اسلایدر 18 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برخی در برابر انگیزه ام برای آباد کردن ورزقان، سنگ اندازی کردند

آوای ورزقان: برخی در برابر انگیزه ام برای آباد کردن ورزقان، سنگ اندازی کردند

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، در آستانه سالگرد زلزله هولناک و مخرب ورزقان و اهر در یک عصر گرم تابستانی، کامران رحمتی شادآباد شهردار ورقان مهمان آناج شد تا با او در خصوص وضعیت شهر ورزقان بعد از زلزله تلخ سال ۹۱ و اقدامات عمرانی و خدماتی انجام گرفته در این شهر مصاحبه ای داشته باشیم.

وی که جوان ترین شهردار آذربایجان شرقی و چه بسا شمالغرب کشور است، از وقتی که کار خود را از ۱۶ آبان ماه سال ۹۲ یعنی حدود سه ماه بعد از شروع به کار شورای چهارم در ورزقان آغاز کرده، اقدامات زیادی در خصوص آبادانی شهر زلزله زده ورزقان اجرایی کرده است، مصاحبه آناج را با وی در زیر می خوانید:

آناج: کمک صدمیلیون تومانی شهردار تبریز به شما بابت چه کاری بود و چگونه صرف شد؟

همانطور که می دانید شورای شهر تبریز به مناسبت دومین سالگرد زلزله ارسباران، قبول کردند مبلغی را که بنده به عنوان کمک بلاعوض از شهردار تبریز درخواست کرده بودم و ایشان آن را در قالب لایحه ای به شورا ارائه کردند، به شهرداری ورزقان پرداخت کنند.

فرماندار تبریز از این نظر که این مصوبه با قانون منافات داشت، اعتراض کرد زیرا یک شهردار نمی تواند درآمد شهر را در خارج از آن هزینه کند؛ شورای شهر در جلسه ای دیگر دوباره بر مصوبه خود اصرار کردند. ما نیز از فرماندار تبریز خواهش کردیم به خاطر زلزله ورزقان این مصوبه را تایید کنند چون زلزله ورزقان یک امر استثنایی است که حتی شهرداری تهران نیز بابت آن دو میلیارد و نیم در ورزقان هزینه کرده است. در نهایت کمک صدمیلیون تومانی در شورای شهر تصویب و در اختیار شهرداری ورزقان قرار داده شد. البته این مبلغ هنوز وصول نشده است اما بالاخره جزء تعهدات شهرداری تبریز و مطالبات شهرداری ورزقان است.

اعضای شورای شهر این مبلغ را جهت استفاده در امور فرهنگی تصویب کردند؛ باتوجه به ظرفیت های فرهنگی مثل شخصیت ها و آثارتاریخی و غیره که در شهرستان ورزقان وجود دارد، به نظر می آمد بهترین محل برای صرف این مقدار پول، احداث اولین موزه و فرهنگسرای شهرستان ورزقان است. زمینی که برای این کار تعیین کردیم محل ساختمان قدیمی شهرداری ورزقان است که متروکه بود و ما آن را با این مبلغ بازسازی کردیم و تجهیز آن را نیز با بودجه شهرداری ورزقان و منابع داخلی انجام خواهیم داد. درواقع اولین موزه و فرهنگسرای ورزقان با این پول راه اندازی و احداث شد.

نشست شهرداران استان در ورزقان برگزار می شود

آناج: چه زمانی احداث خواهد شد؟

در آستانه هفته دولت و سومین سالگرد زلزله ورزقان، در ۲۴ مرداد سال جاری، نشست شهرداران استان در ورزقان برگزار می شود که هم نشست تخصصی است و هم از نحوه بازسازی مناطق زلزله زده بازدید خواهند کرد.

مصلای ورزقان در هفته دفاع مقدس افتتاح می شود

برای مثال مصلای ورزقان در اثر زلزله تخریب شده بود که شهرداری تهران با صرف هزینه ای به مبلغ دو و نیم میلیارد تومان آن را بازسازی کرد که هشتاد درصد این پروژه اجرا شده است و در هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

هنگام برگزاری این نشست سه برنامه افتتاح نیز خواهیم داشت؛ افتتاح دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ورزقان، افتتاح موزه، افتتاح نخستین پارک شهرستان ورزقان (همان طور که می دانید شهر ورزقان شهر بدون پارک است و اولین پارک آن همزمان با نشست شهرداران استان افتتاح خواهد شد).

آناج: باتوجه به پتانسیل بالای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهرستان ورزقان، چه نوع برنامه ریزی ها و تلاش هایی در جهت جذب گردشگران خارجی و ایجاد فرصت های شغلی در این زمینه صورت گرفته است؟

ورزقان از پتانسیل های خدادادی و جاذبه های طبیعی و گردشگری و معادن غنی برخوردار است و علاوه بر آن دارای ظرفیت های مطلوب تاریخی نیز می باشد. عامل اصلی محرومیت این شهرستان جاده دسترسی نامناسب و خطرناک آن است که اکنون این جاده در حال تبدیل به یک بزرگراه است که کریدور ارتباطی ایران با کشورهای همسایه خواهد بود.

اگر این جاده مورد بهره برداری قرار بگیرد به علت آب و هوای خوش و مناظر طبیعی بی نظیر و بکر، گردشگران زیادی به ورزقان روی خواهند آورد. در پی آن به نظر من فرصت های سرمایه گذاری خوبی برای سرمایه داران و اشتغال در منطقه خواهد بود که البته تاسیس معدن غنی مس سونگون بر این امر مضاعف می باشد.

وقتی شهردار ورزقان به خاطر بودجه مورد تمسخر واقع شد

آناج: حدود بودجه شهرداری ورزقان چقدر است؟

بنده شهرداری ورزقان را در آبان سال ۹۲ تحویل گرفته ام که آن زمان بودجه مصوب ما یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود و یک میلیارد و چهارصد و هفتاد میلیون تومان آن محقق شد. آن روز بنده اعلام کردم بودجه سال ۹۳ چهار میلیارد تومان باشد. تمامی اعضای شورا، کارکنان و معاونان مرا مسخره کردند و گفتند این مقدار محقق نمی شود و آبرویت می رود. در نهایت بودجه سال ۹۳ را سه میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان مصوب کردیم و چهار میلیارد تومان محقق کردیم. یعنی بودجه محقق شده سال ۹۳ نسبت به سال گذشته آن تقریبا سه برابر بود. با توجه به شرایط ورزقان این کار به منزله جهش و خدمتی بزرگ است.

بودجه سال ۹۴ چهار میلیارد و دویست هزارتومان تصویب شده که تا بحال حدود ۵۰ درصد آن محقق شده است در حالی که هنوز شش ماه اول به پایان نرسیده است. پیش بینی ما این است که تا آخر سال صددرصد بودجه را محقق خواهیم کرد.

در اثر زلزله ای که در سال ۹۱ در ورزقان رخ داد، ۸۰ درصد زیرساخت های شهر تخریب شد و ۲۰ درصد باقی در حین بازسازی و آواربرداری تخریب شد. ۸۰ درصد منازل مسکونی مردم آسیب جدی دید و نیاز به بازسازی داشت. ۲۰ درصد باقی مردم نیز از این فرصت استفاده کرده و اقدام به اخذ مجوز برای بازسازی منازل خود کردند.

بدهی دو و نیم میلیاردی بنیاد مسکن به شهرداری ورزقان

آن زمان وزارت کشور شهرداری را ملزم کرد بابت پروانه هایی که به خاطر بازسازی خانه های زلزله زده صادر می شود، هیچ پولی دریافت نکند. آنها تعهد دادند که در ازای صدور پروانه رایگان به مردم، دولت نیز پول آن را از طریق بنیاد مسکن به شهرداری ورزقان خواهد داد. اکنون ما بابت این قضیه حدود دو نیم میلیارد تومان از بنیاد مسکن طلب داریم که در ابتدای مسئولیت خود با داد و بیدادی که راه انداختم حدود هفتاد میلیون تومان آن را محقق کردند.

بنابراین صددرصد مردم از این فرصت استفاده کرده و اقدام به اخذ پروانه و بازسازی خانه های خود کردند که کسی هم نبود رسیدگی کند که آیا خانه های همه ی این مراجعه کنندگان در اثر زلزله تخریب شده و آسیب دیده است یا خیر.

این اتفاقات در حالی افتاد که به غیر از تبریز درآمد اکثر شهرستان های دیگر از محل صدور پروانه است و چون تقریبا صددرصد مردم پروانه رایگان گرفته اند اکنون دیگر کسی برای اخذ پروانه مراجعه نمی کند و درآمدی هم عاید شهرداری نمی شود. در طول دو سالی که شهردار ورزقان هستم فقط ۱۶ مورد پروانه امضا کرده ام که این مبلغ به سختی کفاف یک ماه هزینه جاری شهرداری را می کند.

درآمد شهرداری ورزقان صفر است

بنابراین درآمد شهرداری در ورزقان صفر است چون منبعی برای ایجاد درآمد پایدار وجود ندارد و به خاطر نامناسب بودن راه ها نیز سرمایه گذار مشارکت نمی کند.

تنها کاری که در این شرایط توانستیم انجام بدهیم این بود که از جاهای دیگر مبالغی را به عنوان کمک بلاعوض از وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، استانداری آذربایجان شرقی، مس سونگون، شهرداری تهران، شهرداری مراغه و شهرداری تبریز دریافت کردیم و مبلغی نیز دولت به عنوان ارزش افزوده و آلاینده ها پرداخت کرد.

با الحاق ورزقان به آزاد ارس، این شهر به  منطقه تجاری بین المللی تبدیل می شود

اما همه ی درآمد های فوق موقت هستند و ما باید زیرساخت های شهر را فراهم کنیم و زمینه هایی را ایجاد کنیم تا سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری در این شهر باشد. در همین راستا دو اتفاق مهم در ورزقان افتاده است که یکی احداث بزرگراه و دیگری الحاق این شهرستان به منطقه آزاد ارس است که موجب تبدیل ورزقان به منطقه تجاری بین المللی می شود و ارتباط با ارمنستان از طریق ورزقان انجام می گیرد.

از طرف دیگر ورزقان شهرستانی است که زیر خاک آن معدن و روی خاک آن طبیعت بکر است و اگر راه مناسب داشته باشد قطعا گردشگران زیادی را جذب می کند. لذا باید از اکنون زیرساخت های لازم را برای حضور گردشگران فراهم کنیم.

بنابراین سال جاری هیئت عالی شهرداری ورزقان را تشکیل دادیم که اولین جلسه آن به زودی تشکیل می شود. ۱۵ طرح مشارکتی با بخش خصوصی را پیشنهاد داده ایم؛ از جمله احداث اولین استخر شهر، اولین شهربازی، اولین پایانه شهری، اولین تاکسیرانی، اولین میدان تره بار و غیره که در این شهرستان وجود ندارد. همچنین در ورزقان محلی مانند میدان برای تجمع مردم وجود ندارد و ما به فکر احداث آن هستیم، ما رفع همه ی این کمبودها را در سند چشم انداز بیست ساله ورزقان پیشبینی کرده ایم.

آناج: مهمترین پروژه عمرانی شهر ورزقان چیست؟

البته در سال ۹۲ پروژه عمرانی خاصی وجود نداشت چون بنده در آبان ماه مسئولیت شهرداری را برعهده گرفتم و در مواجهه با فصل زمستان هم نمی توان کار عمرانی خاصی را انجام داد. اما در سال ۹۳ ازجمله مهمترین پروژه های عمرانی عبارتند از: ساماندهی ورودی شهر و توسعه آن به طول هشتصد متر، آسفالت هفت خیابان فرعی شهرستان، جدول گذاری ۳۰ معبر کوچه و خیابانی به طول ۱۶ کیلومتر که در تاریخ تاسیس شهرداری ورزقان بی سابقه بود، احداث اولین بازار شهر ورزقان با ۱۵۰ مغازه.

اصلی ترین پروژه های ما در سال جاری آسفالت همه ی خیابان های فرعی شهر که جا دارد از شرکت مس سونگون تشکر کنم که دو میلیارد تومان بابت آسفالت معابر سطح شهرستان به ما کمک کردند. دومین پروژه مهم که اکنون در حال اجراست، احداث اولین پارک شهر ورزقان با نام پارک شهید فهمیده است که در گذشته چمنی بیش نبود اما قرار است با نصب وسایل بازی و امکانات مورد نیاز به یک پارک واقعی تبدیل کنیم.

پروژه های دیگر در سال جاری احداث موزه و بازسازی و مقاوم سازی ساختمان موجود شهرداری بود. همچنین اقدام به ایجاد یک ساختمان جدید سه طبقه برای شهرداری از محل بودجه دولتی و استانی کردیم که ساخت اسکلت آن به پایان رسید و به دلیل اتمام تخصیص اعتبار نیمه کاره مانده است و در سالهای آتی آن را ادامه خواهیم داد.

احداث جاده سلامت شهر ورزقان و شهربازی درحال حاضر جزء مهمترین پروژه های ماست که در سال جاری انجام می گیرد اما اصلی تر و مهمتر از همه اینها ساخت مصلای شهر ورزقان می باشد که اکنون در دست ساخت است و توسط شهرداری تهران انجام می گیرد. این مصلا سه برابر وسعت مصلای قبلی(که در زلزله تخریب شد) است که بیش از ۸۰ درصد این پروژه اجرا شده و به عنوان میراث فرهنگی عصر حاضر برای نسل های آینده خواهد بود.

در کنار پروژه های مذکور دیگر فعالیت های خدماتی و زیبایی نیز انجام گرفته است که از جمله آنها گلکاری اساسی در سطح شهر، هرس درختان شهر و شماره دار کردن آنها، رنگ آمیزی جداول، بلوار ها و المان های شهر، نصب المان های خاص و نورپردازی در سطح شهر، افزایش سطل های زباله، اصلاح میدان بخشداری برای کاستن از حجم ترافیک و غیره می باشد.

طرح ممیزی املاک با استفاده از پهپاد در ورزقان برای اولین بار در کشور اجرایی می شود

طرح ممیزی املاک با استفاده از پهپاد در ورزقان برای اولین بار در کشور در حال اجراست که یک طرح شهرسازی است و باید هر پنج سال یکبار بازنگری شود. با اجرای این طرح ما اطلاعات دقیق شهری را در اختیار خواهیم داشت وگرنه با اطلاعات سنتی نمی توان شهر را مدیریت کرد. در واقع پهپاد در سطح شهر پرواز و شرایط موجود را بررسی می کند و دیگر لازم نیست برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، به صورت حضوری مراجعه کرد. لازم است ذکر کنم که مجری این طرح دانشگاه تبریز می باشد.

سند چشم انداز شهرستان ورزقان در حال تدوین است و در آینده نزدیک مطالعات آن به پایان می رسد و براساس آن برنامه های اول، دوم، سوم و چهارم توسعه نیز تدوین می شود. اما مهمتر از آن مطالعه طرح جامع شهر ورزقان است، حصار کشی و ساماندهی گلزار شهدای ورزقان نیز در دست اجراست.

به جوانان فرصت بیشتری بدهیم تا خودی نشان دهند

آناج: مردم از شما شهردار جوان چگونه استقبال می کنند؟

استقبال مردم خوب و گرم است. من فکر می کنم بهتر است به جوانان فرصت های بیشتری بدهیم تا خودی نشان بدهند، چون هم قدرت و انرژی شان بیشتر است و هم مردم استقبال خوبی از جوانان می کنند.

دومین معدن مس کشور در ورزقان/سهم مردم ورزقان از این معدن صفر است

آناج: سهم شهر ورزقان از معادن اطراف این شهر چقدر است؟

دومین معدن مس کشور در ورزقان قرار دارد، علاوه بر آن مس هفت چشمه و طلای اندریان، آنجاست که همه پتانسیل های خوبی هستند اما سهم مردم ورزقان از این معادن صفر است و هیچ حق و حقوقی به انها داده نمی شود. در حالی که هیجان، استرس، گرد و خاک و زلزله ی آنها و مشکلات ناشی از رفت و آمد ماشین آلات سنگین را مردم ورزقان تحمل می کنند.

ما بعد از مدت ها دوندگی فقط توانستیم دو میلیارد تومان از مس سونگون برای شهرداری ورزقان بگیریم و خیابان های شهر را آسفالت کنیم. یعنی تنها سهم ورزقان از کل معدن مس دو میلیارد تومان بوده است!

آناج: آیا باشگاه مس سونگون متعلق به ورزقان است؟ چرا بازی های این تیم در تبریز برگزار می شود؟ اگر متعلق به ورزقان نیست چرا نام صنایع مس را یدک می کشد؟

این سوال ارتباطی به حوزه ی مدیریتی بنده ندارد اما از آنجایی که آقای نجفی در عرصه ورزش استان فعال هستند و به خوبی پیشرفت می کنند، به ایشان توصیه کرده ام اولا در کنار ورزش حرفه ای به ورزش همگانی نیز توجه داشته باشند. مخصوصا اینکه ورزقان منطقه ای است که مردمانش زلزله را تجربه کرده اند و لازم است در آن نشاط عمومی افزایش یابد که برای افزایش نشاط سالم ترین راه ورزش است. شهرداری ورزقان نیز حاضر است در حد توان به برگزاری برنامه های ورزش همگانی کمک کند.

البته لازم است تمرین های حرفه ای تیم نیز انجام بگیرد و باید سالنی با استانداردهای فدراسیون وجود داشته باشد. در ورزقان چنین سالنی وجود ندارد. البته قرار است از طرف باشگاه دفتر ورزقان ایجاد شود که اگر فعال شود در جهت توسعه ورزش همگانی و زیرساخت های ورزشی گام های خوبی برداشته خواهد شد.

آناج: آیا طرحی داشته اید که بر اساس آن شهر ورزقان بعد از زلزله شروع به ساخت و ساز با اصول شهرسازی کند؟

بدین منظور ما طرح ممیزی املاک را جدی گرفته ایم تا با رعایت دقیق ضوابط و آیین نامه های ساختمان بهترین ساخت و ساز ها را داشته باشیم و تلاش می کنیم اصول شهرسازی حتما رعایت شود.

البته طرح جامع را نیز در دست مطالعه داریم و می خواهیم شهر را از حالت نواری دربیاوریم تا به صورت شهر توسعه یافته شکل بگیرد. درواقع علاوه بر غرب و شرق، شمال و جنوب را نیز توسعه می دهیم.

۲۱ مرداد سمینار تخصصی زلزله و ساخت و ساز شهری برگزار خواهد شد.

آناج: چرا بازسازی های بعد از زلزله به اتمام نرسیده است؟

وقتی شهری دچار زلزله می شود، مدت زمانی طول می کشد تا آثار روحی و فیزیکی آن از بین برود. این قضیه در ورزقان نیز روال طبیعی خود را طی می کند. دولت و ملت عزم خود را جزم نموده و کمک کردند تا مناطق مسکونی بازسازی شود اما اتمام بازسازی مساکن بدین معنا نیست بازسازی کل شهر به اتمام برسد. درحالی که بازسازی زیرساختها، خیابان ها، پارک ها و غیره هنوز تمام نشده است و آثار زلزله در شهر کاملا مشهود است و اعتبار شهرداری در حدی نیست که همه ی این کارها را به سرعت انجام بدهد و قطعا ساماندهی اوضاع زمان بر خواهد بود.

آناج: بعد از اینکه به عنوان شهردار ورزقان انتخاب شدید، با این حال استعفا دادید، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید؟

وقتی اعضای شورا مکرر بر من اصرار می کردند که مسئولیت شهرداری ورزقان را برعهده بگیرم و بدین منظور جلسات پی در پی برگزار می کردند، من حاضر به قبول این مسئولیت نبودم و به لحاظ سابقه ی خود بیشتر متمایل به حضور در سنگر علم و دانش بودم.

قرار بر این شد که من ابتدا به ورزقان رفته و آنجا را از نزدیک ببینم و بعد در این مورد تصمیم بگیرم. وقتی وارد شهر شدم دیدم نخاله های ساختمان های تخریب شده در زلزله در خیابان اصلی روی آسفالت هاست؛ اوضاع شهر طوری بود که گویی زلزله همین امروز اتفاق افتاده است درحالی که یک سال از زمان آن گذشته بود و انتظار من این بود که در طول یکسال کارهایی بیش از این در ورزقان انجام می گرفت.

بینابراین این جرقه و انگیزه در ذهن من ایجاد شد که یبا تخصص خود(عمران) و انرژی جوانی ام در این حوزه تلاش و چهره ورزقان را تغییر بدهم که معتقدم این اتفاق امروز افتاده است و طی این دو سال اتفاقاتی را در ورزقان ترتیب داده ایم که کاملا متفاوت با قبل از آن است از حالت روستایی درآمده و صورت شهر به خود گرفته است. مردم هرموقع مرا در کوچه بازار می بینند می گویند ورزقان تازه شبیه شهر شده است.

برخی در برابر انگیزه ام برای آباد کردن ورزقان، سنگ اندازی کردند

اما متاسفانه در برابر انگیزه ی من برای آباد کردن ورزقان برخی ممانعت ها و سنگ اندازی ها گاه در داخل شورا و گاه در خارج از آن و در برخی جناح ها صورت می گرفت که مرا از کارم دلسرد کرد و من هم با گذشت سه ماه تصمیم به استعفا گرفتم اما با وساطت امام جمعه ورزقان آقای مهدوی در شهرداری ماندگار شدم.

سخن آخر: موفقیت جمهوری اسلامی در عرصه ی دیپلماسی و ایستادگی آن در برابر شش ابرقدرت برای ما خوشحال کننده است اما هر کاری قطعا ضعف هایی دارد که امر مذاکرات نیز نقاط ضعفی دارد که امیدواریم رفع شود. به هرحال برآیند ما از امر مذاکرات مثبت است و به نظر من بازنده و برنده ای وجود ندارد چون در این توافق آنها باید خواسته های ما و ما باید خواسته های آنان را برآورده کنیم. یک امتیاز داده و یک امتیاز گرفته ایم. من این موفقیت را خدمت مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید تبریک می گویم. مردم ایران هرگز از حق مسلم هسته ای، تکنولوژی و فناوری خود عقب نشینی نمی کند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *