بازنشری 20 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کدام خیانت بزرگ‌تر است؟/ تولید خودروی بی کیفیت است یا نخریدن مردم؟!

به گزارش آوای ورزقان به نقل دانا، بیش از ۲ سال است که با افزایش ناگهانی قیمت خودرو، بازار این کالای مصرفی به کما رفت و روز به روز حال آن خراب تر شد و این روند تاکنون ادامه دارد.

علی رغم کاهش شدید تقاضا و رکود بازار اما همچنان خودرو سازان صحبت از افزایش قیمت و زیان ده بودن به میان می آورند و تقاضای افزایش خود را نیز به شورای رقابت ارایه کرده اند.

موضوع از آنجا جالب می شود که برخی مشتریان بازار خودرو که از عملکرد خودروسازان در قیمت‌گذاری و کیفیت تولیداتشان ناراضی هستند، نسبت به ایجاد کمپین نخریدن خودرو صفر در شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده‌اند و می‌گویند تا زمانی که قیمت و کیفیت خودروها اصلاح نشود، خودروی صفر نخواهند خرید که البته حق طبیعی آنهاست، وزیر صنعت معدن و تجارت در نشستی خبری این تصمیم را خیانت به کشور و نظام می داند!

نعمت‌زاده راه‌اندازی این کمپین‌ها را کار افراد ضد انقلاب عنوان کرد و گفت ایجاد چنین کمپین‌هایی خلاف و گناه است!!! در مقابل، برخی مشتریان بازار خودرو نیز در واکنش به این سخن نعمت‌زاده، تولید خودروهای بی‌کیفیت را اقدامی خلاف و گناه اعلام کردند.

وزیر صنعت در حالی مردم ناراضی از قیمت و کیفیت خودروها را ضد انقلاب می‌نامد که مصرف کنندگان از وی انتظار دارند تا به عنوان متولی بخش تولید و مصرف، مردمی‌تر باشد و همان اندازه که مدافع تولید است، به منافع خریداران نیز توجه کند.

وی همچنین با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود داشت، می‌گوید: این خودروها با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو بودند.

از طرفی دیگر با وجود ادعاهای فراوان خودکفایی در بخش های زیادی از خودروهای تولیدی ؛ زمانیکه قیمت خودرو به صورت خیره کننده ای در سال۹۲ افزایش یافت خودروسازان دلایل این افزایش را گران شدن قیمت ارز و گران تمام شدن تولید عنوان کردند. اما هم اکنون که در بازار ارز ثبات نسبی حاکم است خودروسازان تورم داخلی را عامل گرانی خودرو معرفی می کنند. نکته ای که وزیر صنعت نیز در نشست خبری خود به آن تاکید کرد! و معلوم نشد که عامل گرانی خودرو افزایش قیمت ارز است یا تورم داخلی؟؟!

این در حالی است که علی رغم ادعای خودروسازان در خصوص قیمت ها، برخی کارشناسان قیمت های فعلی خودرو را بازهم بیشتر از قیمت تمام شده آن می دانند که در برخی موارد با یک خودروی به روز جهان برابری می کند و به زعم همه ی آنها انحصار بوجود آمده را می توان عمده دلیل این مهم نام برد.

نکته ای که جناب وزیر صنعت باید به آن توجه داشته باشد این است که حمایت از تولید داخل امری بسیار مهم و ضروری است اما تا زمانیکه این حمایت تبدیل به انحصار نشود و بازار را هرگونه که خود بخواهد اداره کند و حق مصرف کننده ضایع گردد.

خیانت آن است که مردم ایران که دارای شایستگی های فراوان هستند مجبور به خرید خودرویی بی کیفیت و گران باشند. خیانت تولید خودروی بی کیفیت است یا نخریدن مردم؟!

ضدانقلاب فردی است به خاطر افزایش سودنامشروع خود به هرقیمتی، حاضر باشد از حق مردم بگذرد و خودروی بی کیفیت به آنها تحویل داده و جان آنها را به خطر بندازد.

به نظر می رسد وزارت صنعت باید در تعیین خط مشی های خود نسبت به حمایت بی چون و چرا از خودروسازان تغییرات اساسی به وجود آورد و رضایت مصرف کنندگان که بی شک شایسته ی بهترینها هستند را نیز مد نظر قرار دهد.

مصطفی بهرام بیگی

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *