استانی 14 تیر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رتبه بندی مقالات علمی ایرانی نوعی فریب برای محققان ماست/ بی توجهی به تهاجم فرهنگی از زمان دولت آقای هاشمی کلید خورد

به گزارش آوای ورزقان، محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار آناج با اشاره به بیانات شب گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، و درباره علت کندی رشد علمی و توقف آن، گفت: بایستی جهت دهی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد با استفاده از تمامی ساز و کارها و ظرفیت ها در جهت رشد علمی باشد و انرژی و توان و ابزار و امکانات و تمامی فرصت ها در جهت همین رشد علمی به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: یک سری مسائل مانند مقالات تبدیل به ارزش شده اند و به نظر بنده می رسد که این مقالات و تحقیقات و مقام و رتبه ای که به این ها اختصاص داده می شود نوعی فریب برای ما باشد و عمدتاً وقت دانش پژوه ها و محققان و اساتید را اینگونه مسائل می گیرد که هیچ گونه از نظر علمی بازدهی مثبتی هم که بتواند عملیاتی شود، ندارد و فقط در حد آمار هستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با انتقاد از سیاسی کاری در دانشگاه ها بیان کرد: فضای دانشگاه ها باید به سمت کارهای علمی هدایت شود البته نه اینکه دانشگاهیان شناخت سیاسی و قدرت تحلیل نداشته باشند، بلکه لازمه یک دانشگاه فعال و پویا و بانشاط این است که دانشجویان و اساتید دانشگاه ها قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند، اما معنایش این نیست که دانشگاه ها محل و عرصه تاخت و تاز جریانات سیاسی شوند بلکه دانشگاه باید تمام توان و ظرفیتش را برای اینکه یک محیط علمی مناسب ایجاد کند به کار ببندد.

وی با اشاره به اینکه عمده اعتباراتی که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد باید به سمت تحقیقات برود، افزود: تمامی کشورهایی که در زمینه های علمی پیشرفت کرده اند، الویت های هزینه ها و اعتبارات به سمت تحقیقات بوده است و این نکته مهمی است که محققان ما هم آزمایشگاه ها و هم امکاناتشان فراهم باشد تا بتوانند تحقیقات مناسبی در زمینه هایی که کشور به آنها نیاز دارد انجام دهند.

وی بیان کرد: تحقیقات و یافته های علمی که داریم و یا اختراعات و اکتشافاتی که دانشمندان و محققان ما انجام می دهند، تجاری سازی و حمایت نمی شوند و کاملاً مسکوت مانده است و این نیز یکی از دلایل رکود علمی در کشور می باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که نقشه علمی کشور چرا عملیاتی نمی شود، گفت: به نظر من برای عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهارچوب و مسیری که تعریف شده نیاز به ابزارهای کنترلی و نظارتی و ابزارهایی که بتواند بازخورد دهد، وجود دارد که آیا این نقشه علمی واقعا موثر است یا نه.

وی با بیان اینکه نقشه های راه باید بازخوردهای لازم را نیز داشته باشند، عنوان کرد: اعتقاد دارم یکی از نکاتی که هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مسئولین دستگاه های نظارتی باید توجه کنند، این باشد که بعد از ترسیم خوب نقشه راه، به فکر عملیاتی کردن هم باشند، متاسفانه بعضاً هیچ اراده ای برای به جلو رفتن کارها وجود ندارد.

سعیدی با انتقاد از عدم تبیین موضوع جنگ نرم در دانشگاه ها، اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری بحث تهاجم و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند در دولت آقای هاشمی، وزیر کشور وقت با صراحت گفتند که ما تهاجمی نمی بینیم! همین تفکر باز هم وجود دارد و آقایان معتقدند که تعامل و تبادل فرهنگی وجود دارد نه تهاجم و شبیخون فرهنگی و این موارد را باور نمی کنند و این وضعیت باز هم به همین شکل وجود دارد.

وی اضافه کرد: وقتی ترسی وجود داشته باشد همه تلاش می کنند موضع دفاعی خود را نشان دهند و یکی از مواضع دفاعی هم تبیین و تحلیل وضعیت خود و دشمن است وقتی این تبیین و تحلیل صورت نمی گیرد یعنی مسوولین احساس خطر نمی کنند.

این نماینده مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته  ما شاهد عرصه جنگ سخت در کشورمان بودیم و این جنگ نیز ساز و کارهای مربوط به خود را داشت، همین الان هم یک الگوی خوب را در اختیار داریم و معتقدیم دوران دفاع مقدس بهترین تجربه بود برای اینکه از آنها استفاده کنیم و در صحنه جنگ نرم نیز ورود کنیم و در این عرصه نیز همانند عرصه جنگ سخت به فرماندهانی نیاز داریم که در این عرصه اساتید، صاحبنظران و دانشمندان هستند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *