استانی 28 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کارشکنی محیط زیست در احیای دریاچه ارومیه/ چه اشکالی دارد از آب ارس برای احیای دریاچه استفاده شود؟/ دلیل گرمای هوای تبریز

به گزارش آوای ورزقان، بهروز خاماچی در گفت‌وگو با آناج با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه برای آذربایجان، اظهار داشت: در زمان‌های قدیم دریاچه بسیار پرآب بود و بعضا موجب سیلاب در جاده‌ها می‌شد، زمان وزش باد آب‌وهوای منطقه بسیار سرد می‌شد و همین امر در شرایط جوی تبریز نیز تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: زمانی که ۹۰ درصد دریاچه خشک می‌شود آب و هوای تبریز هم به سبب آن گرم‌تر می‌شود. نمک خاصیت گرمایی دارد و دمای هوا را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که با بی مبالاتی دریاچه را خشک کردند امروز منجی آن شده‌اند و طرح ارائه می‌کنند، تاکنون فقط سیمینار و کنفرانس به نام احیا اما به کام افراد خاصی برگزار شده است.

عضو شورای شهر تبریز لایروبی تلخ رود و کف‌سازی را در افزایش آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: با اتمام این طرح‌ها توسط شهرداری ۸۰ درصد آب تلخ رود به دریاچه خواهد رسید.

وی اضافه کرد: آب دریاچه از زمین می‌جوشید اما با حفر چاه‌های متعدد در اطراف دریاچه مانع رسیدن آب به دریاچه شد؛ از بسیاری از چاه‌ها همچنان استخراج می‌شوند، با پر کردن هزار چاه دریاچه احیا نمی‌شود.

وی اذعان داشت: کشاورز برای برداشت محصول نیاز به آب دارد و همین وی را مجبور به حفر چاه غیرمجاز می‌کند، چنانچه آبیاری قطره‌ای در مناطق اطراف دریاچه مرسوم شود مشکل کشاورزان حل و دریاچه ارومیه احیا می‌شود.

خاماچی با بیان اینکه برخی افراد دشمن نگین آذربایجان هستند، ابراز کرد: اخیرا محمد درویش از مسئولین سازمان محیط زیست در اظهار نظری عجیب گفت: ” آب رسانی از رود ارس به دریاچه ارومیه اکوسیستم ارس را نابود می‌کند”؛ این فرد بر مبنای کدام علم این حرف را زده است، مگر ارس دریاچه است که با برداشت رود آن اکوسیستم نابود شود؟

وی یادآور شد: ۸۰ سال است که کشورهای حاشیه رود ارس با لوله‌کشی آب ارس را برای استفاده کشاورزی می‌برند، حال چه اشکالی دارد از این آب برای احیای دریاچه ارومیه هم استفاده شود؟

وی عنوان کرد: سازمان محیط زیست کشور مانع اصلی پیشرفت احیاء دریاچه است، این سازمان به جای کار کارشکنی می‌کند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *