استانی 22 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حلقه گمشده ای به نام فرهنگ اقتصادی/ سوء تغذیه کودکانی که مادرانشان دو جین النگوی طلا دارند!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، داستان طلا شاید از آن روزی شروع شده باشد که عاشقی، در پی یافتن راهی برای ابراز احساسات عشقولانه به معشوق خود، سنگ درخشانی را که در ته رودخانه یافته به قصد فریفتن به معشوق داده و در مقابل وصال میسر شده و به مرور زمان بقیه جوانان قبیله هم به ارزش آن پی برده اند! طلا اما بسیار کمیاب بوده است و فقط جوان اولی می دانسته که در کجا و چگونه می توان آن را یافت. مابقی جوانان مجبور بوده اند که در مقابل دریافت سنگ طلا از این جوان چیز با ارزشی مانند تخم مرغ یا ران یک گوسفند به او بدهند. جوان دوراندیش که یک ران اضافه گوسفند داشته اما معشوقی نداشته، احتمالا دریافته است که اگر امروز ران اضافه گوسفند را با یک تکه سنگ درخشان عوض کند، فردا که معشوقش هست و گوسفندش نیست تکه سنگ درخشان را برای هدیه دادن خواهد داشت. اگر هم معشوقش نباشد تکه سنگ درخشان را با ران اضافه گوسفند جوانی دیگر مبادله خواهد کرد. ران گوسفند را نمی شد ذخیره کرد اما تکه سنگ درخشان را می شد. بدین ترتیب سنگ طلا وسیله مبادله شد …

طلا یک فلز با ارزش و گرانبها و یک پشتوانه محکم و با ثبات است که نقش اقتصادی قوی در زندگی اقشار مختلف جامعه دارد. اما آنچه در همه امور حائز اهمیت و اغلب مورد غفلت است بحث فرهنگی موضوع می باشد؛ بدین معنی که آیا مردم ما آگاهی و فرهنگ لازم برای مصرف طلا را دارند یا خیر؟ آیا مردم ما می دانند که خرید چه میزان طلا مناسب و چه مقدار، نامناسب است؟ آیا می می دانند خرید طلا چه موقع خوب است و چه وقت ضرر در پی خواهد داشت؟!

فرهنگ اقتصادی! شاید مهمترین حلقه ی گم شده در مصایب اقتصادی جامعه ایران است

وقتی از خانم سحر تقی نسب یکی از شهروندان تبریزی که به ویترین طلافروشی خیره شده است، نظرش را در مورد خرید طلا و جواهر می پرسم، این کار را مناسب دانسته و انگیزه اش را چنین بیان می کند: من اکنون جهت خرید طلا به بازار آمده ام و ای کاش پول بیشتری داشتم طلای بیشتری می خریدم؛ چون با کاهش ارزش پول ایران عملا با پس انداز پول به جایی نمی رسیم اما با خرید طلا که ارزشش معمولا در حال افزایش است، امیدواریم که حداقل سرمایه برای روز مبادا داریم.

وی ادامه داد: اخیرا طلا ارزان تر شده و من هم می خواهم از این فرصت استفاده کنم چون احتمال دارد در آینده ی نه چندان دور قیمت بازهم بالا برود و آن موقع حداقل سودی هم نصیب ما می شود.

شاید این غالبترین نگاه حاکم بر فرهنگ مردم ایرانی در زمینه مصرف طلا باشد؛ آنها فکر می کنند با این رویه سود خواهند کرد اما آیا از روی دیگر سکه هم خبر دارند؟!

احمد اسدزاده دانشیار اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و دارای دکتری تخصصی اقتصاد از دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی آناج، گفت: در میان فلزات مختلف، طلا با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد از دیرباز بعنوان کالایی برای ذخیره ارزش و وسیله مبادله تلقی می شد. در شرایطی که پول رایج یک کشور به دلایل اقتصادی و بعضا روانی ارزش و قدرت خرید خود را از دست می دهد، مردم گرایش بیشتری به خرید طلا و نگهداری آن به منظورحفاظت از ارزش دارائی هایشان پیدا می کنند. ظن غالب در بین مردم این است که طلا ارزش ذاتی دارد و در شرایطی که ارزش سایر دارایی ها بویژه پول اعتباری بشدت در اثر تورم دچار افت شدید می شودطلا می تواند سدی در برابر این نوسانات باشد. همچنین در مواقعی که بیم جنگ و بحران های مالی پیش رو باشد مردم به ناچار دارایی هایشان را به طلا و سایر فلزات گرانبها تبدیل می کنند که هم سبک است و هم نقد شوندگی بیشتری نسبت به سایر دارائی های منقول و غیر منقول دارد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که امروزه قیمت هر انس طلا بصورت جهانی و با مکانیزم عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی تعیین می شود و اگر هر از چندی شاهد نوسانات قیمت آن در بازارهای جهانی هستیم، این نوسانات می تواند بواسطه عرضه و یا تقاضای مقادیر زیاد طلا که معمولا توسط بانک های مرکزی کشورها انجام می گیرد دریک مقطع زمانی رخ دهد. همچنین بحران های منطقه ای و حوادث طبیعی مثل سونامی و زلزله و ترس از آینده اقتصاد جهانی، می تواند به نوسانات قیمت طلا دامن زند. بنابراین بخشی از تقاضا برای خرید طلا می تواند نتیجه طبیعی رفتار کارگزاران اقتصادی در شرایط خاص باشد.

طبق آمارها ایران یکی از ۵ کشور بزرگ خریدار طلا در دنیا است

وی بیان داشت: در کشور ما عادت دیرینه ای است که خانوارها طلا را هم به شکل مسکوک و هم در قالب زیورالات در خانه ها نگهداری می کنند. در بیشتر خانواده های سنتی بویژه خانم ها علاوه بر استفاده زینتی از طلاجات؛ آن را پس اندازی برای روز مبادا و نوعی سرمایه گذاری تلقی می کنند. بطوریکه طبق آمارها ایران یکی از ۵ کشور بزرگ خریدار طلا در دنیا است. گرچه این امر ریشه در فرهنگ مصرف گرایی و در مواردی فخر فروشی در نزد خانم ها دارد ولی چنین رفتاری همواره مضر به حال اقتصاد نیست. مثلا در شرایطی که اقتصاد از حجم عظیم نقدینگی رنج می برد و دولتها به منظور جبران کسری بودجه سنواتی به انتشار اسکناس بدون پشتوانه مبادرت می کنند،بر اساس یک رابطه علییت ثابت شده، این افزایش نقدینگی منجر به تورم می شود. از طرف دیگر حجم عظیم پول نقد در دست مردم به هر یک از عرصه های اقتصادی که وارد شود می تواند قیمتها را در آن عرصه بشدت افزایش دهد. مثلا یک روز سیل نقدینگی به بخش مسکن سرازیر می شود و قیمت خانه های مسکونی و اجاره بها را افزایش می دهد، و گاهی نیز شاهد سرازیر شدن سیل نقدینگی به بخش ارز،  و افزایش قیمت دلار هستیم. بخش خودرو و اقلام خوراکی نیز از صدمات نقدینگی به نصیب نمانده است. طبیعتا در چنین شرایطی سوق یافتن بخشی از نقدینگی به سمت سکه و طلا می تواند بعنوان حائل وسپری برای جذب نقدینگی ویرانگر در اقتصاد باشد. مثل این می ماند که جریان سیل ویرانگر را با چیدن کیسه های شن کند کرده باشید.طبیعتا این رخ داد زمانی است که بخش تولید و سرمایه گذاری مولد تحرک کافی نداشته باشد و اقتصاد به دلایل ساختاری و یا تحت شرایط تحریم پویایی لازم را برای جذب سرمایه های سرگردان بخش خصوصی از دست بدهد.

خانوارها می توانند پس اندازهای خود را بصورت سپرده های بلند مدت و یا از طریق خرید سهام در بازار بورس وارد چرخه اقتصاد کنند

این کارشناس اضافه کرد: اما اگر بخش تولید به اندازه کافی جذاب بوده و زمینه رشد داشته  و به دلایل مختلف دچار کمبود نقدینگی شود، در چنین شرایطی معطل نگهداشتن دارایی ها بصورت سکه طلا و زیورالات، کمکی به حال یک اقتصاد تشنه سرمایه گذاری، نخواهد کرد. از این رو برای برون رفت از رکود کنونی در بخش تولید و برای کاهش عوارض سوء سیاستهای انقباظی دولت که عمدتا به منظور کنترل تورم صورت می گیرد، خانوارها می توانند پس اندازهای خود را بصورت سپرده های بلند مدت و مشارکت در سود  و یا از طریق خرید سهام در بازار بورس وارد چرخه اقتصاد کنند.

گاهی دیده می شود خانمی یک دوجین النگوی طلا به تن کرده درحالیکه کودکش دچار سوء تغذیه است!

وی اظهار کرد: متأسفانه مصرف طلا بویژه طلای با عیار بالا در کشور ما نزد خانوارهای ایرانی بالاست. شوربختانه این موضوع نزد خانوارهای کم درآمد و دهکهای پایین درآمدی بیشتر نیز مشاهده می شود. گاهی دیده می شود خانمی یک دوجین النگوی طلا و سایر زیورالات به تن کرده درحالیکه کودک در سن رشد ایشان دچار سوء تغذیه است و حتی بخاطر نبود امکانات مجبوربه ترک تحصیل شده است. مشاهداتی که اینجانب ازمدتتحقیق و مسافرت به کشورهای مختلف داشته ام حاکی از آن است که در کشورهای توسعه یافته نزد بانوانگرایش چندانی برای پوشیدن زیورالات طلا نیست. در این کشورها عیار ۹ بالاترین عیاری است که طلاسازان برای ساخت جواهرات به کار می برندو خبری از زیورالات حجیم با عیار بالا نیست. در عوض مردم کشورهای توسعه یافته پس اندازهایشان را بجای معطل گذاشتن در گوشه گنجه و یا آویزان کردن از سروگردن،از طریق سپرده های بلند مدت و مشارکت درسود و یا خرید سهام در  بازار سرمایه و غیره، به سرمایه ای مولد تبدیل می کنند.

نگاه غالب سرمایه ای و معاملاتی به طلا این سوال را در ذهن تداعی می کند که آیا مردم از ساز و کار قیمت هایی که جهت خرید طلا به طلافروشان می پردازند، آگاهند؟ یا بی مهابا و بدون آگاهی عمل می کنند؟ که در پی پاسخ به این سوال و اطلاع از روند قیمت گزاری زیور آلات به یکی از کارگاه های زرگری مراجعه کردیم که البته به دلیل محدودیت ها و مسائل امنیتی حصول توفیق بسیار سخت بود و به خاطر همین محدودیت ها نیز از ذکر نام و نشان کارگاه معذوریم؛

مشتری هنگام خرید فقط پول طلا را نمی پردازد، بلکه …

این طلاساز در گفت و گو با خبرنگار آناج گفت: هنگامی که طلایی به مشتری فروخته می شود به نسبت های متفاوت در ازای هر گرم طلا ۱۳ یا ۸ درصد مالیات لحاظ می شود که این درصد ها از طرف دولت تعیین شده است؛ به طوری که اگر قیمت واقعی طلا صد هزارتومان باشد، ۱۳ درصد نیز به عنوان مالیات بر آن افزوده می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مالیات مشتری باید پول دستمزد ساخت طلا را نیز بپردازد که این نیز به نسبت مدل ها و طرح های طلای ساخته شده متفاوت است؛ یعنی ممکن است دستمزد یک گردنبند صدهزار تومان باشد و دستمزد گردنبند دیگر ۵۰۰ هزار تومان.

چرا مردم هنگام فروش طلایشان از گران خریدن و ارزان فروختن گلایه دارند؟

وی افزود: اگر می بینید مردم هنگام فروش طلایشان گلایه مند از گران خریدن و ارزان فروختن هستند، به خاطر این است که وقتی آنها می خواهند طلای خود را به زرگر بفروشند فقط پول هرگرم طلا را دریافت می کنند و هزینه دستمزد و مالیاتی که هنگام خیرید پرداخت کرده بودند از آن کسر می شود.

این طلاساز اظهار کرد: متاسفانه مردم ما فرهنگ ناپسندی در این مورد دارند و گاه در خرید طلا و حبس سرمایه در خانه هاشان افراط می کنند؛ گاه مقداری طلا می خرند و پس از افزایش قیمت آن را در ازای مبلغی بالاتر می فروشند و فکر می کنند سود کرده اند، در حالی که اگر همین مقدار پول را در مسیر مولد دیگری به کار می گرفتند چند برابر این سود می کردند.

برخی طلاها اندازه پنج میلیون تومان دستمزد دارند

وی بیان داشت: گاه طرح ها و تولیدات خارجی وارد بازار می شود که بسیار زیبا هستند اما ما چون این نوع دستگاه ها را نداریم نمی توانیم آن طرح ها را بسازیم؛ البته به دلیل گران بودن این طرح ها استقبال زیادی از آن نمی کنند مگر عده ای خاص که آنها نیز قطعا نمی دانند قیمتی که می پردازند خیلی بالاتر از طلایی است که خریده اند چون دستمزد خیلی از این طرح ها شاید به اندازه پنج میلیون تومان هم باشد!

و من هنوز در عجبم از رویکرد آن بانوی ایرانی که  میلیون ها میلیون طلا را در گنجه ای اسیر می سازد و نمی داند اگر این پول ها در تولید به کارگرفته می شد شاید او کمتر نگران بیکاری و بی پولی و بی مسکنی می شد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *