بازنشری 13 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سوادسنجی داوطلبان نمایندگی مجلس/ پیشنهاد دولت برای انتخابات

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته فرآیند برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ثبت‌نام داوطلبان کلید خورده و پس از آن وارد فاز جدیدش یعنی بررسی صلاحیت‌ها شد.
شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود که در نظر دارد برای احراز صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان آزمون اجتهاد برگزار کند، به همین‌دلیل هم اطلاعیه‌ای صادر کرد و طی آن از کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند، جز اعضای فعلی مجلس خبرگان و کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شده‌اند، دعوت کرد که در آزمون علمی شرکت کنند.
آیا داوطلبان مجلس شورای اسلامی در آزمون احراز شرایط شرکت می‌کنند؟
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره این آزمون می‌گوید:آزمون کتبی برای کسانی که دارای تحصیلات حوزوی هستند و در آزمون قبل رد نشده‌اند، برگزار خواهد شد. همچنین افرادی که موفق به حضور در آزمون قبل نشدند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که از چه داوطلبانی امتحان کتبی گرفته می‌شود، نیز خاطرنشان می‌شود: قاعده کلی این است که از همه داوطلبان امتحان کتبی و مصاحبه گرفته می‌شود و استثنا مربوط به زمانی است که توانمندی علمی داوطلب در حد اجتهاد محرز است.

ابراهیمیان همچنین تاکید می‌کند: اگر شخصی در امتحان کتبی شرکت کرد و پذیرفته شد، باید در امتحان شفاهی هم شرکت کند.

آیا داوطلبان مجلس شورای اسلامی در آزمون احراز شرایط شرکت می‌کنند؟
اما در سوی دیگر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز با اشاره به آزمون شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان، توصیه کرده که از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز آزمون گرفته شود.
وی در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک نوشته است: “داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان باید آزمون کتبی و شفاهی بدهند تا شورای نگهبان صلاحیت فقهی آنان را احراز کند؛ پیشنهاد می‌کنم شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی هم در زمینه آشنایی با قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آزمونی بگیرد؛ مگر نه این است که برای احراز شرایط لازم برای رانندگی موتور و ماشین هم باید امتحان داد.”
آیا داوطلبان مجلس شورای اسلامی در آزمون احراز شرایط شرکت می‌کنند؟
حجت الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به پیشنهاد آشنا مبنی بر برگزاری آزمون احراز شرایط برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آشنا نظر خود را گفته است اما اگر قرار باشد این نظر عملیاتی شود، باید پس از کارشناسی دقیق از طریق ضوابط و مراحل قانونی به تصویب برسد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه این موضوع فعلا یک نظر و پیشنهاد است، افزود: هرکسی در کشور  می‌تواند نظرش را مطرح کند، ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اجرای قانون اساسی است.
سالک خاطرنشان کرد: تفاوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بسیار زیاد است؛ اگر در مجلس خبرگان امتحانی صورت می‌گیرد، براساس ضوابط حاکم بر مجلس خبرگان است ولی درباره پیشنهاد آشنا چنین قانونی و دستورالعملی وجود ندارد و صرفا جنبه نظری دارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا پیشنهاد مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور می‌تواند رنگ عمل به خود بگیرد یا اینکه در حد یک پیشنهاد “فیس‌بوکی” باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *