استانی 24 آبان 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

از دغدغه‌های فرهنگی سخنگوی شورا تا تهمت زدن اعضاء به یکدیگر!/ استفاده ابزاری از کارگران صدای شورا را درآورد/ درد و دل‌های برقی نمایندگان مردم در صحن علنی

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، شهرام دبیری در صحن علنی شورا با انتقاد از عدم کارکرد سیستم گرمایشی اتوبوس‌های سطح، اظهار داشت: با رسیدن فصل سرما تاکنون باید شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز سیستم گرمایشی اتوبوس‌ها را تعمیر و آماده می‌کرد، این تعلل مسئولین امر موجب نارضایتی شهروندان شده است و آنان از سردی فضای وسایط نقلیه به شدت ناراضی‌اند.

وی ادامه داد: حقوق برخی از کارگران مناطق فضای سبز علی‌رغم تذکرهای متعدد تاکنون پرداخت نشده است، شهرداری باید مکانیزمی را تعریف کنند که چنین وقایعی تکرار نشود، اگر شرکتی توان پرداخت حقوق کارگران را ندارد کنار گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: شهردار تبریز طی بخش‌ نامه‌ای به کارگیری کارگران را در مناطق پرخطر ممنوع اعلام کرده بود اما همچنان از کارگران در روگذرها، اتوبان‌ها و زیرگذرها استفاده می‌شود.

حبیب شیری آذر، عضو هیئت رئیسه شورا در نطق پیش از دستور خود از تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز تجاری انتقاد کرد و گفت: در غفلت مسئولین فرهنگی کتابخانه‌ها تبدیل به پاساژ شد و دیگر خبری از کتابفروشی های قدیمی که در سطح کشور مطرح بودند نیست. مدیران فرهنگی مبتلا به روزمرگی شده‌اند و برای جبران کمبودهای این بخش لازم است معاونت فرهنگی هنری شهرداری تبریز از مولفان و هنرمندان حمایت کند.

وی اضافه کرد: احیاء دریاچه ارومیه موضوعی است که مورد بی مهری متولیان امر قرار گرفته و آنان هر از گاهی وعده‌های کذایی مطرح می‌کنند، یکی از مسئولین ستاد احیاء با کمال تاسف گفته است، “اگر باران نبارد دریاچه خشک می‌شود”؛ این جملات در شأن یک مسئول نیست، شماها وعده داده‌اید که دریاچه را احیاء کنید. کسانی که عامل خشک شدن دریاچه هستند امروز در ستاد احیاء حضور دارند.

وی اذعان داشت: برخی از افراد در برابر عدم تاسیس فرهنگستان زبان ترکی سکوت اختیار کرده و در برابر فشارهای فرهنگ ستیزان ایستادگی نکردند، فرهنگ ستیزان پیرو دوران پهلوی هستند که به مردم ظلم می‌کنند. حال که مسئولین در برابر آنان تسلیم شدند حداقل از بخش نامه ممنوعیت نام‌گذاری اسامی ترکی بر روی متولدین جلوگیری کنند.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اعلام نارضایتی از به کارگیری کارگران در مناطق پرخطر شهر، ابراز کرد: شهرداری این همه ماشین آلات پاک سازی خریداری کرده اما همچنان از کارگران برای تمیز کردن اتوبان‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: معافیت ۵ درصدی عوارض برای کسانی که کارهای فرهنگی و هنری انجام می‌دهند در شورا تصویب شد اما شهرداری همچنان این ۵ درصد را از اهالی فرهنگ اخذ می‌کند.

وی متذکر شد: مسئولین فرهنگی بنیادهای آموزش زبان ترکی را تعطیل کردند و این با شعارهای آنان همخوانی ندارد.

حبیب شیری آذر با اشاره به وضعیت أسف‌بار آثار تاریخی استان، عنوان کرد: میراث فرهنگی که توانایی احیاء آثار تاریخی آذربایجان همچون ربع رشیدی را ندارد اما حداقل لیاقت داشته باشد و از تخریب آثار فرهنگی جلوگیری کند.

وی هشدار داد: دلیل عدم پرداخت حقوق برخی از کارگران پیمانکاران نورچشمی هستند که از طرف تعدادی از اعضاء شورا حمایت می‌شوند، شهرداری تبریز در طول‌ سال‌های اخیر اقدامات مناسبی را برای کارگران انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به پرداخت بیمه، عدم اخراج کارگران و تاسیس شرکت نظام مند همشهری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: وضعیت مالی شهرداری در شرایط بحرانی قرار داد و علت آن برخی از تصمیم‌های نادرست و رکود حاکم بر جامعه می‌باشد، زمانی که اعضاء میزان عوارض را افزایش دادند باید فکر چنین وضعیتی را هم می‌کردند، ما بنگاه معاملاتی نیستیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز برای ارائه گزارش و پاسخ به تذکرات اعضاء در صحن علنی حاضر شد.

در این نشست اعضاء شورا با تاکید بر ساماندهی تیربرق‌های سطح شهر از مسئولین خواستند تا تیرهای برق مناطق که در آنها مسیرگشایی انجام شده است را جابجا کنند.

بهروز خاماچی، فریدون بابایی اقدم و داود امیرحقیان از روشنایی ضعیف برخی از خیابان‌ها سطح شهر انتقاد کردند و از شرکت توزیع برق خواستند تا به وضعیت روشنایی روستاهای الحاقی توجه کند.

حاجی پور و شهین باهر نیز با اعلام نارضایتی از شبکه کابلی سطح شهر خواستار به کارگیری شیوه‌های نوین برق رسانی شدند. افزایش روشنایی و کابل کشی زیرزمینی در بازار تبریز از دیگر خواسته‌های نمایندگان مردم بود.

یکی از حاشیه‌های جلسه شورای شهر امروز درگیری لفظی دبیری و شیاری بود.

علی شیاری که بارها در جلسه بدون اجازه سخنرانی کرد با واکنش رئیس شورا مواجه شد و دبیری خطاب به وی گفت: ” شما همیشه جلسه را به حاشیه کشانده و نظم حاکم را مختل می‌کنید”

این اظهار نظر رئیس شورا واکنش شیاری را در پی داشت، وی خطاب به دبیری بیان کرد:” بنده برای شما محبت زیادی قائلم، اما می‌دانید که از محبت زیاد مرض حاصل می‌شود، بنده نظم را به هم نمی‌زنم، نماد بی نظمی و غیرقانونی خود شما هستید که مصوبه تبدیل وضعیت قرارداد کارگران را بدون اجازه بایگانی کردید و مشاور حقوقی هم آن را تایید می‌کند، شما در مصوبات شورا دست بردید و با تغییر به فرمانداری فرستاده‌اید، اگر کسی با شما کاری نداشته باشد اجازه می‌دهید ۲۰ دقیقه حرف بزند”

جعفر مدبر دیگر عضو شورا در واکنش به اظهارات شیاری، اظهار کرد: “برخی هر روز مصوبه کارگران مطرح می‌کنند و سعی دارند طیفی از شورا در مقابل کارگران قرار دهند، استفاده ابزاری از کارگران صحیح نیست و تمام ۲۱ نفر آن را مضاء کردند حتی آقای دبیری هم آن را امضاء کرد اما فرمانداری گفت شورا نمی‌تواند در رابطه با استخدام‌ها تصمیم بگیرد اما ما اصرار کردیم و قرار شد شهرداری آن را در قالب لایحه در صحن علنی مطرح کند. از هیئت رئیسه درخواست دارم برای بررسی موضوع جلسه‌ای ویژه با حضور اعضاء شورا، فرمانداری و شهردار تبریز تشکیل دهد”

فریدون بابایی اقدم نیز خواستار تعیین تکلیف قالیبافان شد و اذعان داشت: برخی افراد در زمان انتخابات از فرصت سوء استفاده کردند و معلوم نیست بیمه قالیبافانی که حذف شده به کجا خواهد رسید”

اسماعیل چمنی طی اظهاراتی قابل تامل مدعی شد: متخلف و سوء استفاده کننده کسی است که از بیت المال برای کارهای شخصی هزینه می‌کند، روستایش را به تبریز ملحق می‌کند، با هزینه پیمانکاران خارج از کشور می‌رود، در عزل و نصب‌ها دخالت و از مدیران نالایق دفاع می‌کند، افراد ناپاک حق ندارند نام قالیباف را بر زبان بیاورند.

در ادامه بررسی لوایح کمیسیون برنامه و بودجه در دستور کار شورا قرار گرفت.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *