استانی 04 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نرخ رشد جمعیتی استان کمتر از میانگین کشوری است/ افزایش طلاق و کاهش ازدواج

آوای ورزقان:نرخ رشد جمعیتی استان کمتر از میانگین کشوری است/ افزایش طلاق و کاهش ازدواج

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، علی جعفری آذر در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته ثبت احوال در آذربایجان شرقی با ارایه گزارش عملکردی از سازمان ثبت احوال استان اظهار کرد: تاکنون ۱۲۶ میلیون سند ولادت و فوت در بایگانی ثبت احوال کشور الکترونیکی شده است و در آذربایجان شرقی تاکنون ۹ میلیون سند هویتی ولادت و فوت الکترونیکی شده است و الکترونیکی شدن سیستم ثبت احوال از ترویج مدارک جعلی در کشور جلوگیری می کند و باعث تسریع خدمات دهی به مردم می شود.

وی با بیان اینکه  برای ۵۰۰ هزار نفر در استان شناسنامه مکانیزه تحت وب صادر شده است، گفت: پایگاه الکترونیکی تغییر نشانی در استان راه اندازی شده است.

‌مدیر‌کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی یادآور شد: ۹۹/۷ درصد واقعه ولادت و ۹۹/۳ درصد واقعه فوت را در اداره ثبت احوال ثبت کردیم.

وی در خصوص کارت هوشمند ملی اظهار کرد: این کارت را برای سه گروه از کسانی که تاکنون این کارت را دریافت نکرده اند، افرادی که تغییر مشخصات داده اند و افرادی که کارت شناسایی خود را گم کرده اند، صادر کرده ایم  و برای بیش از ۵۰ هزار نفر این کارت صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان ۳ میلیون و ۸۳۱ هزار نفر است، اعلام کرد: ۵۱ درصد جمعیت را مردان و ۴۹ درصد آن را زنان تشکیل می دهند که ۶۹ درصد این جمعیت شهری و ۳۱ درصد جمعیت روستایی است.

جعفری آذر افزود: ۲۲ درصد جمعیت استان زیر ۱۵ سال، ۸/۱ درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن، ۲۱/۵ درصد جمعیت بین ۲۰ تا ۳۰ سن، ۱۷/۲ درصد جمعیت بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۱۲/۴ درصد جمعیت بین سنین ۴۰ تا ۵۰ می باشد.

وی با بیان اینکه در ۸ ماهه سال جاری ۴۸ هزار و ۵۱۹ مورد ولادت در استان آذربایجان شرقی ثبت شده است، گفت: ۵/۶ درصد ولادت استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه از نظر نرخ رشد جمعیت آذربایجان شرقی رتبه ۲۱ کشوری را در کشور دارد و پایین تر از میانگین کشوری است، اعلام کرد: ۳۳ درصد خانوارها در استان یا فرزند ندارند یا تک فرزند هستند.

‌مدیر‌کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه  ایران در بین ۲۱ کشور منطقه از نظر نرخ ولادت رتبه ۲۱ را داراست، گفت: از نظر نرخ جانشینی نیز ایران در بین ۲۶ کشور رتبه ۲۵ را داراست.

وی در خصوص آمار ثبت فوتی های استان گفت: در ۸ ماهه سال جاری  ۱۵ هزار و ۱۰۴ مورد فوتی در ثبت احوال استان ثبت شده است که  میزان فوتی در مقایسه با سال گذشته در استان ۳/۱ درصد افزایش یافته است.

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در استان جای نگرانی دارد

جعفری آذر با بیان اینکه کاهش ازدواج و افزایش طلاق در استان جای نگرانی دارد،گفت: در ۸ ماهه سال جاری، ۲۸ هزار و ۶۹۸ ازدواج در استان ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ۱۰/۴ درصد کاهش یافته است که ۶۷ درصد ازدواج ها شهری و ۳۲ درصد روستایی بوده است و ۱۰ درصد ازدواج ها زیر ۱۰ سال بوده است که ۹۰ درصد این ازدواج ها مربوط به دختران بوده است.

وی با بیان اینکه  آذربایجان شرقی از نظر نرخ ازدواج رتبه ۱۲ کشوری را دارد، یادآور شد: اردبیل بالاترین نرخ ازدواج و تهران کمترین نرخ ازدواج را در کشور داراست و در آذربایجان شرقی بالاترین نرخ ازدواج مربوط به شهرستان ملکان و کمترین نرخ ازدواج مربوط به شهرستان هریس است.

۴۰۰ هزار نفر بالای ۲۰ سال در آذربایجان شرقی مجرد هستند

وی تاکید کرد: ۴۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال هرگز ازدواج نکرده اند و مجرد هستند  و این افراد ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

‌مدیر‌کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی در خصوص آمار طلاق استان گفت: در ۸ ماهه سال جاری ۵ هزار و ۵۲۶ مورد طلاق در استان ثبت شده است که ۸/۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ۷۷ درصد از این طلاق ها شهری و ۲۳ درصد ان روستایی بوده که بیشترین تعداد طلاق از نظر سن در مردان در سن ۹۵ تا ۲۹ سال و در زنان بین سنین ۲۰تا ۲۹ سال بوده است.

وی گفت: آذربایجان شرقی رتبه ۱۳ کشوری را از نظر نرخ رشد طلاق دارد و استان خراسان رضوی اولین استان کشور از نظر نرخ رشد طلاق و سیستان و بلوچستان آخرین استان کشور از نرخ رشد طلاق است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *