اخبار جهان 18 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار ترکیه به ایران و احضار سفیر به وزارت خارجه

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ترکیه سفیر ایران در آنکارا را احضار کرد و خواستار توقف انتشار مطالب رسانه های ایران مبنی بر ارتباط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اعدام های صورت گرفته در عربستان سعودی شد.

در این بیانیه آمده است:” ضمن ابلاغ اعتراض آنکارا نسبت به اخبار منتشرشده در رسانه های وابسته به مقامات رسمی ایران مبنی بر ارتباط میان سفر چند روز گذشته رئیس جمهور ترکیه به عربستان و اعدام های اخیر در این کشور، از سفیر ایران در آنکارا درخواست شده انتشار چنین مطالبی متوقف شود”.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین بر “مصونیت اماکن دیپلماتیک و مسئولیت دولت میزبان در حفاظت از آنها تامین امنیت یادآور شده و تاکید کرده که حمله سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، غیر قابل قبول است”.

شنبه گذشته حکم اعدام ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه اهل عربستان توسط این کشور اجرا شد و در پی واکنش تند ایران به این اعدام‌ها٬ سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد توسط معترضان به آتش کشیده شد.

دولت عربستان سعودی نیز به دنبال این حملات اعلام کرده بود که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و دیپلمات‌های ایرانی باید ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

همچنین در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان، کشورهای وابسته به عربستان از جمله، قطر، کویت، امارات، جیبوتی و چند کشور دیگر نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع نمودند.

لازم به ذکر است، در طی سال میلادی گذشته، مقامات ترکیه و شاه و شاهزاده های آل سعود چندین دیدار باهم داشتند و همچنین حزب “عدالت و توسعه” در انتخابات اخیر پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری که برای اولین بار در ترکیه برگزار شد، از سوی آل سعود حمایت مالی شد تا بعد از سیاست های نادرست اردوغان در کشور و منطقه و نارضایتی های مردم، بتواند همچنان به اقتدار ۱۳ ساله خود ادامه دهد.

همچنین، ترکیه در پی دریافت حمایت های مالی و دیپلماتیک عربستان، با این کشور وارد یک ائتلاف با عنوان “ائتلاف اسلامی ضد تروریسم”، شده است که در این ائتلاف به اصطلاح قرار است با تروریسم موجود در منطقه مبارزه شود در حالی که یکی از بزرگترین حامیان تروریسم در منطقه نیز دو کشور ترکیه و عربستان هستند و کشور ترکیه، بر سر همین حمایت، توانسته است سهم الزحمه مناسبی از نفت داعش و حمایت های مالی عربستان دریافت نماید.

گفتنی است، ترکیه تا کنون هیچ اعتراضی نسبت به جنایات آل سعود ننموده است همانطور که در حادثه منا، آل سعود را از هر نوع اشتباهی مبرا اعلام نمود. علاوه بر آن اردوغان در سخنرانی خود گفت، اعدام های عربستان یک مساله داخلی است و ربطی به سایرین ندارد و نباید دیگر کشورها در این مسااله دخالتی نمایند

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *