استانی 28 مهر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آقای رئیس جمهور فرزندان من بیکارند، این چه ربطی به تحریم دارد!/ فرجام “برجام” را هیچ کس نمی داند/ روحانی “خروار خروار” وعده داده، حداقل “مثقال مثقال” عمل کند

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، از عصر دیروز آمریکا و اتحادیه اروپا دستور تعلیق تحریم ها علیه کشورمان را صادر کردند تا مسیر جدیدی از مذاکرات هسته ای بر روی کشورمان باز شود، هرچند اجرایی شدن آن منوط به انجام مراحل بعدی توافق است، اما فرجام دقیق برجام هنوز هم که هنوز است در هاله ای از ابهام قرار دارد و تصویب حاشیه دار این توافق در مجلس شورای اسلامی نیز هنوز بر سر زبان هاست.
در روز اول بعد از اجرای رسمی توافق به میان مردمی رفتیم که رئیس دولت یازدهم را با شعارهای بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی مردم انتخاب کرده بودند.
روحانی در زمانی که بیش از دو سال است از کسوت ریاست جمهوری اش می گذرد، وعده های حل شدن مشکلات اقتصادی مردم را در گرو موفقیت مذاکرات هسته ای و برداشته شدن تحریم ها داده است و اکنون به زعم خود مذاکرات موفق شده است و دستور برداشته شدن تحریم ها نیز صادر شده است.
از مردم در مورد انتظاراتشان از دولت تدبیر و امید پرسیدیم.

 

دولت به فکر ارتقای کیفیت تولید داخلی باشد

 


سید محمد، که پیرمردی از کارافتاده است در پاسخ به این سوال که آیا بعد از تصویب طرح برجام در مجلس مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کشور حل می شود و انتظارتان از دولت چیست؟، می گوید: اگر آمریکا و دنیای غرب پای حرف ها و تعهداتش باشد، بعد از تایید و تصویب برجام امکان دارد که اوضاع مملکت مناسب شود و مشکلات معیشتی مردم حل شود، امیدواریم که درآینده وضعیت بهتر شود و از دولت انتظار داریم که به فکر رفاه مردم باشد و موجبات رونق تولید داخلی را فراهم کند و فکری به حال ارتقا کیفیت تولید داخلی باشد.

 

 

معلوم نیست تحریم ها لغو می شود یا نه!
وی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور اظهار می کند: اگر تحریم ها حل شود، وضعیت اقتصادی بهبود می یابد، البته دولت می گوید که تا دو ماه تحریم ها لغو می شود، حالا معلوم نیست که لغو شود یا نه و این لغو تحریم ها بستگی به صداقت غربی ها دارد.

 

با اقتصاد نفتی به جایی نمی رسیم

 

نوشاد، شهروندی تبریزی نیز در این خصوص اظهار می کند: به نظر من اگر تواقفی در تصویب طرح برجام صورت نمیگرفت و زود اجرایی و تصویب می شد، به نفع مردم و کشور بود، منفعتی عاید کشور می شد، الان هر روز نفت این کشور به تاراج کشورهای بیگانه می رود، درامد کشور هم از نفت تامین می شود، آب که نداریم، در حوزه صنعت هم که روز به روز شاهد تعطیلی صنایع و کارخانجات هستیم و با توجه به کمبود آب کشور نیز مشکلاتی در حوزه کشاورزی به وجود آمده است و تنها منبع درامدی دولت هم صادرات نفت شده که اگر وضع به این صورت پیش برود، شاهد گشایشی در وضع اقتصادی کشور نخواهیم بود و بهتر است دولت برای رونق تولیدات کشور چاره ای بیندیشد و صادرات تولیدات را به خارج از کشور افزایش دهد.
آینده ثابت خواهد کرد که دولت چقدر در بحث مذاکرات موفق عمل کرده است
وی با بیان اینکه دیگر امروز جیب مردم خالی است و کمر مردم زیر بار مشکلات اقتصادی شکسته است و مردم به سختی امرار و معاش می کنند، اظهار می کند: این دولت است که باید از کارشناسان دلسوزی که به دنبال مقام و پول نیستند، سر کار بیاورد و مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و از دولت انتظار داریم که کارهای این کشور را به حاشیه نکشد و سخن هر کسی که از راه می رسد و شعار دلسوزی برای این مملکت را می دهد، زود پذیرا نباشد، متاسفانه الان از مسوولان کسانی هستند که برای این کشور دلسوز نیستند و به نظرم تا زمانی که در این کشور تولید رونق نیابد چرا که اساس شکست تورم در این کشور رونق تولید است و اگر تحریم ها لغو شود، بسیار از مشکلات کشور حل می شود و قطعا آینده ثابت خواهد کرد که دولت تا چه اندازه در بحث مذاکرات سیاسی و حل مشکلات اقتصادی کشور موفق عمل کرده است.
دولت شرایط بعد ار رفع شدن تحریم ها را مدیریت نکند دیگر به تدبیر و امیدش دل خوش نمی کنیم
زهراسادات حسینی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تبریز نیز می گوید: به نظر من دولت بر روی برداشته شدن تحریم ها خیلی مانور می داد ولی در اصل تنها بخش بسیار کوچکی از مشکلات مالی مردم را تحریم ها شامل می شوند. دولت باید به فکر حمایت از تولید ملی باشد و از جوانان نیز حمایت کند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها در رشته های تخصصی خود به کار گرفته شوند.
دولت باید از وصل کردن همه مشکلات به تحریم ها دست بردارد. خب الان که می گویند تحریم ها را برداشته اند، منتظریم در سریع ترین زمان ممکن اثر برداشته شدن این تحریم ها را در معیشت خود ببینیم و اگر دولت نتواند شرایط بعد از تصویب برجام را مدیریت کند دیگر نباید به دولتی که اسمش را دولت تدبیر و امید گذاشته است دلخوش کرد!

 

دولت فکری به حال بیکاران جامعه بکند/ باید بیش تر از رفع تحریم نگران هجوم واردات و عدم توان رقابتی تولیدات داخلی باشیم
فرزانه معصومی نیز یکی از شهروندان تبریزی است که در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه انتظاری از دولت پس از تصویب طرح برجام دارید، تصریح می کند: رعایت شروط لازم و همچنان درنظر داشتن خطوط قرمز و رعایت خط مشی های رهبری از انتظارات بنده می باشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد برجام مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل میشود؟ چقدر زمان میبرد تا تاثیر لغو تحریم ها در جامعه مشخص شود وعملکرد دولت را در این حوزه چگونه ارزیابی می کنید؟، تاکید می کند: با رکود اقتصادی ایجاد شده، دولت باید برنامه ریزی دقیقی برای رفع مشکلات اقتصادی داشته باشد. درست است تورم تا حدودی کنترل شده اما تولید داخلی با مشکلات فراوانی روبروست که تنها علت آن تحریم نیست و در ضمن بیکاری مخصوصا در بین جوانان تحصیل کرده غوغا می کند. دولت باید چاره ای به حال آن ها بکند و به نظرم زمان تاثیر گذاری لغو تحریم ها در وضعیت اقتصادی مردم، بستگی به برنامه های اقتصادی دولت و تلاش مردم دارد. ما باید بیش تر از رفع تحریم نگران هجوم واردات و عدم توان رقابتی تولیدات داخلی باشیم.
دولت تدبیر و امید دولت بدقولی های مکرر شده است
معصومی ادامه می دهد: دولت در مورد کنترل تورم فعالیت خوبی داشته اما وضع اقتصادی مردم به ظاهر بدتر شده چون رکود اقتصادی کمر مردم را شکسته است. دولت عملکرد مناسبی در مورد اقتصاد مقاومتی نداشته است و متاسفانه دولت تدبیر و امید دولت بدقولی های مکرر شده است.


حسین پور نیز یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با آناج در خصوص تصویب طرح برجام مجلس اظهار می کند: به نظرم مسوولان ارشد کشوری صلاح مملکت را در تصویب طرح برجام دیدند و اکنون در این وضعیت بد اقتصادی، اگر قرار باشد که امیدمان را برای حل مشکلات اقتصادی به لغو تحریم ها گره بزنیم، شکست می خوریم، باید نخست مشکلات داخلی کشور را حل کنیم و طبق فرمایشات رهبری، اقتصاد مقاومتی را در کشور عملیاتی کنیم، البته در حوزه تحریم ها هم نه می توانیم حصاری به کشور بکشیم که نه کسی وارد شود و نه کسی بیرون رود، تحریم ها اگر لغو شود، ارتباطات با دنیا فراهم می شود.

وی اعلام می کند: اما برای حل مشکلات اقتصادی کشور، دلمان را خوش به لغو تحریم ها نکنیم، شاید اصلا بعد تحریم ها ورود کالاهای خارجی به کشور افزایش یابد و چه بسا تولید داخلی هم دچار مشکل شود.
تا امام زمان (عج) ظهور نکند، مشکلات کشور حل شدنی نیست
وی در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه بحث مذاکرات می گوید: دولت عملکرد خوبی داشته است و دولتمرادن هم خود فرزندان این نظام هستند، البته این را بگویم که در خصوص حل مشکلات کشور، تا زمانی که امام زمان (عج) ظهور نکند مشکلات حل شدنی نیست.
مشکلات کشور با پهن کردن فرش قرمز برای آمریکا حل نمی شود
این شهروند تبریزی در پایان اظهار می کند: البته برخلاف عقیده برخی که فکر می کنند اگر فرش قرمزی برای غرب ها بیندازیم مشکلات حل میشود، حتی اگر فرش قرمزی برای آمریکا پهن کنیم، مشکلات کشور تا خودمان همت نکنیم، حل شدنی نیست و هرگز آمریکا عوض شدنی نیست و طبق فرمایش رهبری باید به استکبار ستیزی خود ادامه دهیم.
تحریم ها یک شبه حل نمی شود/امیدمان به دشمن نباشد
به ایستگاه اتوبوس که میرسیم خطیبی، راننده اتوبوسی که در ایستگاه نشسته است، در گفتگو با آناج در خصوص تصویب طرح برجام، لغو تحریم ها و انتظاراتش از دولت می گوید: نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات با تصویب طرح برجام و لغوتحریم ها یک شبه حل شود، البته امیدی به حل مشکلات اقتصادی کشور داریم اما نباید امیدمان به دشمن باشد چرا در طول تاریخ ثابت شده که نباید به دشمن اعتماد کرد چرا که سابقه عهد شکنی دشمنان بر کسی پوشیده نیست.

 

مسوولان کشور مواظب عهدشکنی های دشمن باشند
وی اعلام می کند: باید مسوولان کشوری مواظب عهدشکنی های دشمنان باشند و اجازه ندهند غربی ها حق و حقوق مردم ایران را ضایع کنند، قطعا طبق فرمایشات رهبری، اگر اقتصاد مقاومتی در کشور عملیاتی شود، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل می شود و با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان شاهد گشایش هایی در وضعیت اقتصادی خواهیم بود و بیکاری جوانان حل میشود.
این راننده اتوبوس اظهار می کند: از دولت انتظار داریم که پیرو منویات رهبری باشد و خواسته ها و انتظارات رهبر را عملی کند.

 

کاری هم به دولت و مذاکرات ندارم، دولت به فکر رفاه و معیشت مردم باشد

 

 

به میدان ساعت شهر تبریز می رسیم، جایی که کارگران هر روز صبح به امید کسب حلال روزی تجمع می کنند، وقتی در خصوص برجام و مذاکرات و دولت از کارگری سوال می پرسم، با لحنی اعتراض آمیز می گوید: خانم من یک کارگر ساده هستم و هر روز به امید یافتن کاری به این میدان می آیم، کاری هم به دولت و مذاکرات ندارم، دولت به فکر رفاه و معیشت مردم باشد، کاری به تحریم نداریم، فکر تامین روزی زن و بچه برایمان کافی است دیگر وقت نمی کنیم که به مذاکرات سیاسی برسیم.
مشکلات کشور از کشورهای خارجی تحمیل نمی شود، بلکه مشکلات از سوء مدیریت های داخلی است

 


به یک کتابفروشی در نزدیکی میدان ساعت می رسیم، مرد کتابفروش در خصوص مذاکرات و تصویب طرح برجام می گوید: به نظرم من مشکلات کشور از بیرون تحمیل نشده است بلکه مشکلات از داخل و در اثر سوء مدیریت هاست، این نابسامانی های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ناشی از ضعف مدیریتی برخی مسوولان است،در نتیجه لغو ترحیم ها هم تاثیری نخواهد داشت.
وقتی دولت خروار، خروار شعار می دهد، مثقال مثقال عمل کند
وی ادامه مید هد: قطعا کشورهای غربی به دنبال منافع خود هستند و به منافع ملت ایران نمی اندیشند و تا زمانی که غربی ها بتوانند از مذاکرات برای خود منافعی کسب کنن، مذاکرات ادامه خواهد داشت و اگر نتوانند قطعا از راه دیگری به کشور تهاجم خواهد کرد، در خصوص برجام نیز باید گفت که تصویب این طرح تا اندازه ای موفق نبوده است، با این حال اتحادی بین مجلسیان برقرار شد و نمایندگان خارج از چارچوب منویات رهبری عمل نکردند و انتظار ما از دولت هم این است که وقتی خروار خروار وعده و شعار می دهد، مثقال، مثقال به آن عمل کند.
برجام تصمیم نظام بود نه دولت!/در کنار توسعه برون زا از توسعه درون زا غفلت نکنیم
محمدرضا پیمان، دانشجوی علوم سیاسی در گفتگو با آناج اظهار می کند: به نظر لغو تحریم ها در گشایش اقتصادی کشور میتواند موثر باشد چون عمده درآمد ما از فروش نفت و مشتقات نفتی است، سرمایه گذاری کشورهای خارجی هم در این زمینه میتواند صنعت ایران را از این حالت رکود و درجازدن خارج کند البته در کنار توسعه برون زا ما نباید از توسعه درون زا غفلت کنیم. متاسفانه دولت در خصوص توسعه درون زا و یا به تعبیر خودمان اقتصاد مقاومتی موفق نبوده و ما این موضوع را در نامه وزرای اقتصادی رییس جمهور دیدیم! ولی خوشبختانه در حوزه سیاسی و روابط بین الملل تا اینجا موفق بوده و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است.
وی تصریح می کند: در علم سیاست کشور یا حکومتی که به موقع، دقیق و داوطلبانه بحران های پیش روی خود و ملت خودشو شناسایی و نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام نماید بهترین و ماندگارترین حاکمیت خواهد بود نمونه این مورد را ما در قضیه بهار عربی در منطقه را در کشور تونس فقط شاهد بودیم که بلافاصله اقدام به اصلاحات داوطلبانه و همسویی با ملت تونس کرد و به بحران داخلی کشورش پایان داد، البته منظور من از اصلاحات اون اصلاحات مدنظر طیف خاصی از گروه های سیاسی نیست! در نهایت من تصویب برجام رو اقدام داوطلبانه و تصمیم کل نظام میدانم نه دولت!

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *