اسلایدر 21 آذر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

لیچینگ سیانوری سیستم فرآوری معدن طلای اندریان/جنگل‌های ارسباران درآستانه نابود

آوای ورزقان: لیچینگ سیانوری سیستم فرآوری معدن طلای اندریان/جنگل‌های ارسباران درآستانه نابود

به گزارش آوای ورزقان؛ وبلاگ ورزقان۱ نیوز شهرستان ورزقان نوشت: معدن طلای اندریان که ۱۲۰هکتار از محدوده روستاهای اندریان، ایری علیا، میوه رود و استرگان را در بخش خاروانا در برمی گیرد در منطقه‌ای جنگلی و قلب جنگل‌های ارسباران قرار گرفته و نود درصد سهم سرمایه گذاری آن متعلق به یک شرکت گرجی و ده درصد آن متعلق به یک شرکت ایرانی است.

براساس اعلام مسئولین این معدن و خانه معدن ایران درصورت راه اندازی قطعی این معدن برای ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود اما روش هیپ لیچینگ یا لیچینگ سیانوری جهت فرآوری طلا در این منطقه در دست اجراست که تنها در ۱۵درصد از معادن طلای در دنیا ازاین روش استفاده می‌کنند

در روش هیپ لیچینگ، ابتدا بستر مورد نظر برای هیپ با شیب معینی تسطیع و توسط خاک رس چند لایه عایق بندی اولیه شده و سپس روی آن با روکش  پلی اتیلنی پوشانده می شود و ماده معدنی استخراج شده خرد شده و پس از نرمه‌گیری یا آگلومراسیون با دقت زیاد روی همان بستر قرار می‌گیرد، محلول اسیدی(سیانید سدیم) از حوضچه رافینت پمپ شده و به سطح توده پاشیده می‌شود و درپایان کپه کانسنگ شسته‌شده و ضایعات و مواد اسیدی درمحل دفن می شوند.

پیش بینی می شود درآینده ای نه چندان دور شاهد انواع آلاینده های زیست محیطی چون باران های اسیدی، آلودگی آب‌های زیرزمینی و بیماری‌هایی چون سرطان و . . .درسایه فعالیت‌های این معدن در منطقه باشیم. صرف نظر از انواع معضلات فرهنگی نظیر اعتیاد که درسایه فعالیت شرکت ها و پیمانکاران غیر بومی دراین منطقه و معدن مس سونگون بوجود آمده شاهد برهم خوردن اکوسیستم و از بین رفتن سلامت زندگی افراد دراین منطقه خواهیم بود.

 اگر مسئولین این معدن درست گفته باشند تنها برای ۶۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود آن هم درصورت تکمیل وراه اندازی کامل، اما فعالیت‌های این معدن در دل جنگل‌های ارسباران زندگی هزاران نفر از مردم منطقه خاروانا و روستاهای تابعه را در آستانه نابودی قرار می دهد و پوشش گیاهی و جانوری را نیز به سرعت به نابودی می‌کشاند.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *