اسلایدر 20 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا زلزله به سکوی پرشی برای ورزقان تبدیل شده است!؟

به گزارش آوای ورزقان، رأس ساعت ۱۷ و چهار دقیقه و ۳۴ ثانیه، روز ۲۱ مرداد سال ۹۱ بود که زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۲ ریشتر در مرز مشترک میان شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس به وقوع پیوست و موجب جان باختن بیش از ۳۰۰ نفر از هم‌وطنان عزیزمان شد.

زلزله ۲۱ مرداد حدود ۵ هزار کیلومترمربع از وسعت استان آذربایجان شرقی را تحت تأثیر مستقیم و ۳۰۷ روستای استان را مورد آسیب قرارداد که از این تعداد، ۵۷ روستا با خاک یکسان شد.

پایگاه خبری آوای ورزقان بر خود لازم می‌داند با تسلیت مجدد به خانواده‌هایی که در زلزله ورزقان نزدیکان خود را از دست دادند، از تمامی هم‌وطنان عزیزمان در جای‌جای ایران اسلامی و مردم آذربایجان برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده شهرستان ورزقان و شهرستان‌های هریس و اهر تشکر نماید.

طی پیگیری‌های خبرنگار پایگاه خبری آوای ورزقان از محرم زاده مدیر بنیاد مسکن و علی علیمحمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان، در روستاهای شهرستان ورزقان ۶ هزار و ۱۷۴ واحد مسکونی، بعد از زلزله بازسازی و ۲۰۰ واحد دیگر هم‌اینک در حال احداث می‌باشند و تعداد ۵ هزار نفر برای بهره‌مندی از تسهیلات کم درصد برای بازسازی اماکن دامی آسیب‌دیده به بانک‌های عامل معرفی‌شده بودند که ۷۰ درصد از ۵ هزار واحد دامی تکمیل‌شده است.

یکی دیگر از موارد آسیب‌دیده از زلزله ورزقان؛ کانال‌ها، قنات‌ها و بسیاری از زیرساخت‌های کشاورزی شهرستان بود که به همت مسئولین اکنون‌که سومین سالگرد زلزله را شاهد هستیم مرتفع شده‌اند و مشکل چندانی ازاین‌جهت در روستاها وجود ندارد.

در ادامه پیگیری‌ها، امام‌جمعه ورزقان در گفتگو با آوای ورزقان اظهار داشت: از ۹۰ باب مسجد آسیب‌دیده در زلزله ورزقان که از ۱۰ تا ۹۰ درصد آسیب‌دیده بودند یک‌سوم آن‌ها به عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و با همت بنیاد برکت، کمیته امداد و مجلس خبرگان رهبری بازسازی‌شده‌اند.

وی افزود: ۵۰ باب مسجد به‌زودی با اتمام کارهای عمرانی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت تا مابقی مساجد آسیب‌دیده همچنان چشم‌انتظار همت مسئولین و خیرین برای بازسازی باشند.

مهدوی در خصوص مسجد جامع ورزقان که در زلزله صد درصد تخریب‌شده بود اظهار داشت: مصلای شهر ورزقان به همت شهرداری تهران و بااعتباری بیش از ۲۵ میلیارد ریال و با پیشرفت ۹۰ درصدی در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با آوای ورزقان تصریح کرد: زلزله سال ۹۱ تمامی زیرساخت‌ها و امکانات مردم را در عرض یک‌لحظه از بین برد که با تلاش و همت مردم و مسئولین چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی دوباره احیا شدند.

دهقانی گفت: هم‌اکنون در بعضی نقاط شهرستان درزمینهٔ شبکه‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی مشکلاتی وجود دارد که با دستور وزیر نیرو در سال ۹۴ رفع خواهند شد.

دبیر کمسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در بعضی از نقاط شهرستان ورزقان شرکت‌هایی که کار بازسازی اماکن مسکونی رابرعهده داشتند به بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی با مجاب کردن مردم به نام آن‌ها از صندوق مهر امام رضا (ع) وام دریافت و قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی را در برخی نقاط بیش از ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کردند.

در گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری آوای ورزقان با مردم روستاها و شهر ورزقان، مردم عمده مشکلات باقی‌مانده از زلزله را بازپرداخت وام‌های حاصل از بازسازی مناطق مسکونی و وام‌های کشاورزی عنوان کرده و گفتند در برخی مناطق شرکت‌های مسئول بازسازی مناطق مسکونی که متعهد شده بودند کلیه واحدهای مسکونی را باقیمت واحد احداث نمایند باقیمت‌های متفاوت و بیش از قیمت توافقی به پایان رسانده و به مردم تحویل دادند.

اهالی تعدادی از روستاهای شهرستان ورزقان در خصوص مشکلات باقی‌مانده از زلزله سال ۹۱ گفتند: بعد از زلزله تعدادی از روستاها جابجا شده یا توسعه یافتند که اکنون درزمینهٔ شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات مشکلاتی وجود دارد و ادارات مسئول به آنچه در زمان زلزله متعهد شده بودند عمل نمی‌نمایند.

در ادامه مردم شهرستان ورزقان با اشاره به از بین رفتن جاده‌های ارتباطی این شهرستان تصریح کردند: علاوه بر آسیبی که در زلزله به راه‌های ارتباطی واردشده بود، تردد ماشین‌آلات سنگین حمل مصالح ساختمانی موجب تخریب کلی معابر، راه‌های ارتباطی روستاها با مرکز شهرستان و راه‌های ارتباطی شهرستان با سایر شهرستان‌ها شده است.

با فرارسیدن سومین سالگرد زلزله ورزقان هنوز مشکلات ایجادشده از این زلزله به‌طور کامل در شهرستان ورزقان از بین نرفته است و شاید بتوان دلایل آن را چون بحث وام‌های احداث واحدهای مسکونی با نرخ‌های متفاوت در نقاط مختلف شهرستان دانست که مقرر بود باقیمت واحد احداث گردد. یا در بحث زیرساخت شبکه‌های آب، برق و …

می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از مسئولین شهرستان باگذشت چند سال از زلزله آن‌طور که باید برای حل مشکل مردم  روستاهای ورزقان گام عملی بر‌نمی‌دارند.

بی‌شک یکی از اتفاقات مهم چند سال اخیر شهرستان ورزقان سفر مقام معظم رهبری به شهرستان بود و شاید مسئولین شهرستان ورزقان این فرمایش مقام معظم رهبری را فراموش کردند که فرموده بودند: << اگر ساکنان منطقه با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می‌تواند به سکوی پرشی برای منطقه تبدیل شود.>>

پس برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری باید مردم و مسئولین با یکدیگر همدل و هم‌زبان بوده و برای رشد و تعالی منطقه زلزله‌زده ورزقان بکوشند نه اینکه با جهت گیری‌های سیاسی از مشکلات به وجود آمده به نفع خود استفاده نمایند و خدمت به مردم را که وظیفه اصلی یک مسئول است فراموش نمایند.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *