یادداشت 02 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

در سوگ آفتاب هشتم

آوای ورزقان:در سوگ آفتاب هشتم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، بسیاری از تحلیگران مذهبی بر این باورند که وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در ایران باعث افزایش شعور مذهبی و فکری جامعه ما شده است. حال با مطالعه آثار و برکات امام رضا(ع) در کشورمان در می‌یابیم که وجود آن حضرت در همه عرصه‌ها از جمله تاریخ و فرهنگ مهین عزیزمان نقطه عطفی برای توسعه و پیشرفت ما ایرانیان بوده و خواهد بود.

به سخن دیگر اینکه، پیامبران، امامان معصوم و اهل بیت علیهم السلام چه در زمان حیات و هم پس از وفات و شهادتشان برای همه هستی و جوامع بشری مایه خیر و برکت بوده و هستند. بدینسان به برکات هزاران کرامت وجود، حضرت ثامن الائمه، هشتمین سپهر آسمان امامت و ولایت و خواهر مکرمه اش حضرت معصومه(س) نسبت به ما ایرانیان است که امروزه کشورمان ایران به عنوان مهد تشیع در جهان مطرح است.

* ایران، قطب معارف شیعی

به بیان دیگر، با ورود امام رضا(ع) به کشورمان بود که جغرافیای تشیع تغییر کرد و این سرزمین به عنوان مرجع و منبع علوم به قطب معارف شیعی تبدیل شد که امروزه می توان آثار و برکات آن را در سراسر دنیا به عینه مشاهده کرد و اینکه ایران امروز، به برکت ولایت اهل بیت علیهم السلام و اطاعت از آنان، به الگو و سرمشق همه کشورهای آزادیخواه جهان تبدیل شده است.

* سبک زندگی ائمه علیهم السلام، راه کمال مطلق

بدین گونه، مهمترین نقش ائمه علیهم السلام هدایت است. امروزه بر همگان مشخص است که ائمه اطهار (ع) و سبک زندگانی آنان برای هر جامعه ای و ملتی مورد استفاده بوده و چه بسا موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی و حتی شکل دهی به نوع زندگی مردم شده است.

به دیگر سخن، چنان که خورشید محسوس و مادی در آسمان، افزون بر روشنی بخشیدن، به‏طور تکوینی در تکامل مادی آدمیان و موجودات مؤثر است، خورشید معنوی “امام” نیز افزون بر نشان دادن راه تکامل معنوی، به طور تکوینی در تکامل معنوی انسان تأثیردارد؛ (نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه۱۴۷، ص‏۴۹۷ و خطبه۸۷، ص‏۱۱۹ – ۱۱).

* امامان تنها پیشوا و راهنمای ما مسلمانان نیستند

نکته در خور تامل اینکه، امامان(ع) تنها پیشوا و راهنمای ما مسلمانان نیستند، بلکه همه امت‌های دیگر نیز می‌توانند با بهره‌مندی از سنت و سیرت این گلهاى بى‌خار جهان هستى برای رسیدن به ساحل سعادت و سربلندى از آیین امامان معصوم(ع) پیروى کنند.

براین اساس، راه سعادت انسان‌ها مکتب حیات‌بخش اسلام به رهبرى پیامبر گرامى اسلام(ص) است و امامان معصوم(ع) در حقیقت تجلى وجودى آن پیامبر و تداوم بخش راه او و نگهبان آنند. از دیدگاه روایات، بقاى نظام طبیعى جهان هستى مرهون وجود امام معصوم(ع) است، به گونه‌اى که اگر زمین لحظه‌اى از انسان کامل خالى شود، نظم طبیعى آن از هم گسسته خواهد شد.

* ائمه(ع)، مشعل فروزانی از نور الهی می‌باشند

در این راستا، امام باقر(ع) در وصف امامان مى‌فرماید: «جعلهم الله عزوجل ارکان الارض ان تمید باهلها؛ خداوند عزوجل امامان را ستون‌هاى زمین قرار داد، تا زمین نظم و آرامش خود را حفظ کند و موجب دلهره و پریشانى مردم نگردد.» «ولو ان الامام رفع من الارض ساعه لماجت باهلها کما یموج البحر؛ (اصول کافى، ج۱، ص۱۹۸، باب ان الائمه ارکان الارض) اگر امام لحظه‌اى در زمین نباشد، زمین اهل خود را زیر و رو مى‌کند آن‌گونه که موج‌هاى دریا، دریانوردان را در خود فرو مى‌برد».

حال با توجه به این نکته که تمام ائمه(ع) نور واحد و مشعل فروزانی از نور الهی می‌باشند، شناخت هر چه بهتر و دقیق‌تر سیره‌ی عملی معصومین(ع) به عنوان انسان‌های کامل و الگوهای برگزیده برای بشریت که خالق انسان و جهان پیروی از آن‌ها را شرط رسیدن به سعادت و کمال می‌داند، چه از نظر شرع و چه از نظر عقل لازم و ضروری است.

* در کلاس درس امام رضا(ع)

در این میان، تاریخ پر ماجرای امام رضا(ع) با تاریخ میهن ما ایران پیوستگی ژرف و محکمی دارد و فصل بزرگی از تاریخ ایران را تشکیل می‌دهد که با مطالعه آثار و برکات امام رضا(ع) در کشورمان می‌توان به این نتیجه رسید که امام رضا(ع) امام هشتم شیعیان و از خاندان پاک رسالت است که در طول تاریخ اسلام همواره مورد ستایش مسلمانان از مذاهب مختلف قرار گرفته است و دوست و دشمن، موافق و مخالف، به عظمت شخصیت و مقام والا و برتری ایشان در ایمان، زهد و پرهیزگاری بر هم‌ عصرانشان اعتراف دارند.

بدینسان، وجود با برکت مرقد امام رضا(ع) در ایران که به زعم بسیاری از کارشناسان مذهبی و جامعه‌شناسان، موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی و حتی شکل‌دهی به نوع زندگی مردم کشورمان شده است.

* امام رضا(ع)، چراغ هدایت و کشتى نجات ما ایرانیان

با این وجود، مدت امامت حضرت رضا علیه السلام حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. وجود با برکت مرقد امام رضا(ع) در ایران که به زعم بسیاری از کارشناسان مذهبی و جامعه شناسان موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی و حتی شکل دهی به نوع زندگی مردم کشورمان شده است.

از سوی دیگر، یکى از برکات فردى حضرت امام رضا(ع) این است که امام هشتم «چراغ هدایت» و «کشتى نجات» ما ایرانیان است. در این میان عشق و دلبستگی ایرانیان به ائمه اطهار(ع) حدیثی امروزی نیست، بلکه صبغه و سابقه‌ای طولانی داشته که با مطالعه و بررسی در قرآن کریم به آیه‌هایی برمی‌خوریم که به نوعی به اصالت اعتقاد و ارزش ایمان ایرانیان اشاره داشته و شخصیّت والای ایرانیان را در این زمینه یادآور می‌شود: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید هر کس از شما از دین خود برگردد به زودى خدا گروهى دیگر را مى‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان نیز  او را دوست دارند اینان  با مؤمنان فروتن و  بر کافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند این فضل خداست آن را به هر که بخواهد مى‏دهد و خدا گشایشگر داناست. (مائده / ۵۴).

* ایرانیان، پیشرو پیشرفت اسلام

به هر حال آنچه در این راستا مهم به نظر می رسد، اینکه در روایات اسلامی و سخنان مفسران بحث بسیار زیادی دیده می‌شود، از جمله در روایتی می‌خوانیم، هنگامی که از پیامبر(ص) درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: این و یاران او و هموطنان او هستند و به این ترتیب، از اسلام آوردن ایرانیان و تلاش‌های پرثمر آنان برای پیشرفت اسلام در زمینه‌های مختلف پیشگویی کرد.

از این رو، در برخی دیگر از روایات سلمان به عنوان نمونه‌ای از ایرانیان معرفی شده که مظهر پاکی، لیاقت و بزرگی است و این تجلیل با تغییرات بسیار بلند انجام پذیرفته است، مانند آنکه حضرت رسول(ص) می‌فرماید: «السَّباقُ اَربَع: اَنَا سابقُ العَربِ وصُهَیبُ سابِقُ الرُّوم وَ سَلمانٌ سابِقُ الفُرسِ وَ بِلالُ سابِقُ الحَبَشـهِ؛ پیشگامان چهار نفرند: من پیشتاز عرب به اسلام هستم، صهیب پیشگام رومیان، سلمان پیشگام ایرانیان و بلال پیشگام مردم حبشه است».

* حضور امام رضا(ع)، نقطه عطفی در تاریخ تشیّع در ایران

بی‌شک، باید حضور امام رضا(ع) را در نیشابور نقطه عطفی در تاریخ تشیّع این منطقه و به دنبال آن در ایران به شمار آورد. امام رضا(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای کمالات و فضایل انسانی در مرتبه اعلی است که بعد از شهادت پدر بزرگوارش امامت و رهبری شیعیان را به عهده گرفت و به رغم مشکلات حادّ جامعه مسلمین در مدت ۲۰ سال امامت پر برکت خویش، نقش شایسته‏‌ای در گسترش فرهنگ حیات بخش اسلام انجام داد.

* امام رضا(ع)، نقطه اتکا وحدت جهان اسلام

از سویی، باید به این نکته هم توجه کنیم که وجود امام رضا(ع) در کشورمان چه در زمان حیاط و چه بعد از وفات ایشان برای ما ایرانیان بزرگترین نعمت الهی بوده و خواهد بود. دراین میان می‌توان گفت که، امام رضا (ع) نقش تعیین‌کننده در استقلال ایران اسلامی داشته است.

آری این خواست خدا بود که امام رضا(ع) به خراسان سفر کند و آخرین سالهای عمر خود را در ایران باشد و در آنجا هم به دعوت حق لبیک گوید، جائیکه هم‌ اکنون بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) در کشورمان نقطه اتکا وحدت جهان اسلام، کعبه آمال و قبله نیاز مردم این آب و خاک و بسیاری از مردم پاکباز دیگر کشورها گردیده است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *