استانی 12 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

همواره دست هایی مانع انتقال ارزش های شهدایی هستند/ نذری که ادا می شود

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، به بهانه‌ی برگزاری یادواره‌ی گرامیداشت سالگرد عملیات‌های کربلای ۴، ۵ و ۸ به گفت و گو با کریم حرمتی، رزمنده‌ی دفاع مقدس و دبیر اجرایی این همایش و مسئول یادواره شهدای اطلاعات لشکر ۳۱ عاشورا پرداختیم تا از لزوم اجرای عملیات‌های مذکور در آن مقطع از جنگ،‌ ضرورت اجرای این ویژه‌برنامه، مشارکت‌کنندگان مراسم، همچنین کم و کیف این اتفاق، بیشتر برای‌مان بگویند. لازم به ذکر است این ویژه‌برنامه روز ۱۹ دی‌ماه سال‌جاری در تالار وحدت دانشگاه تبریز توسط سپاه عاشورا برگزار خواهد شد.

***

آناج: هدف از برگزاری گرامیداشت یادواره گرامیداشت سالگرد عملیات های کربلای چهار، پنج و هشت چیست؟

از سال ۱۳۶۵ ما  شاهد افزایش حجمه‌های استکبار جهانی شرق و غرب نسبت به انقلاب و نظام بودیم. آن‌ها می‌خواستند سرنوشت جنگ را مشخص و کفه‌ی نبرد را به نفع خود تغییر دهند. این‌میان منطقه‌ی شلمچه از موقعیت خاص نظامی و سیاسی برخوردار بود. البته ما هم می‌خواستیم صدام مزدور و نیروهای تحت امرش را به زانو درآوریم. بنابراین مقدمات کار فراهم شد. کربلای چهار، پنج و سپس کربلای هشت. می‌خواستیم کمر عراقی‌ها را بشکنیم و شلمچه را قتلگاه نیروهای بئثی نماییم. نیروهای زیادی از کل ایران در این مقطع وارد عمل شدند و الحق و الانصاف لشکر عاشورا نقش ویژه‌ای در این سه عملیات ایفا نمود. رزمندگان این لشکر در قالب قرارگاه کربلا رشادت‌های بی‌مثالی خلق کرده، همواره به عنوان خط‌شکن وارد عمل شدند. تا جایی‌که من اطلاع دارم فقط ۱۰۹۶ نفر شهید از لشکر ۳۱ عاشورا در این سه عملیات تقدیم انقلاب و نظام گردید. در لیست شهدای این عملیات‌ها می‌توانیم نام ۶۰ فرمانده شهید را پیدا کنیم. همچنین ۲۴ نفر از نیروهای واحد اطلاعات لشکر ۳۱ عاشورا در این مقطع به شهادت رسیدند. از ۸۰ نیروی اطلاعاتی ۲۴ نفر به شهادت رسیدند که آمار بالایی است و نشان از رشادت‌های این عزیزان که همواره وسط معرکه بودند و میان آب و آتش.

عملیات کربلای ۵ اوج ایثارگری، فداکاری و از خودگذشتگی رزمندگان ۸ سال دفاع‌مقدس به خصوص لشکر ۳۱ عاشورا و مخصوصاً گردان‌های خط‌شکن و غواص است. به نظر بنده تکلیف جنگ در این عملیات مشخص گردید و دشمن مجبور به قبول مفاد قطع‌نامه ۵۹۸ شد.

همین عوامل و پتانسیل‌ها سبب می‌شد تا بنده و دوستانم به این باور برسیم که طی چند سال گذشته برنامه و مراسم مناسب و در خور شان این سه عملیات ترتیب داده نشده است. چرا باید به راحتی از کنار اتفاقات این مقطع بگذریم؟! آن‌هم در شرایطی که لشکری چون ۳۱ عاشورا در آن نقش‌آفرین بوده و رزمندگان‌اش رشادت‌های بی‌مثالی را خلق نموده‌اند. البته تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز همواره چراغ و مشخص‌کننده‌ی راه‌مان بوده و هست. ایشان همواره به این نکته تاکید دارند که می‌بایستی واقعیت‌های هشت سال جنگ تحمیلی به نسل جوان منتقل گردد. البته همواره دست‌هایی است که مانع انجام امور ارزشیِ این‌چنینی می‌شوند. چرا؟! چون خودشان در آن صحنه‌ها حضور نداشتند و احساس کمبود می‌کنند. نمی‌خواهند این موضوعات مطرح گردد.

در کنار این عوامل نیت و نذر یک بزرگوار نیز از علل مهم و اصلی برگزاری مراسم در خور شان بزرگداشت شهداء و رزمندگان عملیات‌های کربلای ۴، ۵ و ۸ گردید. ایشان یک بسیجی کارآفرین فعال در مسائل اقتصادی است. ظاهراً یک سالی می‌شده است که به مشکلی برخورده بود و هی سنگ جلوی پایش می‌انداختند. مراسم سال اول یادواره‌ی اطلاعات را دیده بود. دست به دامن شهدای اطلاعات می‌شود. نیت می‌کند اگر گره از کارش باز شود، تمام هزینه‌های دومین مراسم گرامیداشت شهدای اطلاعات را پرداخت کند.

یک روز نشسته بودم که مسئول و جانشین حوزه‌ی یک شهری با من تماس گرفت. آن خیٌر، عضو و بسیجی آن حوزه بود. گفت: فلان‌کس می‌خواهد با شما صحبت کند.

گفتم: برای دو سه روز بعد قرار بگذاریم.

مکان قرار را پرسیدم. گفت: دفتری دارم.

رفتیم و با هم صحبت کردیم. گفت: چنین نیتی کرده‌ام. نذری برای شهداء کرده‌ام که قبول شده است. از شما خواهش می‌کنم دوباره چنین مراسمی برگزار شود. تمام هزینه‌هایش هم پای من!

گفتم: مثل آن که نمی‌شود. اما سال‌های قبل برای سالگرد عملیات کربلای ۵ مراسم‌هایی برگزار شد که رونق چندانی نداشت. بهتر است برای آن عملیات برنامه‌ریزی کنیم. از شهدای اطلاعات نیز در این عملیات‌ها (کربلای چهار، پنج و هشت) داریم، به‌علاوه‌ی ۹۹۶ شهید دیگر از لشکر ۳۱ عاشورا. در این عملیات‌ها ۱۶۰۰ نفر مجروح شده و ۲۲ گردان رزمی وارد عملیات شدند. همچنین واحدهایی از توپخانه و ادوات نیز حضور داشتند. طبق آماری که داریم به غیر از این گردان‌های رزمی ۶۰ فرمانده شهید گردان، گروهان، واحد، جانشین واحد، جان‌شان را در این مقطع، تقدیم انقلاب نموده‌اند.

برایش توضیح دادم که پرداختن به این عملیات‌ها کم از توجه به شهدای اطلاعات ندارد. گفت: باید با یک نفر دیگر هم مشورت کنم. می‌خواست مطمئن شود محل نذرش شبهه‌ناک نباشد. چون نیت کرده بود پولش را در راه اشاعه‌ی فرهنگ شهدای اطلاعات نذر کند. اطلاعات کلی درباره لزوم توجه به رزمندگان و شهدای عملیات‌های مذکور را به او ارائه کردم تا با فرد مورد نظرش مشورت کند. نماینده‌ی مجلسی است که نمی‌خواهم اسم‌اش را بگویم.

او هم موافقت کرده بود. رفتیم پیش آن بزرگوار (نماینده مجلس). دوباره از لزوم و اهمیت کار گفتم. کاملاً به دلش نشسته بود. کلیت کار آماده بود. هم مهندس راضی بود و هم نماینده‌ی مجلس. ولی من گفتم چون وسعت فعالیت گسترده است، می‌بایستی با سپاه و شخص آقای سردار کریمیان نیز هماهنگی‌های لازمه صورت گیرد.

کار که به سپاه وصل شود دیگر حرف و حدیثی نمی‌تواند، پشت‌اش باشد. به همین پشتوانه الان دست ما باز است. داریم با بنیاد شهید، حفظ آثار و برخی نهادها و موسسات دیگر نیز همکاری می‌کنیم. چون سردار کریمیان سرشان شلوغ است، با آقای قادری جانشین ایشان همکاری‌های لازمه را انجام می‌دهیم. جلسه‌ی مشترکی هم با حضور آقای قادری، داداش‌زاده و بنده برگزار شد.

 توضیح دادم که قرار است یک نفر خیر هزینه‌های آن‌را بدهد. آن‌ها هم استقبال خوبی کردند و کلید کار زده شد.

همیشه مسائل مالی مشکل‌ساز بوده و سنگی فراروی اکثر فعالیت‌های‌مان که، الحمدالله به پشتوانه‌ی شهداء و کمک‌های آن فرد خیر در این برنامه مشکلی از این بابت نداریم. البته برای این‌که پشت ما هم به جایی گرم باشد خواستم تا حکمی از طرف سردار کریمیان ارائه گردد تا با خیالی آسوده پیگیر کارها باشیم که، همین‌طور هم شد. حکمی به بنده ابلاغ شد  و رفتیم دنبال کارهای اجرایی همایش عملیات‌های کربلای ۴، ۵ و ۸.

آناج: کدام ارگان ها شما را در برگزاری این برنامه یاری می کنند؟

پشتیبان معنوی مراسم قطعاً سپاه عاشورا است. شخص فرمانده محترم و هیئت رئیسه سپاه عاشورا. بانی اصلی این مراسم لشکر عاشورا است و اجراء‌کننده آن ستاد یادواره‌ی شهدای اطلاعات. همچنین قسمت‌های دیگری چون روابط عمومی سپاه، فضای مجازی، ادره‌کل حفظ آثار استان و مرکز حفظ آثار سپاه، پیشکسوتان و رزمندگان لشکر عاشورا، بسیجی‌های محترم نواحی مختلف سه‌گانه تبریز و پایگاه‌های تبریز و همچنین عزیزان فعال در یادواره‌ی شهدای اطلاعات کمک‌های اصلی ما هستند.

باید تشکر کنم از مجموعه‌ی شهرداری و بسیج شهرداری کلانشهر تبریز که در بخش اطلاع‌رسانی و پخش و نصب پوستر و بنر دست‌مان را گرفتند. شرکت واحد اتوبوسرانی نیز قول‌هایی را برای انتقال میهمانان و مدعوین داده‌اند. صدا و سیمای استان آذربایجان‌شرقی هم برنامه‌های متنوع و متعددی را برای پوشش خبری مراسم در نظر گرفته است. باید تشکر کنم از بسیج رسانه، خبرگزاری بسیج و خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر خبری، نشریات و روزنامه‌های محلی و کشوری، همچنین تمام عزیزانی که دست ما را گرفتند تا این کار بزرک و سخت را به سرانجام برسانیم. ممنون همه‌ی عزیزانی هستم که به خاطر شهداء، وارد میدان شدند و بی‌هیچ منتی هر آن‌چه از دست‌شان ساخته بود، انجام دادند.

آناج: لطفا از طرح ها و برنامه های اجرایی این مراسم برایمان بگویید:

از مشخصه‌های خاص این مراسم انتشار ویژه‌نامه‌ی “چلچراغ حماسه” است. مجله‌ای متفاوت از نظر کیفی و هم کمی. کارهای تحریریه و اجرایی آن به معاونت ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار استان، جناب آقای رضا قلیزاده علیار و همکار وی داود خدایی سپرده شد تا در روز اجرای مراسم (۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۴) پخش شود. در این ویژه‌نامه خاطرات، مصاحبه‌ها و مطالب متنوعی از فرماندهان و رزمندگان فعال در عملیات‌های مذکور آورده شده است. همچنین در این مجله تلاش ویژه‌ای جهت معرفی شهداء سه عملیات انجام گرفته است که ان‌شاءالله شاهد آن خواهیم بود.

لازم به ذکر است در حاشیه مراسم نمایشگاه عکس شهداء و رزمندگان در ورودی تالار وحدت تبریز برگزار خواهد شد که مردم شهیدپرور تبریز می‌توانند از این برنامه نیز بازدید کنند.

البته مراسم هم‌زمان با سالگرد عملیات کربلای ۵ روز ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۴ راس ساعت ۱۵ در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. ایتم‌های متعدد و متفاوتی برای آن پیش‌بینی شده است. سخنران اصلی این برنامه، سرلشکر دکتر یحیی رحیم صفوی، مشاور و دستیار عالی فرماهدهی مقام معظم رهبری خواهند بود. خاطره‌گو هم برادر بزرگوارم یعقوب صمدلویی (فرمانده گردان و جانشین تیپ سوم لشکر ۳۱ عاشورا) خواهند بود. همچنین تقدیر و قدرردانی خواهد شد از رزمندگان، خانواده‌های شهداء و جانبازان عملیات‌های کربلای ۴، ۵ و ۸٫

انشاء‌الله کار به سرانجام برسد و شرمنده‌ی شهداء نشویم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *