اسلایدر 26 آذر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

صنعت اصیل ایرانیان در حال نابودی/بیمه و کاهش قیمت فرش دستباف دغدغه اصلی قالیبافان

آوای ورزقان: صنعت اصیل ایرانیان در حال نابودی/بیمه و کاهش قیمت فرش دستباف دغدغه اصلی قالیبافان

به گزارش آوای وزقان؛ فرش دستباف ایرانی، نمونهٔ بی‌بدیل پیوندتاریخ و فرهنگ با هنری متعالی است که آثار فاخری از اصالت و معنویت ایران را تقدیم جهانیان کرده است. صنعت قالی ایران شاید تنها نمونه از صنعتی باشد که از قرن‌های گذشته به عنوان یک هنر- صنعت جهانی یکه تاز بازارهای بین الملل بوده است و آوازه آن تقریبا در همه نقاط جهان پیچیده است؛ صنعتی که اکنون زیر بار مسائل و مصائب اقتصادی به دست فراموشی سپرده شده است و به تدریج به سمت نابودی پیش می‌رود؛ به طوری که اکنون در غیاب قالی ایران در بازارهای جهانی، قالی های دست بافت چینی بابرندهایی ایرانی در سطح بین الملل جولان می‌دهند.

بی شک می توان استان آذربایجان شرقی را با تولید ۳۰ درصد فرش دستباف کشور، قطب این صنعت در کشور و شهرستان ورزقان را قطب صنعت فرش در آذربایجان شرقی نام برد. شهرستانی که در سال‌های گذشته دار قالی زینت بخش اکثرخانه‌های آن بود، اکنون به دلایلی چون افزایش قیمت مصالح و کاهش قیمت فرش دستباف در بازار، این صنعت در کشور و شهرستان  ورزقان وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کند و رو به نابودی گذاشته است. شایسته است مسئولین امر در این زمینه تدابیری اتخاذ نمایند تا این صنعت سود آور گذشته را که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است دوباره احیا کنند.

علاوه بر گرانی قیمت مصالح، واسطه گری و کاهش قیمت فرش دستباف در بازار، بیمه قالیبافی از جمله مشکلاتی است که قالیبافان با آن دست و پنجه نرم می کنند که این امر خبرنگار ما را بر آن داشت تا با رئیس بیمه تأمین اجتماعی شعبه ورزقان دیدار و در مورد مشکل بیمه قالیبافان گفتگویی انجام دهد.

مجید شیرزاده در این گفتگو اظهار داشت: از آنجایی که در سال‌های گذشته برخی افراد فرصت طلب شاغل در سایر حوزه ها از مزایای بیمه قالیبافی استفاده می کردند طرح پالایش بیمه شدگان قالیبافی اجرایی شد تا این افراد شناسایی و کار گذاشته شوند.

وی گفت: طرح پالایش بیمه قالیبافان به این صورت است که بازرس با مراجعه به محل سکونت و پرس و جوی وضعیت شغلی فرد مورد نظر از آگاهان محلی، از محل سکونت قالیبافان بازدید و ضمن مشاهده دار قالی با درج اطلاعات ریز فرش دستباف در واقع قالی را شناسنامه دار می نماید تا در مراجعات بعدی خود که به صورت دوره‌ای است میزان پیشرفت قالی را مشاهده کرده و امکان هر سوء استفاده‌ای را از فرصت طلبان بگیرد.

وی با اشاره به اینکه از مهر ماه سال گذشته تا اطلاع ثانوی پرونده بیمه  قالیبافی جدیدی پذیرش نمی‌شود، گفت: نزدیک به ۶۰۰ پرونده بیمه قالیبافی در شهرستان ورزقان پالایش شده است.

در روستاهای شهرستان ورزقان که قالیبافان اکثراً به صورت خانوادگی روی دار قالی کار می کنند و شغل و منبع در آمد دیگری ندارد بیمه یک ضرورت است و نیاز است مسئولین بلند پایه کشور در این خصوص چاره اندیشی نمایند و راه سوءاستفاده فرصت طلبان را به طریق دیگری ببندند و از کنار گذاشته شدن این صنعت اصیل ایرانی به دلیل مشکلات به وجود آمده در چند سال اخیر جلوگیری نمایند.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *