اسلایدر 10 آبان 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا به دنبال تغییر در سیاست‌های جمهوری اسلامی/با حواس جمع برجام اجرایی شود

به گزارش آوای ورزقان، موضوع هسته‌ای و تحریم های مرتبط با آن سال ها است که مردم ایران اسلامی را به خود مشغول کرده است به ویژه در یکی دو سال اخیر با قوت گرفتن مذاکرات بحث هسته ای  به دغدغه اصلی مردم و مسئولین کشور مبدل شد تا جایی که با دستیابی به توافق اهمیت موضوع چندین برابر شد.

توافق صورت گرفته به گفته رهبر معظم انقلاب نه فتح الفتوح است و نه یک توافق ننگین، در برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام جمهوری اسلامی محدودیت هایی را پذیرفته و امتیازاتی را به دست آورده است.

اما موضوعی که در اینجا اهمیت دارد بد عهدی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است چیزی که موجب شد تا رهبر معظم انقلاب با تیزهوشی خاص با ذکر نقاط ضعف و مبهم برجام در نامه ای به رئیس جمهور شروط ۹ گانه‌ای را برای تائید برجام مطرح نمایند که همگی از اهمیت خاصی برخوردارند که در این بین دغدغه اصلی مردم برچیده شدن تمامی تحریم ها و برگشت ناپذیری آن ها به بهانه های واحی است و یکی از هشدارهایی است که پیش از این از سوی کارشناسان مطرح شده و حتی برخی از نمایندگان کنگره آمریکا هم اقدامات عملی‌ را در راستای آن انجام داده‌اند که؛ بهانه‌تراشی‌های جدید و بازگرداندن تحریم‌هایی که تاکنون به بهانه پرونده هسته‌ای اعمال می‌شدند را شامل می شود.

مقامات آمریکایی از همین حالا در موضع‌گیری‌هایشان اعلام کرده‌اند که همچنان ایران را به بهانه حمایت از گروه‌های مقاومت و همچنین مسئله نقض ادعایی حقوق بشر، تحت فشار قرار خواهند داد.

از این رو است که آمریکا نیز باید مانند دیگر اعضای ۱+۵، به عنوان یک کشور و نه یک دولت مستقل از کنگره در نظر گرفته شود، چراکه دولت باراک اوباما به عنوان نماینده یک حاکمیت وارد مذاکرات شده است، نه صرفا قوه مجریه.

این موضوع در مورد اتحادیه اروپا هم صدق می‌کند و از حالا باید تأکید کرد که هرگونه بازگشت تحریم‌ها به بهانه جدید «نقض کلان» برجام به شمار آمده و در آن صورت دولت بر اساس مصوبه مجلس به اجرای برجام پایان می‌دهد.

در واقع می توان گفت هدف آمریکا این است تا در هسته مرکزی نیروگاه هسته ای آب سنگین اراک تغییر ایجاد نماید و ذخایر غنی شده اورانیوم کشور را به خارج از کشور انتقال دهد. که در صورت تحقق این هدف تضمینی وجود ندارد که آمریکا به تعهداتش عمل نماید.

بر همین اساس است طبق مصوبه مجلس دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت ۴ ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.

رهبر معظم انقلاب نیز در شروط ۹ گانه خود برای پذیرش برجام عنوان کرده اند که در دوره هشت ساله اگر تحریم جدیدی از سوی کشور های طرف مذاکره وضع شود در واقع نقض تحریم ها است و دولت باید از عمل به تعهداتش در خصوص برجام پایان دهد. این دو اقدامی است که طرف غربی به شدت خود را ملزم به انجام آن می‌بیند، لذا برای حصول آن حاضر به پرداخت هزینه است. با این تدبیر رهبری که پیش از این، مورد پیشنهاد برخی تحلیل‌گران نیز قرار گرفته بود، روشن است که عهدشکنی برای آژانس نه چندان خوش‌سابقه بین‌المللی انرژی اتمی سخت‌تر خواهد شد و برجام از یک توافق به یک تضمین مبدل خواهد شد.

در این راستا پیش از ظهر امروز الهوردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان اظهار داشت: طبق برجام کشورهای ۱+۵  اگر در مدت هشت سال ازتاریخ اجرای برجام تحریم جدیدی را به بهانه‌های واحی(تروریسم و حقوق بشر) وضع نمایند در واقع برجام را نقض کرده اند اما این بدان معنا نیست که بعد از هشت سال طرف های غربی می توانند تحریم ها را دوباره بازگردانند.
وی با اشاره به اینکه بازرسی های صورت گرفته از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمامی کشور ها و به صورت دائمی است افزود: بعد از هشت سال پرونده هسته ای ایران روال عادی خود را پی خواهد گرفت وقبول محدودیت ها از سوی جمهوری اسلامی ایران در مدت هشت سال برای اعتماد سازی است که بعد از اتمام این مدت جمهوری اسلامی ایران می تواند فعالیت های هسته ای خود را توسعه دهد.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی وسیاسی به دنبال نفوذ است و این موضوع مختص به برجام نیست بلکه همواره در همه زمان ها آمریکا سعی داشته تا در کشور از راه های مختلف نفوذ کند.
وی خاطر نشان کرد: باید حواسمان بیش از پیش جمع باشد و همچنان که در طول سال های متمادی اجازه نفوذ را به کشوری نداده ایم اجازه ندهیم تا آمریکا به بهانه برجام در کشور نفوذ کند.
دهقانی اظهار داشت: نفوذ می تواند در قالب تجارت، شرکت های چند ملیتی، پروژه های عمرانی، سازمان های مردم نهاد و سازمان های بین المللی صورت گیرد.
وی گفت: آمریکا سعی دارد تا با وارد کردن افراد داخلی با طرز فکر غرب گرایانه به نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در سیاست های جمهوری اسلامی تغییر ایجاد نماید.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *