقابل دشمن یا طرف مذاکره کننده مشخص می‌کند و توقع آن‌ها را پایین می‌آورد چرا که هر جای دنیا مجلس تجلی اراده ملی است و دولت نیز متکی به اراده ملی حرف می‌زند در نتیجه وقتی مجلس تصویب می‌کند که تیم مذاکره کننده هسته ای نمی‌تواند از خطوطی جلوتر برود طرف مذاکره کننده مفروضاتی پیدا می‌کند به اضافه این که اگر در شرایطی توافقی امضا شد که در آن یک اشتباهی به وجود آمد جا دارد بتواند دوباره درباره آن بحث کنیم و جلوی آن ایستادگی کنیم و نکته دیگر در تصویب این طرح نیز تاکید بر ترجیح مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
توکلی در ادامه درباره اینکه تاکید بر نظرات شورای عالی امنیت ملی به چه معناست اصل ۱۷۶ یک نهادی تاسیس می‌کند که قوی‌ترین نهاد کشور است و این نهاد ترکیبی از روسای قوا ، فرماندهان بلند پایه نظامی و چندین مقام دیگر کشور است که سیاست‌های دفاعی و امنیتی را تحت سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری تعیین می‌کند مشخص می‌کند.
وی اضافه کرد: از آن جا که امنیت و دفاع بالاترین وجه حیات اجتماعی است شورای عالی امنیت ملی در ابتدا این موضوع را تعیین می‌کند و سپس به تبیین سیاست‌های اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی ،فرهنگی و اخلاقی می‌پردازد و این سیاست‌ها به گونه ای تابع سیاست‌های امنیتی و دفاعی است.
این نماینده مجلس ادامه داد: تصمیمات شورای عالی امنیت ملی در نهایت باید مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گیرد تا مصوب تلقی شود.
وی با بیان این که این جنگ همه جانبه ای ست که به ملت ما تحمیل شده و این تحریم‌ها ثمره زیاده‌خواهی‌های ظالمانه است گفت: به سامان رساندن مذاکرات یک مقر فرماندهی  می‌خواهد که مجلس مقر ریل گذاری است لذا جایی بیرون از مجلس باید حرف آخر را بزند لذا ما این کار را کردیم تا رئیس شورای عالی امنیت ملی که همان رئیس جمهور است تصمیمات توسط او مشخص شود.
برای دسترسی به یک توافق خوب اصلاحات به وجود آمده در طرح حفظ دستاوردهای هسته ای لازم بود
مطهری نیز در پاسخ به این که برخی‌ها معتقدند با توجه به تغییرات به وجود آمده اثرگذاری این طرح کاسته شده است اظهار داشت: اگر ما می‌خواستیم دست مذاکره کنندگان را ببندیم و این مذاکرات به بن بست برسد طرح قبلی خیلی مفید بود ولی اگر بخواهیم همراهی کنیم تا یک توافق خوب بدست آوریم لازم بود اصلاحات در طرح قبلی صورت گیرد.
وی در ادامه به بند ۲ این طرح که در خصوص نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای و ممنوعیت دسترسی به اماکن غیر هسته ای و مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشور اشاره کرد و گفت: در پایان این بند قیدی اضافه شد که باید در این خصوص  مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود که این خود نکته ظریفی است که مجلس خواسته یک راهی برای یک مورد خاصی باشد که اگر این مورد خاص پیش آمد و شورای عالی امنیت ملی صلاح دید که یک دسترسی ویژه ای را برقرار کند اجازه یک چنین دسترسی را بدهد.
مطهری اضافه کرد: بر این اساس اگر لازم باشد یک بار دسترسی مدیریت شده ای انجام شود دست مذاکره کنندگان کاملاً بسته نباشد لذا به هر حال فکر می‌کنم اصلاحاتی بر روی طرح اولیه انجام شد اصلاحات درستی بود.
توکلی در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چگونه می‌توان از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد گفت: کسانی که برای حرف زدن با طرف مقابل مأمور شده‌اند مورد اعتماد هستند.
این نماینده مجلس با بیان این که فرد مذاکره کننده باید بصیر و خیرخواه باشد ادامه داد: این شرایط به اندازه زیادی رعایت شده است.
وی افزود: منافع ملی کشور اقتضا می‌کند به کسانی که حرف می‌زنند باید اعتماد کرد بنابراین باید هم سو صحبت کرد نه این که بخواهیم به صورت همسان صحبت کنیم.
توکلی با اشاره به این که شرط کافی در این است که باید به صورت هم سو سخن بگوییم ادامه داد: نباید پشت مذاکره کنندگان را خالی کرد.
این نماینده مجلس با بیان این که باید جایگاه گفتگو کنندگان را محکم کنیم گفت: باید یک مفهوم از کل ملت به گوش برسد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که از دیدگاه جنابعالی توافق خوب چیست افزود: باید ظلمی که به ملت از طریق برداشتن تحریم برطرف شود.
توکلی با اشاره به این که در طول مدت طولانی به دنبال طرح مطرح شده بودم گفت: بنده با رئیس مجلس تبادل نظر کردم تا این کار صورت گیرد.
این نماینده مجلس با تاکید بر این که عزت ملی ، اقتدار و غیرت ملی ما به ازای واقعی دارد خاطر نشان کرد:در صورتی که ملتی بخواهد ذلیلانه زندگی کند اقتصادش فلج است.
مطهری در ادامه برنامه با اشاره به این که نباید به طرف مقابل به گونه ای پیام داد تا آن‌ها بخواهند سوء استفاده کنند گفت: کار امروز مجلس تجسم همدلی و همزبانی دولت و ملت بود.
 اقدام مجلس تجسم همدلی و هم‌زبان دولت و ملت بود
وی  با بیان این که مجلس نماد ملت است خاطر نشان کرد: این همزبانی امروز به خوبی دیده شده است.
این نماینده مجلس افزود: نسبت به هیأت رئیسه مجلس انتقاد دارم زیرا ضرورتی نداشت برای تصویب این طرح گاهی اوقات آیین نامه زیر پا گذاشته شود.
مطهری با اشاره به این که کاری که امروز در مجلس انجام شد مظهر همدلی و همزبانی دولت و ملت بود خاطر نشان کرد: مردم ایران باید به حقوق خود برسند بنابراین ظلمی که تحت عنوان تحریم بر ملت شده باید از بین برود تا مردم بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.
وی با اشاره به این که عزت نفس خود را هیچ وقت نباید از دست بدهیم گفت: اگر به توافق نرسیدیم این امر بدان معنا نیست که به پایان زندگی سیاسی، اجتماعی رسیده‌ایم.
این نماینده مجلس با اشاره به این که باید ملت شریف ایران به حقوق خود دست یابد بیان کرد: در حوزه هسته ای باید به پیشرفت دست یابیم تا بتوانیم از مواهب انرژی هسته ای به خوبی استفاده کنیم.
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون طرح حفظ حقوق دستاوردهای هسته ای ایران گفت: ده روز فرصت اظهار نظر وجود دارد بنابراین در فرصت مقرر می‌توانیم اظهار نظر کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که در جلسات فوق‌العاده موضوع را طرح خواهیم کرد افزود: اگر این طرح روز چهارشنبه به دستمان برسد می‌توانیم در این رابطه اظهار نظر انجام دهیم.
وی با اشاره به این که جلسه ساعت ۴ بعد از ظهر برگزار خواهد شد ادامه داد: برای ارزیابی مصوبه مجلس دو سؤال مطرح است که سؤال اساسی آن مربوط به این مسئله می‌شود که آیا این مصوبه بر اساس شرع و قانون اساسی انتخاب شده است.
نجات الله ابراهیمیان با اشاره به این که شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی نسبت به این طرح جواب خواهد داد گفت: شورای نگهبان قبل از شور نمی‌تواند اظهار نظر کند.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *