استانی 09 تیر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازار گرم تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مجلس دهم در دانشگاه ها

به گزارش آوای ورزقان به نقل از ائل، دانشگاه ها نقشی غیرقابل انکار در اوضاع سیاسی کشورمان دارند. تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دانشگاه ها بر فضای عمومی جامعه، نقش نخبگان دانشگاهی در هدایت افکار عمومی و فضای آزاداندیشی موردنظر در دانشگاه ها، مواردی هستند که اهمیت نقش دانشگاه ها در عرصه سیاسیت به خصوص در ایام مهمی چون آستانه انتخابات را نشان می دهند.

انتخابات مجلس یکی از پرداستان ترین انتخابات ها در کشورمان است. تعدد نامزدها و پیچیدگی های سیاسی و اجتماعی موثر در نتایج انتخابات باعث می شود تحلیل شرایط دشوار شده و پیش بینی نتایج امری تقریبا محال باشد.

اما یکی از نکاتی که قابل پیش بینی و بررسی است نقش آفرینی دانشگاهیان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است.

آذربایجان شرقی همپای دیگر مناطق کشورمان طی دهه گذشته شاهد رشد جمعیت دانشگاهی بوده است و تبریز به عنوان یکی از شهرهای دانشگاهی ایران با داشتن چند دانشگاه بزرگ و کوچک حساب ویژه ای روی این ظرفیت و تاثیرگذاری آن در عرصه مشارکت در انتخابات باز کرده است.

نقش ویژه دانشگاه در کاستن از آسیب هایی از جنس پوستر رنگی و شام انتخاباتی

رای یک دانشجو معمولا از دقت و هدفمندی بیشتری برخوردار است و به عبارتی مشارکت برآمده از آگاهی است و کمتر در معرض آسیب هایی از جنس انتخاب نامزدها بر اساس پوستر رنگی و شام انتخاباتی است.

چهره های دانشگاهی و اعضای هیئت علمی یکی از مجموعه هایی است که همواره سهمی قابل توجه از فهرست نامزدهای انتخاباتی را به خود اختصاص می دهند.

افرادی که به واسطه تحصیلات دانشگاهی، آشنایی با فن بیان، قرارگرفتن در محیط سیاسی دانشگاه و نیز انگیزه های مختلف پای به عرصه رقابت برای نشستن برکرسی های سبز بهارستان می گذارند.

گزارش ائل می افزاید در فاصله کمتر از شش ماه تا آغاز ثبت نام رسمی از کاندیداهای انتخابات مجلس فضای دانشگاه ها نشانگر آماده شدن برخی چهره های دانشگاهی برای رقابت است.

احساس تکلیف اساتید دانشگاه تبریز برای زادگاهشان

در دانشگاه تبریز که از دیرباز جز سیاسی ترین دانشگاه های ایران بوده است نام چند نفر از اساتید به عنوان کاندیدای احتمالی مجلس دهم مطرح است. حسین کوهستانی، مدیر اجتماعی این دانشگاه زادگاهش بستان آباد را برای کاندیداتوری مدنظر دارد. نام غلامرضا دهقان، عضو هیئت علمی این دانشگاه نیز در جمع کاندیداهای احتمالی در حوزه انتخابیه شهرستان ورزقان به چشم می خورد.

حسین آقاجانی نیز یکی دیگر از اساتید این دانشگاه است که جز کاندیداهای بالقوه معرفی می شود. البته این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز رودباری است و شانس خود را در این حوزه انتخابیه خواهد سنجید.

خیز علم برای نشستن بر صندلی سبز وکلا

علاوه بر این نام حجت الاسلام علی خدیوی، امام جمعه سابق گوگان و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز نیز به عنوان یکی از روحانیونی که برای پیوستن به جرگه وکلای ملت عزم جزم کرده است؛ مطرح است.

حجت الاسلام رحیم همزبان قراملکی نیز دیگر روحانی دانشگاهی است که گفته می شود همچون دوره گذشته انتخابات مجلس قصد کاندیداتوری دارد.

اگرچه چهره های دیگری هم در دانشگاه تبریز در فهرست های انتخاباتی گروه های سیاسی مختلف دیده می شوند اما بر اساس پیگیری های خبرنگار ائل تمایلی برای کاندیداتوری ندارند.

تغییرات مدیریتی با چاشنی انتخابات / آیا عمر منادی در دانشگاه آزاد به پایان رسیده است؟

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز با توجه به جمعیت پرشمار دانشگاهیان و البته پیشینه چندساله خود در حوزه سیاست و انتخابات جز مراکز تاثیرگذار در انتخابات مجلس دهم است.

علیرضا منادی سفیدان، نماینده فعلی مجلس با تغییر ساختار اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی سمت نماینده تام الاختیار هیئت امنای دانشگاه آزاد در آذربایجان شرقی را از دست داد و با تعیین جایگزین برای رئیس واحد تبریز دانشگاه آزاد، عده ای معتقد هستند وی دیگر شانسی برای استفاده از این ظرفیت در انتخابات پیش رو نخواهد داشت.

علی رضائی، رئیس کنار رفته دانشگاه آزاد تبریز هم به عنوان یکی از گزینه های کاندیداتوری در حوزه انتخابیه اهر و هریس مطرح است.

دانشگاه پیام نور تبریز که در سالهای گذشته شاهد برخی فعالیت های سیاسی مدیران و اساتید خود بوده است؛ وضعیت روشنی ندارد. عدم احراز صلاحیت مهدی آقاپور، رئیس پیشین دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی در انتخابات مجلس نهم تجربه ای است که پیش چشم این افراد هست و شاید از بی گدار به دریای پرموج انتخابات زدن می هراسند.

تلاش جریان افراطی و ساختارشکن برای تقویت پیاده نظام خود در دانشگاه ها

دانشگاه ها علاوه بر تاثیر مهمی که در داغ شدن بازار انتخابات از لحاظ نامزدها دارند در حوزه تشکل ها و جرایان سیاسی هم نقشی مهم دارند. تشکل های دانشجویی با برگزاری برنامه های مناظره و انتشار نشریات می توانند نامزدها را به چالش کشیده و عرصه را برای انتخاب دقیق آماده کنند. از سویی دیگر نگاهی که برخی جریانات سیاسی به دانشجویان و برخی تشکل ها به عنوان پیاده نظام خود در دانشگاه ها دارند باعث می شود آسیب های عمیقی در این حوزه وجود داشته باشد.
انتهای پیام
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *