سراسری 08 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

برداشت غیر قانونی دولت از صندوق توسعه ملی/ رقم اصلی این برداشت ۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۱۳۶ هزار دلار است+سند

آوای ورزقان:برداشت غیر قانونی دولت از صندوق توسعه ملی/ رقم اصلی این برداشت 4 میلیارد و 210 میلیون و 136 هزار دلار است+سند

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات امروز در نشست خبری مربوط به برداشت ۴/۱ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی اظهار داشت: قصد نداشتیم قبل از قطعیت برداشت از صندوق توسعه این موضوع را رسانه‌ای کنیم؛ اما با توجه به رسانه‌ای شدن آن و اظهارات مسئولان دولت و دستگاه‌های نظارتی مجلس در این جلسه شفاف‌سازی آن خواهیم پرداخت.

شجاعی با اشاره به نقش و جایگاه نظارتی دیوان محاسبات اظهار داشت: این دیوان از لحاظ نظارتی و محاسباتی و مالی دولت را نظارت می‌کند و رسیدگی‌ها مبتنی بر اسناد متقن و دوری از سیاسی‌کاری و پرهیز از ظن و شایعه است، در مورد برداشت چهار و یک دهم میلیارد دلاری همه مباحث آن متکی بر اسناد است و حتی اسنادی که طبقه‌بندی نیست را نمی‌توان در رسانه‌ها منتشر کرد.

وی تاکید کرد: قرار بود طلب صندوق توسعه ملی از محل وصولی‌های بانک مرکزی از طلب‌های شرکت نیکو و شرکت اماراتی خریدار نفت وصول شود اما تاکنون این وصول انجام نشده است و دولت با اصلاح این سند، طلب صندوق توسعه را از منابع ارزی بانک مرکزی تسویه کرد.

به گفته شجاعی دیوان در راستای وظایف نظارتی و رسیدگی‌های موردی و موارد ارجاعی مجلس و همچنین تمام بندهای بودجه را به منظور تفریق بودجه انجام می‌دهد و در رسیدگی به بند ۲-۲ بودجه ۹۲ و عملکرد بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی حسابرسان دیوان به سندی برخوردند که نشان می‌داد، چهار و یک دهم میلیارد دلار از حساب صندوق برداشت شده است.

وی با بیان اینکه این سند به شماره ۲۸۱۰۰ مورخ ۲۶/۱۲/۹۲ است گفت: دقیقا مبلغ برداشت ۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۱۳۶ هزار دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

به گفته دادستان دیوان محاسبات با توجه به حکم مقرر در بند ۲-۲ ماده واحده قانون بودجه ۹۲ کل کشور استفاده از وسایل ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به استثنا مجوز صادره برای تامین نیاز بودجه به هر شکل ممنوع است و محتوای سند که مبین برداشت از صندوق است، با این حکم مغایرت دارد.

دادستان دیوان محاسبات اظهار داشت: در راستای رسیدگی به اجرای قانون بودجه سال ۹۲ و عملکرد و فعالیت‌های مالی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی حسابرسان ما متوجه یک سند مالی مورخ ۲۶٫۱۲٫۹۲ شدند که مبین برداشت مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۳۶ دلار بود.

هرگونه استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برای تامین نیازهای بودجه‌ای ممنوع است

وی تصریح کرد: با توجه به احکام مقرر در بند دو قانون بودجه سال ۹۲ هر گونه استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برای تامین نیازهای بودجه به هر شکل ممنوع است که محتوای سند مکشوفه با حکم مقرر در این بند مغایر بود.

دادستان دیوان محاسبات ادامه داد: ما موضوع را به مسئولان بانک مرکزی منعکس کردیم که این سند مغایر با حکم قانون بودجه است.

شجاعی اظهار داشت: همزمان با ورود دیوان محاسبات بانک مرکزی سند معکوسی را صادر کرد یعنی سندی را که محل برداشت از صندوق توسعه ملی بود اصلاح شد و برداشت از منابع ارزی بانک مرکزی به امضای معاونت ارزی بانک مرکزی انجام شد.

دادستان دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه اصل برداشت از صندوق توسعه ملی مستند به اسناد محرز است گفت: اقدام بعدی بانک مرکزی برای اصلاح این سند مفهومی نداشت چون این برداشت انجام شده بود.

فیاض شجاعی گفت: براساس قانون بودجه هر وجهی که از صادرات نفت حاصل شود باید تسهیم شود، بر این اساس ۱۴٫۵ درصد سهم شرکت ملی نفت دو درصد عیدانه ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی و ۵۷٫۵ درصد سهم ردیف های درآمدی خزانه است.

وی ادامه داد: بر این اساس برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شده سهم بندی صورت گرفت و سهم ۵۷٫۵ درصدی ردیف های درآمدی خزانه به صورت ریالی پرداخت شد.

شجاعی اظهار داشت: قرار بود طلب صندوق از محل وصولی های بانک مرکزی از بدهی های شرکت نیکو و شرکت اماراتی به بانک مرکزی پرداخت شود، اما تاکنون این طلب وصول نشده و بدهی شرکت نیکو بابت صادرات نفت و میعانات گازی به بانک مرکزی پرداخت نشده است.

وی گفت: با اصلاح این سند دولت طلب صندوق توسعه را از منابع ارزی بانک مرکزی تسویه کرد و طلب دولت از شرکت نیکو و شرکت اماراتی به بانک مرکزی منتقل شد و در حال حاضر شرکت اماراتی بدهکار بانک مرکزی است.

ساخت سند معکوس و پرداخت طلب صندوق توسعه ملی از منابع ارزی بانک مرکزی مغایر قانون است

دادستان دیوان محاسبات ادامه داد: بانک مرکزی طلب صندوق را از محل منابع ارزی خود پرداخت کرده است که این کار هم مغایر با قانون بودجه است، چون قانون بودجه هر برداشتی از صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی را ممنوع کرده است.

وی تاکید کرد: اصل برداشت از صندوق توسعه ملی به موجب سند ۲۸۱۰۰ محرز و مسلم است و افراد برداشت کننده هم مشخص شده اند اما هنوز رای صادر نشده بنابراین اسامی آنها را اعلام نمی کنیم.

صدور سند معکوس محرز است

دادستان دیوان محاسبات صدور سند معکوس را امری غیر متعارف و تخلفی محرز خواند و گفت: مغایرت هر دوی این اقدامات با قانون بودجه و احکام مقرر در این قانون محرز است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه رابطه مالی خزانه داری با بانک مرکزی در خصوص منابع حاصل از صادرات نفت نقدی است گفت: برخی چنین شائبه ای را مطرح می کنند که اصل پولی که طلب بانک مرکزی از شرکت نیکو است وجود دارد، اما طبق قانون رابطه مالی خزانه داری با بانک مرکزی در خصوص درآمدهای نفتی، نقدی است.

شجاعی گفت: پس نمی توان طلب شرکت نیکو را وصول شده فرض کرد این کار خلاف رویه نقدی بودن رابطه مالی خزانه با بانک مرکزی است.

تزریق پول پرقدرت و تورم با تخلف از قانون بودجه

شجاعی در بخش دیگری از اظهارات خود از تخلف دیگری در جریان برداشت از صندوق توسعه ملی پرده برداشت و گفت: بانک مرکزی بعد از تسهیم، سهم ۵۷٫۵ درصدی خزانه که باید منابع دلاری در بازار به فروش رسیده و به صورت ریال به خزانه واریز می شد در تخلفی آشکار به جای اینکه فروش را انجام دهد معادل ریالی این مبلغ را به ردیف های خزانه واریز کرد.

وی با تاکید بر اینکه براساس قانون بودجه باید سهم ارزی خزانه از درآمدهای نفتی در بازار به فروش رسیده و به صورت ریالی به خزانه واریز شود گفت: عدم اجرای این فرآیند قانونی منجر به تزریق پول پرقدرت که عامل اصلی تورم است و همچنین بالا رفتن پایه پولی و افزایش نقدینگی در جامعه می شود.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *