استانی 11 آذر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رفتار اردوغان دوگانه و منافقانه است/ هدیه پوتین به رهبری معنادار بود/ پرونده PMD ایران باید تا ۱۰ رو بسته شود/ حکومت نئو عثمانی ترکیه مورد قبول هیچ یک از کشورهای منطقه نیست

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، منصور حقیقت پور در کنفرانس خبری خود در موسسه موسسه فرهنگی آذر آران گفت: این جنگ نیابتی غرب است که در خاورمیانه جریان دارد، امروز عوامل وابسته به آمریکا بلوک جدیدی را در منطقه احداث کرده‌اند و بازیگران آنان در خاورمیانه سعی در پیشبرد اهداف استکبار دارند.

وی با اشاره به مسائل منطقه گفت: کشورهای اسلامی و مخالف سیاست‌های استکباری آمریکا همچون ایران، لبنان، عراق و سوریه در برابر غرب مقاومت می‌کنند و در حال حاضر روسیه نیز با پشتیبانی نظامی در ادامه مقاومت مردم سوریه نقش ایفا می‌کند.

خسارت های سنگینی به بازیگران غرب وارد خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: عربستان و ترکیه با حمایت از گروه‌های تروریستی سرمایه‌گذاری‌ های کلانی را برای براندازی نظام سوریه کرده‌اند اما چنانچه مقاومت در این مبارزه به پیروزی برسد خسارت‌های سنگینی به بازیگران غرب در منطقه وارد و آمریکا از خاورمیانه خارج خواهد شد. اگر عربستان و ترکیه رفتار خود را تغییر ندهند تاوان بزرگی را متحمل خواهند شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه در صورت شکست مقاومت حزب الله و فلسطین به شدت ضربه خواهند دید، اذعان داشت: اگر ایران با داعش مبارزه نکند مقاومت با شکست مواجه می‌شود و نتیجه‌ی آن تجزیه سوریه، عراق و اعمال سیاست‌های امنیتی در داخل مرزهای کشور است.

ایجاد اراده کافی برای خروج پیاده نظام آمریکا از منطقه

وی تصریح کرد: جنگنده‌های روسیه روزانه مواضع داعش را هدف قرار می‌دهند و همین امر موجب هلاکت و فرار آنان از سوریه شده است، اراده کافی برای نابودی پیاده نظام آمریکا و خارج کردن آنان از منطقه به وجود آمده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی حملات آل سعود به مردم بی دفاع یمن را از آثار شکست آنان در منطقه دانست و گفت: عربستان در برابر ایران حرفی برای گفتن ندارد و عصبانیت خود را سر مردم یمن خالی می‌کند، آل سعود به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه و حکمرانی بود اما مقاومت سرمایه‌گذاری‌های آنها را به باد داد.

فشار مضاعف بر اردوغان با لغو گزینه پاسخ نظامی

وی اضافه کرد: کفه ترازو به نفع مقاومت بالا رفته و انهدام جت روسی توسط ترکیه به منظور ایجاد جنگی بزرگ در خاورمیانه و ورود ناتو به عرصه صورت گرفت، ترکیه با چراغ سبز آمریکا به دنبال ایجاد جنگ بود تا شکست آنان در منطقه جبران شود اما روسیه با سیاست صبر به جای حمله نظامی به ترکیه حمله اقتصادی را در پیش گرفت.

وی یادآور شد: پوتین به منظور بزرگ تر نشدن بحران پاسخ نظامی را در دستور کار خود قرار نداد اما با تحریم‌های اقتصادی فشار مضاعفی را بر دولت اردوغان وارد کرد که نتایج آن در آینده نمایان‌تر خواهد شد.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که به شرح زیر می باشد:

سوال: برخی از سیاست مداران بر این عقیده هستند که اگر حتی بحث PMD توسط آزانس عملی نشود، ایران باز باید به تعهداتش پایبند باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

حقیقت پور: مذاکرات توسط نظام جمهوری اسلامی جلو می رود نه توسط دولت. در مورد PMD هم بسته شدن پرونده PMD ایران شرط شده است. آزانس تعهد کرده است که تا پایان سال میلادی این موضوع به نتیجه برسد که آن طور که مقرر شده است آژانس تنها ۱۰ روز دیگر مهلت دارد تا این پرونده را ببندد. آژانس تمام اطلاعات مورد نیازش را دریافت کرده است و ما هم در صورت انجام تعهدات آژانس آماده انتقال قلب رآکتور هسته ای و تعویض سوخت هسته ای و کیک زرد هستیم و در این مورد اقدامات لازم را انجام داده ایم.

سوال: سفر پوتین به ایران و دیدار با حضرت آیت الله عظمی خامنه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت پور: می توان گفت دیدار پوتین با رهبری، مهم ترین دیدار بعد از انقلاب اسلامی بود. پوتین مستقیما از فرودگاه به دیدار رهبری رفت و البته هدیه پوتین به رهبری هم خیلی معنادار بود که یک قرآن خطی بود. در این دیدار اهداف سیاسی و استراتژیک در منطقه با روسیه پیگیری شد. روسیه روزانه بیش از ۲۰۰ هدف داعش را در سوریه بمباران می کند. روسیه به سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی اعتماد کامل را دارد که البته اعتماد ایران را نیز در مورد خود جلب کرده است. روسیه با ایران در مسائل امنیتی، سیاسی، نظامی و فنی مشارکت دارد. ایران برای تبادل کیک زرد با روسیه توافق کرده است و روسیه نیز با تحویل موشک های S-300 به تعهدات خود عمل کرد. همگرایی و همفکری ایران و روسیه در بازار گاز جهانی که بیش از ۴۰ درصد گاز جهان توسط آن ها تامین می شود، امیدوار کننده است.

سوال: انتخابات پیش رو را چگونه توصیف می کنید؟

حقیقت پور: ما دو انتخابات بسیار مهم پیش رو داریم: مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی. انتخابات نماد دموکراسی حاکم بر جامعه است که مردم ما همواره با حضور پرشور در صحنه های سیاسی، همبسگی خود را به جهانیان اثبات نموده اند و در این امتحان همواره نمره قبولی گرفته اند. حتی رهبری ما هم به طور غیر مستقیم توسط مردم از طریق مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شود که این یعنی اوج دموکراسی. به امید خدا در اسفندماه شاهد شور و شعف مردم در انتخابات خواهیم بود.

سوال: حوادث اخیر در جمهوری آذربایجان، در نارداران دل تمام ایرانیان را به درد آورد تحلیل شما از حملات نیروهای دولتی و پلیس به مردم شیعه جمهوری آذربایجان چیست؟

حقیقت پور: ما هم اخبار نارداران را شنیدیم. تاسف بار است دولتی که خود را دولت مردمی می داند، دست به کشتار مومنان در خانه خدا و در حال عزاداری می زند و آنها را شهید می کند. قبلا هم به آقای الهام علی اف گفته بودم که از سرنوشت حکام ظالم در منطقه عبرت بگیرد. اینها که خونخوارتر از صدام و حسنی مبارک و سرهنگ قزافی نخواهند بود که هیچکدام نتوانستد دوام بیاورند. دولت ها زمانی دوام خواهند آورد که ریشه در ملت ها داشته باشند. دولت مثل ماهی است و مردم مثل آب، ماهی بدون آب زنده نمی ماند. دولت جمهوری آذربایجان از طرفی همجنس بازی را آزاد اعلام می کند و از سوی دیگر شیعیان علی بن ابیطالب (ع) را اینگونه سرکوب می کند و این اقدام فرجام خوبی نخواهد داشت. دولت جمهوری آذربایجان باید به خودش بیاید و به ملت خود تکیه کند چرا که تکیه بر آمریکا و اسرائیل نتیجه ای نخواهد داشت. هیچ امیدی به نهادهای حقوق بشری بین المللی نداریم، وقتی عربستان مدافع حقوق بشر و جمهوری اسلامی محکوم حقوق بشر می شود، باید فاتحه این حقوق بشر بین المللی را خواند. باید مردم بیدار شوند و در صحنه حضور یابند تا بتوانند در این مسائل قضاوت کنند.

سوال خبرنگار آناج: اقدامات اخیر ترکیه از طرف سیاستمداران منطقه مورد انتقاد و اعتراض قرار می گیرد شما سیاست های اخیر دولت ترکیه در منطقه و کشور خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت پور: ترکیه دچار اشتباهات بزرگی شده است. حکومت نئو عثمانی که اردوغان در حال پی ریزی آن است، از سوی هیچ یک از دولت های منطقه قابل قبول نیست. ترکیه از سویی حکومت قانونی عراق را به رسمیت نمی شناسد و از سوی دیگر در حال تلاش برای براندازی بشار اسد در سوریه است. ترکیه خاک خود را در اختیار تروریست های داعش قرار داده است و زخمیان آن ها را در بیمارستان هایش مداوا می کند. یکی از علل حضور جدی داعش در منطقه اقدامات نادرست اردوغان است. در مورد انهدام جنگنده روسی هم اگر روسیه با صبر و حوصله برخورد نمی کرد و به اقدامات تنبیهی اکتفا نمی کرد جنگ بزرگی به راه می افتاد. در مورد مسائل داخلی ترکیه هم این امری مشخص است که اردوغان با فریب مردم حزبش را به پیروزی رساند. با ایجاد حملات تروریستی ساختگی و نسبت دادن آن به داعش و پ.ک.ک و تخریب چهره کردها در نزد مردم این را به مردم القا نمود که چاره ای جز انتخاب حزب وی ندارند و در غیر این صورت حکومت به دست کردها خواهد افتاد که سبب ایجاد ناامنی در کشور شده اند.

سوال: در مورد قضیه توهین در برنامه فیتیله شما به عنوان نماینده مردم اردبیل و یک ترک زبان چه اقدامی نمودید؟

حقیقت پور: خوشبختانه صدا و سیما خودش پیگیری های جدی در این زمینه انجام داد و عوامل مسئول را تنبیه و برخی را اخراج نمود. اتفاقی که افتاد، کار بسیار ناشایستی بود. هیچ کس حق ندارد هیچ یک از قوم های ایرانی را به مسخره بگیرد. من هم به عنوان یک ایرانی و یک ترک زبان شخصا به دادستان تهران شکایت کردم و پیگیر این موضوع هستم تا به امید خدا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

سوال خبرنگار آناج: ترکیه در مورد ترکمن های عراق و سوریه رفتارهای دوگانه ای از خود نشان می دهد و در جوامع بین الملل سعی به تبلیغ سو علیه ایران و روسیه می کند نظر شما در این مورد چیست؟

حقیقت پور: ترکمن های عراق شیعه هستند و در مقابل تروریست ها مبارزه می کنند و برای ما از منزلت خاصی برخوردار هستند. اما ترکمن های سوریه، با حمایت از سوی آمریکا، عربستان و ترکیه به کشتار مردم بی گناه دست می زنند و به مبارزه در مقابل حکومت سوریه می پردازند. رفتار اردوغان دوگانه و منافقانه است. ترکیه به صورت علنی در سوریه از تروریست ها و داعش حمایت می کند و در عراق از داعش نفت می خرد و بر سر مردم به اسم مبارزه با داعش بمب می ریزد. با وجود این روند عربستان به سوی تجزیه می رود و اگر اردوغان تغییری در رفتار خود ندهد تاوان بزگی خواهد داد که آن تغییر حکومت و یا تجزیه ترکیه خواهد بود.

سوال: اخیرا خبرها حاکی از وجود تعداد زیادی نیروی امنیتی در سطح شهر تهران است آیا دلیل این موضوع تهدید داعش است؟

حقیقت پور: این چیزی که شما از آن سخن می گویید، مانور نیروهای پلیس هست که کاملا طبیعی است و در طو سال در چندین نوبت، توسط نیروهای نظامی انجام می گیرد و ربطی به تهدید داعش ندارد. البته ۵-۶ عملیات تروریستی در طول ایام عزاداری های ابا عبد الله حسین (ع)، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و در دم خنثی شدند. در حال حاضر تهدید خاصی وجود ندارد و ما دشمن را در ۲ هزار کیلومتری مرز هایمان تعقیب می کنیم. با تلاش و بیداری نیروهای امنیتی و اطلاعاتیمان خوشبختانه هیچ تهدید خاصی وجود ندارد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *