اخبار جهان 19 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چند درصد “خاک عراق” در تصرف داعش است؟ + نقشه و جزییات

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  تروریست‌های تکفیری داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی حمله‌ای گسترده و همه‌جانبه علیه تمامیت ارضی عراق را آغاز کردند و بخش‌های وسیعی از خاک عراق را به اشغال خود درآوردند.

**تروریست های تکفیری تحت حمایت آمریکا، اسرائیل و عربستان هستند

در سال مذکور  و در سایه نبود انسجام داخلی در عراق، تروریست‌های تکفیری داعش طراحی و برنامه‌ریزی دقیقی را به همراه سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی همچون اسرائیل و آمریکا و ترکیه و عربستان برای حمله به عراق داشتند.

در این پروسه تروریست‌ها با همکاری باقی‌مانده‌های حزب بعث حمله گسترده‌ای را در بهار و تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی به عراق داشتند و نتیجه آن اشغال استان‌های “نینوا”، “صلاح‌الدین” و “دیاله”، “الانبار” و بخش هایی از “کرکوک”  بود که این اتفاقات یک شوک داخلی برای ملت عراق به شمار می‌آمد.

چند درصد

چند درصد

**شرکت نیروهای  “حشد الشعبی”  در عملیات آزاد سازی سرزمین های عراق

در این پروسه مرجعیت عراق و نیروهای مردمی به کمک ارتش عراق شتافتند تا مناطق تحت اشغال پاکسازی شود و بدین ترتیب عملیات سراسری آزادسازی استان‌های تحت اشغال به تدریج آغاز شد.

در سال ۲۰۱۴  ابتدا “آمرلی”، “سلیمان بیک”، “ضلوعیه” (در شمال و مرکز عراق) و سپس “جلولا” و “سعدیه” در استان “دیالی” و سپس کل این استان آزاد شد و پس از آن عملیات آزادسازی “تکریت” مرکز استان “صلاح‌الدین” از زمستان سال ۲۰۱۵ کلید خورد و این استان به تدریج پاکسازی آن صورت گرفت و البته برای آزادسازی این استان اندکی زمان لازم است.

سایت “واکتیو” با انتشار گزارشی مبسوط به بررسی وضع گروه تروریستی داعش تا پایان سال گذشته میلادی پرداخت. در این گزارش آمده است: در ماه های پایانی سال گذشته میلادی گروه تروریستی داعش شهرها و برخی از سرکردگان و نیز یکی از منابع اصلی درآمد خود را از دست داد. ولی آیا اینها برای جلوگیری از گسترش جهانی این گروه تروریستی  کافی است؟

این سایت ادامه داد: بخشی از جاذبه این گروه اکنون رنگ باخته و صدها تن در توییتر به صراحت  “ابوبکر بغدادی”  را به تمسخر گرفتند؛ چرا که بر پایه گزارش ها این سرکرده گروه داعش رژیم اشغالگر را تهدید کرده و از مسلمانان خواسته بود تا به سازمان تروریستی او بپیوندند که البته این درخواست با استقبال آنچنانی مواجه نشد.

ایندیپندنت در گزارشی احتمال شکست کامل گروه تروریستی داعش را بررسی کرد. در این گزارش آمده است: شباهت درگیری‌های کنونی عراق و جنگ افغانستان در سال‌های آینده کاملاً مشخص می‌شود. عناصر گروه تروریستی داعش توان مقابله با نیروهای زمینی را که بوسیله حملات هوایی آمریکا در عراق پشتیبانی می‌شوند، ندارند. داعش در سوریه نیز در مقابل حملات هوایی روسیه، شانسی برای پیروزی ندارد.

**عملیات نظامی  فدراسیون دستاوردهای قابل قبولی برای اتاق عملیات “مسکو-دمشق” در مبارزه با تروریست های داعش داشت

البته عملیات نظامی  فدراسیون دستاوردهای قابل قبولی برای اتاق عملیات “مسکو-دمشق” برای مبارزه با تروریست های داعش به جای گذاشته و این موضوع نشان می‌دهد ائتلاف ضد داعش در مقابل “مسکو” توانمندی های کمتری را در مبارزه با داعش به نمایش گاشته است.

اخیرا نقشه‌‌ای در رسانه‌های خارجی منتشر شده که در آن شکست‌های داعش را از سال ۲۰۱۴ تا اواخر ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.  در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۰ درصد خاک عراق در اختیار داعش بود و کم کم با ورود نیروهای “حشدالشعبی” و کمک رسانی این نیروها به ارتش عراق معادله تغییر کرد.

چند درصد

چند درصد

**قریب به ۲۰ درصد خاک عراق در اختیار داعش است

در سال ۲۰۱۴ میلادی همانطور که گفته شد، استان‌های  “دیالی”، “صلاح‌الدین”، “الانبار”، “نینوا ” و بخش‌هایی از “کرکوک” در اختیار داعش بود و امروز تنها بخش‌هایی از استان  “نینوا” و بخش‌های کوچکی در استان “الانبار”  در اختیار داعش بوده که اگر به نقشه نگاه کنیم، قریب به ۲۰ درصد خاک عراق (طبق نقشه منتشر شده اخیر) در اختیار داعش است و پیشروی‌ها برای پاکسازی کامل این کشور ادامه دارد.

ارتش و نیروهای مردمی عراق اراده‌ای جدی برای پاکسازی همه مناطق اشغالی دارند و البته ائتلاف ضدداعش تلاش می‌کند تا پیروزی‌ها ملت عراق را به نام خود مصادره کند و این گونه می‌نمایاند که اگر آنها نبودند، پیروزی و بازپس گیری مناطق اشغالی میسر نبود و این در حالی است که صاحبنظران اتفاقات استان “دیالی” و پرتاب محموله‌های هوایی برای تروریست‌ها در “جلولا” و “سعدیه” برای داعشی که توسط آمریکا انجام شد و اقدامات اینچنینی را به خاطر دارند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *