بازنشری 17 تیر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تک آمریکایی و پاتک ایرانی/ دیدار اوباما با قانونگذاران دموکرات/ دیپلمات ایرانی: از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این ماکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و ۱+۵ نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

در روز یازدهم که گویا سختترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

***

۱:۲۵ وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در مرکز اسلامی امام علی شهر وین شرکت کردند.

۰۰:۴۹ دیپلمات ایرانی با بیان اینکه هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز ما نبوده و این خطوط قابل شکستن نیست، یادآور شد: ما از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم خطوط قرمز مانع توافق نمی‌باشد.

۰۰:۴۶ مشاوران سابق وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا تاکید کردند که اولین شرط یک توافق خوب میان ایران و ۵+۱ قابلیت بازگشت پذیری تحریم‌ها است.

۰۰:۰۸ رئیس جمهور آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر نشستی را با قانونگذاران دموکرات پیرامون مذاکرات حساس هسته‌ای با ایران و بحث درباره برخی امور داخلی آمریکا برگزار کند.

۰۰:۰۲ طبق شنیده‌ها آمریکا تلاش دارد از طریق تاکید تلویحی بر محدوده زمانی، ایران را برای توافق هر چه زودتر و دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد؛ ترفندی که تیم ایرانی با پاتک خود آن را خنثی ساخت.

۲۳:۰۹ یک منبع نزدیک به مذاکرات با بیان اینکه زمان رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ نامحدود نیست گفت که سرنوشت این گفت‌وگوها تا ۴۸ ساعت آینده مشخص می‌شود.

۲۲:۴۹ وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت که هنوز ۶ یا ۷ موضوع برای حل و فصل در مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است.

۲۱:۲۵ حضور عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری

۲۱:۲۰ فابیوس وین را ترک کرد
۲۰:۳۵ نشست داخلی وزرای خارجه ۱+۵ بجز وزرای چین و روسیه آغاز شد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *