اسلایدر 09 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تراژدی غفلت اقتصادی و کلاف سردرگم احداث کارخانه ذوب مس سونگون

آوای ورزقان: تراژدی غفلت اقتصادی و کلاف سردرگم احداث کارخانه ذوب مس سونگون

به گزارش آوای ورزقان، رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر به‌ویژه در بیانات اخیر خودشان در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با تأکید بر اقتصاد مقاومتی فرمودند: «در مورد معادن بایستی به‌شدت از خام فروشی پرهیز کنیم.»

متأسفانه در استان آذربایجان شرقی هم نمونه بارزی از خام فروشی مواد معدنی به‌ویژه در حوزه مس وجود دارد.

معدن مس به‌ویژه در شهرستان ورزقان به‌وفور یافت می‌شود و مصداق‌های عینی آن را می‌توان در معدن مس سونگون، معدن مس هفت‌چشمه، معدن طلای اندریان و ۱۰ها معدن دیگر نام برد. البته دراین‌بین نام معدن مس سونگون ورزقان به دلیل شهرت جهانی خودنمایی می‌کند.

برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی معادن شهرستان و استان اولین جرقه برای احداث کارخانه ذوب مس در سال ۸۷ با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران زده شد که خبر از احداث مدرن‌ترین کارخانه ذوب مس کشور در شهرستان ورزقان می‌داد که قرار بود این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۱٫۴ میلیارد دلار و در مکانی مناسب به‌اندازه ۴۰ هکتار احداث شود.

اکنون پس از گذشته چندین سال، پیشرفت پنج یا ۶ درصدی درروند احداث کارخانه تنها چیزی بوده که قابل‌مشاهده است. به‌طوری‌که ۱۰ها میلیارد ریال برای احداث کارخانه‌ی ذوب مس در شهرستان ورزقان هزینه شده و اکنون نیمه‌کاره رهاشده است.

کارخانه‌ای که امیدی برای مردمان شهرستان ورزقان، شهرستان‌های اطراف و استان آذربایجان شرقی بود چراکه با شروع به کار این کارخانه و راه‌اندازی صنایع پائین‌دستی مس در شهرستان ورزقان زمینه اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر فراهم می‌آمد که علاوه بر حل مشکل بیکاری نزدیک به ۳ هزار نفر در شهرستانی چون ورزقان، می‌توانست موجب پویایی اقتصاد و صنعت شهرستان، استان آذربایجان شرقی و درنهایت موجب پویایی صنایع معدنی کشور و جلوگیری از خام فروشی شود.

راه‌اندازی کارخانه ذوب مس در استان آذربایجان شرقی و شهرستان ورزقان با توجه به وجود معادن فراوان و غنی در این استان یک ضرورت غیرقابل‌انکار است، ولی از ظواهر امر پیداست که مسئولین اجرایی کشور برنامه‌ای در این خصوص ندارند چراکه در بحث استقلال شرکت مس آذربایجان و منطقه‌ای شدن صنایع معدنی، مسئولین آن‌گونه که باید گام عملی برنمی‌دارد.

تنها راه برون‌رفت کشور از مسائل و مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و …توجه به توان داخلی، پرهیز از خام فروشی با ایجاد شغل‌های پایدار است. علاوه بر بحث‌های اقتصادی ایجاد صنایع تبدیلی و به‌تبع آن ایجاد شغل‌های پایدار، به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم اشتغال به کار، ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه است.

ایران کشوری است سرشار از منابع غنی معدنی که در صورتی هم دل و هم‌زبان بودن دولت با ملت به معنی واقعی کلمه می‌توان با پرهیز از خام فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی در کشور به یک‌قطب صنعتی مهم در جهان در طول زمان اندک تبدیل شد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *