استانی 03 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

استفاده از واژه “حق الناس بودن رای مردم” برای سناریوهای متفاوت و آماده کردن اذهان عمومی است

آوای ورزقان:استفاده از واژه "حق الناس بودن رای مردم" برای سناریوهای متفاوت و آماده کردن اذهان عمومی است

به گزارش آوای ورزقان،مهدی فضائلی در گفتگو با آناج در خصوص تشکیل حزب ندا و هجمه های اصلاح طلبان به آن، گفت: معتقدم  تشکیل ندا حکایت از یک واقعیت درون جریان اصلاحات دارد که بخشی از جریان اصلاحات متوجه حضور یک جریان افراطی و رادیکال درون این جریان شده است. جریانی افراطی که درصدد مصادره تمام جریان اصلاح طلبی است و سعی دارد تا خودش را مغز اصلی و کنترل کننده کل جریان معرفی کند. لذا فکر می کنم تاسیس حزب ندا، واکنش به این طیف است.

وی در خصوص واقعی یا تصنعی بودن هجمه های اصلاح طلبان به ندا، گفت: نوع مخالفت هایی که صورت گرفته، نشان می دهد که وافعیتی وجود دارد. برفرض اینکه این هجمه ها تصنعی و یک طراحی باشد خیلی زود خودش را نشان می دهد و سند دیگری خواهد شد بر بی صداقتی این جریان با بدنه خود و افکار عمومی. ضمن اینکه این واقعیت نیز وجود دارد که جریان اصلاح طلبی در درون خودش اختلاف نظرها و سلایق متفاوت زیادی دارد. این اختلافات از گذشته بوده و هم اکنون نیز وجود دارد. به خصوص بعد از جریانات چندسال گذشته، در جریان اصلاح طلبی این اختلافات محسوس تر است.

فضائلی در خصوص تحرکات جریان اصلاحات برای انتخابات سال ۹۴ عنوان کرد: کل جریان اصلاحات و حزب ندا، هم برای خبرگان و هم مجلس برنامه ریزی و اهداف معین دارند و از مدت ها پیش اینکار را شروع کردند. یکی از کارهایی را هم که انجام می دهند نزدیک شدن به آقای ناطق نوری و آقای دکتر لاریجانی است. البته ما آقایان ناطق نوری و لاریجانی را افرادی با کیاست و با تجربه می دانیم و به نظرم این ساده اندیشی است که فکر کنیم این دوشخصیت خودشان را در سبد اصلاح طلبان قرار دهند. بلکه معتقدم قضیه برعکس است. یعنی جریان اصلاح طلبی نیاز دارد برای بازسازی خود و بازگشت به قدرت، خودش را به چهره هایی نزدیک کند که به نوعی احساس میکند که این چهره ها می توانند بین اصلاحات و نظام تعریف شوند و با نزدیک شدن به آنها بتوانند خود را بازسازی کنند وگرنه این چهره ها بزرگتر از این هستند که در جریان اصلاحات هضم بشوند و به عبارتی جریان اصلاحات آنقدر ظرفیت ندارد که بتواند این چهره ها را در خود هضم کند.

وی در خصوص گمانه زنی ها مبنی بر عبور عارف از خاتمی، گفت: من فکر نمی کنم که چنین جریانی اتفاق بیافتد؛ اگرچه عارف بعد از انتخابات سال ۹۲، از جریان اصلاحات و خاتمی  به شدت ناراحت است. البته معتقدم که حرف شنوی عارف از خاتمی در انتخابات ۹۲ قطعا در انتخابات پیش رو اتفاق نمی افتد و از طرفی خاتمی نیز می داند که دیگر نباید با امر ونهی با عارف برخورد کند. چرا که ممکن است واکنش منفی عارف را در پی داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: فکر می کنم با توجه به برخی اهداف مشترک  و شناختی که این دو نفر از هم دارند، به نوعی سعی می شود که این اختلاف مدیریت شود تا هم آقای عارف به اهداف خود برسد و هم آقای خاتمی مدیریت خودش را داشته باشد، لذا من فکر نمی کنم که اجازه بدهند که این اختلاف خیلی بروز پیدا بکند. چرا که می دانند آنها را آسیب پذیر می کند.

وی افزود: مثلا یکی از نقاط افتراق بین خاتمی و عارف، نوع نگاه خاتمی و عارف به ناطق نوری و بالعکس یعنی نگاه آقای ناطق به این دو نفر است. آقای ناطق،دکتر عارف را برای مجلس و ریاست جمهوری ذی صلاح نمی داند.

فضائلی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده مکرر از کلمه “حق الناس بودن رای مردم” که از سوی هاشمی رفسنجانی و خاتمی تکرار می شود، گقت: اصل کلید واژه “حق الناس بودن رای مردم” مربوط به رهبری است. اما  جریان اصلاحات نشان داده است که سناریوهای متفاوتی را برای انتخابات در نظر می گیرد. یعنی اگر جریان انتخابات به نفع خودشان بود که این انتخابات می شود یک انتخاب مردمی، سالم و کامل. ولی اگر انتخابات به نفع آنها نبود مسائلی را مطرح می کنند. لذا بعید نیست که استفاده مستمر از این کلمات برای آماده کردن سناریوهای متفاوت و مدیریت اذهان عمومی باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *