بازنشری 14 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سخنان قاطع رهبری مانع دور زدن مجلس شد

به گزارش آوای ورزقان به نقل از عصرهامون، در حالی که دولتمردان از بررسی برجام در مجلس و رد یا تصویب آن به شدن انتقاد می کردند، مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان رهبری تکلیف را روشن کردند، ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به بحث‌های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام، گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.
ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.

مخالفت گسترده دولتمردان با بررسی برجام در مجلس
صحبت های مقام معظم رهبری در واقع فصل الخطاب بود و نشان داد کسی نمی تواند مجلس را از حق قانونی خود کنار بزند، در روزهای پایانی ماراتن هسته ای و هنگامی طرفین خود را برای دور پایانی مذاکرات آماده می کردند سید عباس عراقچی پشت خط تلفنی گفتگوی ویژه ی خبری حاضر شد و در پاسخ به این سوال که اساسا توافق ایران و ۱+۵ چرا باید در کنگره امریکا بررسی شود، با چنین مضمونی اعلام کرد که بررسی متن برجام در مجلس شورای اسلامی به نوعی پاسخ به کنگره است و ما در مذاکرات این توازن و حق را گنجانده‌ایم.
از این صحبت های عراقچی اینگونه برداشت می شد که در واقع ورود مجلس به بحث برجام، رفتاری تلافی‌جویانه در برابر کنگره امریکا تلقی شد. اما ظاهرا فراموش شد که طبق قانون اساسی کشورمان، این حق قانونی نمایندگان مردم بوده و هست که توافق‌نامه‌های بین‌المللی را آنها باید تصویب کنند.
اما رفته رفته هرچه به پایان مذاکرات هسته ای نزدیک می شدیم لحن دولتمردان تغییر می کرد به گونه ای که بعد از توافق غریب به اتفاق دولت تدبیر با بررسی برجام در مجلس مخالف کردند و آن را به صلاح نمی دانستند.
ابتدا صالحی ساز مخالفت با بررسی برجام در مجلس را کلید زد و گفت: این متن هنوز موافقت‌نامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی تلقی نمی شود، از این‌رو است که این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام‌گذاری کرده‌اند این صحبت های رئیس سازمان انرژی اتمی در واقع اعلام مخالفت او با ورود مجلس به بررسی توافق هسته ای بود.
پس از این صحبت های صالحی دیگر دولتمردان نیز به میدان آمدند مخالفت خود با بررسی برجام در مجلس را اعلام کردند.
الهام امین زاده به تبعیت از دیگر دولتمردان گفت: سند برجام توافق سیاسی است،‌ نیاز به تصویب مجلس ندارد و بعد از ۹۰ روز اجرا می شود.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: بررسی بند بند برجام در مجلس شورای اسلامی اگرچه خوب است اما نمایندگان باید نسبت به کلیات آن نظر دهند.برای حفظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد.
مخالفت های جسته و گریخته دولتمردان با بررسی توافق هسته ای در مجلس در حالی ادامه داشت که آنها معتقد بودند چون پرونده در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است، نیازی به ورود مجلس وجود ندارد.
اما رئیس جمهور حرف آخر را زد وی در نشست خبری خود و در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا همه را دعوت به قانون کردید، آیا انتظار قانونی وجود ندارد که دولت به وظیفه خود عمل کند و بررسی برجام را به مجلس بفرستد، گفت: اصل ۱۲۵ قانون اساسی می‌گوید وقتی معاهده و توافقنامه‌ای را رئیس‌‌جمهور و یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن توافق نامه برای تصویب به مجلس فرستاده شود، اما ما چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد، انجام می‌گیرد، در واقع نسبت به اجرای یک معاهده‌ای است که قبلاً ایران آن را پذیرفته است.

برداشت معکوس رئیس جمهور از قانون
اما نکته عجیب در این سخنان رئیس‌جمهور آنجا بود که دقیقا تفسیر اشتباهی از متن واضح قانون داشتند. اصل ۱۲۵ قانون اساسی به صراحت عنوان می‌دارد که «امضای‏ عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‏‌ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولت‌ها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‌های‏ مربوط به‏ اتحادیه‌های‏ بین‏‌المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏‌جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏.
در واقع نص صریح قانون تاکید دارد که پس از تصویب مجلس، رئیس‌جمهور اجازه و حق امضا دارد. اما چرا رئیس‌جمهور به عنوان یک حقوقدان برداشت معکوسی از قانون دارد جای سوال است.
اما توجیه های عجیب رئیس جمهور پایان نداشت و وی در در همان جلسه توجیه دیگری را هم مطرح کرد: «هیچ کشور دیگری از ۱+۵ برجام را به پارلمان خودشان نبرده که ما ببریم تصویب کنیم. ضمن اینکه ما اگر پارلمان ببریم چه می‌شود، یک الزامی بر دولت می‌شود، نه بر آنها. یعنی کار را به نفع آنها انجام دادیم. چیزی که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه امضا کند، باید به مجلس رفته و تصویب شود. چرا برای خود الزاماتی ایجاد کنیم در حالیکه هیچ کشوری این کار را نکرده است؟ چرا ما می‌خواهیم یک فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد بکنیم، فشاری که هیچ الزام و نیازی نداریم؟
البته به این سخنان رئیس جمهور نیز نقدهای وارد است، در همان متن برجام برای عدم اجرای آن از سوی طرفین هم راهکاری گنجانده شده است. یعنی اساسا قرار نیست وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند، ما همچنان مصر به اجرا باشیم. جدای از تحلیل های موافقان و مخالفان سوالی اساسی باقی می ماند و آن اینکه دولتمردان معتقدند ما رقابت را با نتیجه ۳ بر ۲ برده‌ایم، پس نگرانی برای چیست؟ نکته بعد آنکه اگر مجلس یک موضوعی را بررسی کند، قرار است چه اتفاقی بیفتد که ممکن است بر مردم فشار وارد شود؟

سخنان رهبری تکلیف بررسی برجام در مجلس را مشخص کرد/ منتظر لایحه دولت هستیم
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با دانا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان، گفت: بیانات رهبری نحوه بررسی برجام در مجلس را مشخص کرد و این به آن معناست که اجازه رد یا تصویب لایحه برجام به مجلس واگذار شد.
وی با اشاره به سخنان رهبری به نوع مقابله با ادبیات تهدید آمیز آمریکایی ها ادامه داد: ادبیات آمریکایی ها در شرایط حاضر همگام با مقتضیات مذاکره نیست و این متاسفانه در حالی صورت می گیرد که برای حل برجام و به سرانجام رساندن توافق آن ها باید از ادبیات مذاکره استفاده کنند نه ادبیات مقابله.
نماینده مردم ورامین با بیان این که آن ها در همه حال از ادبیات تهدید و مقابله استفاده می کنند اظهار داشت: صحبت های رهبری مقامات آمریکایی را سر جای خود می نشاند.
نقوی حسینی با اشاره به این که متاسفانه در داخل کشور کسی جواب این تهدیدها را نمی دهد گفت: متاسفانه مسئولان دولتی در برابر این تهدید ها و ادبیات بدی که آمریکایی ها استفاده می کنند سکوت می کنند.
وی با اشاره به این که این تهدیدها عملا ملت ایران را مورد خطاب قرار می دهند ، بیان داشت: بعد از صحبت های رهبری سکوت دولتی ها در برابر تهدیدهای آمریکایی ها معنا ندارد و مقامات باید پاسخ دندان شکنی در برابر این تهدید ها داشته باشند.

فرمایشات رهبری فصل الخطاب است
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون ویژه برجام در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: از ابتدا پیش بینی شده بود برجام که موضوعی تعهدآور برای کشور است و می‌خواهند توافقی کنند که بعداً باید اجرای شود، لذا باید برجام حتما به مجلس فرستاده شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی نظرشان این بود که ضرورتی ندارد برجام در مجلس بررسی شود، اما مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین شخصیت سیاسی کشور این مسئله را تشخیص دادندکه مجلس در بررسی برجام نباید کنار گذاشته شود. وی تصریح کرد: رهبر انقلاب با بیان صریح خودشان مشخص کردند که حتما برجام را مجلس رسیدگی کند و مجلس هم از قبل پیش بینی کرده بود، زیرا تفسیر قانون یکی است.
کوثری با اشاره به سخنان رهبری، گفت: در نهایت این پیش بینی دقیق شد که اکنون مقام معظم رهبری مشخص کردند که باید مجلس حتما به موضوع برجام توجه کند، زیرا مجلس نماینده مردم است و باید به این مسئله رسیدگی کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اینکه آیا برجام باید به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود، گفت: کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام در این مورد فعلا تصمیم نگرفته است که با صراحت و قطعی درخواست لایحه برجام داده شود. فکر می‌کنم در هفته آینده که از روز یکشنبه بررسی برجام دوباره آغاز خواهد شد آن را بررسی و تصمیم می‌گیریم.
سخنان رهبری در حالی فصل الخطاب و سد راهی در مقابل دور زدن مجلس بود که باید منتظر ماند و دید دولتمردان در خصوص این سخنان صریح رهبری چه اقدامی انجام می دهند، سوالی که برای رسیدن به پاسخ آن باید منظر آینده ماند.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *