سراسری 10 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه
کپی شد!
0

غرش «موشک‌های اقتدار آفرین ایرانی» در هوا، زمین و دریا

آوای ورزقان:غرش «موشک‌های اقتدار آفرین ایرانی» در هوا، زمین و دریا

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، دی‌ماه امسال شاهد بزرگترین رزمایش ارتش جمهوری اسلامی در وسعت و حجمی بی‌سابقه بودیم. رزمایشی که با حضور نیروهای سه‌گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد.

این رزمایش از روز چهارم دی‌ماه با رمز «یا رسول الله» توسط امیر موسوی جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده رزمایش آغاز و پس از ۷ روز نمایش قدرت نیروهای مسلح کشورمان در ابعاد مختلف به پایان رسید.

نکته‌ای که علاوه بر حضور همه یگان‌های ارتش در این رزمایش قابل توجه بود، پهنه ۲ میلیون و ۲۰۰هزار کیلومتر مربعی آن است، این در حالی است که مساحت کل کشورمان حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع است.

لذا این رزمایش علاوه بر بخشی از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، از شرق تنگه هرمز و سواحل مکران تا مدار ۱۰ درجه شمالی در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند را نیز شامل می‌شد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این رزمایش، حجم انبوه شلیک‌های صورت گرفته بود، که در این راستا نیروی زمینی ارتش با حجم سنگین آتش و شلیک موشک‌های ضدزره از یگان سطحی و بالگردی اقدام به پشتیبانی زمینی، نیروی هوایی ارتش با شلیک موشک‌های هوا به سطح، قرارگاه پدافند هوایی با شلیک موشک‌های شلمچه و اسکایگارد و نیروی دریایی ارتش نیز با شلیک موشک‌های کروز دریایی نور و نصر و پرتاب اژدر از بالگرد و زیردریایی، اقتدار کشورمان را در حوزه موشکی به نمایش گذاشتند.

در این گزارش مشروح اقدامات صورت گرفته نیرو‌های زمینی، هوایی و دریایی و قرارگاه پدافند هوایی آمده است که در ادامه می‌خوانید:

** روز اول

عملیات چتربازی و رهایی گروگان توسط تکاوران نزاجا

در اولین روز رزمایش عملیات چتربازی و رهایی گروگان توسط نیروهای ویژه تیپ ۶۵ نوهد زمینی ارتش صورت گرفت.

در این عملیات ۳۱ تکاور نزاجا پس از پرش با چتر از هواپیمای C-130 در بیابان‌های مرزی توسط بالگرد به منطقه مورد نظر اعزام شدند و پس از بستن جاده اقدام به انجام عملیات رهایی گروگان کردند.

پرواز «شاهین»؛ سنگین‌ترین پهپاد نزاجا

پهپاد «شاهین»، سنگین‌ترین هواپیمای بدون سرنشین نزاجا در اولین روز رزمایش بزرگ ارتش به پرواز درآمد و ماموریت خود را با موفقیت به پایان رساند.

پهپاد «شاهین» که در حقیقت توسعه یافته نسل چهارم مهاجر است، با وزنی در حدود ۲۳۰ کیلوگرم، به عنوان سنگین ترین پهپاد حاضر در نیروی زمینی ارتش به حساب می‌آید.

این پهپاد می‌تواند تا عمق ۱۵۰ کیلومتری رفته، عملیات خود را انجام دهد و بازگردد و یا اینکه ۳۰۰ کیلومتر به پیش رود و به پایگاه بعدی برسد که در این صورت برد عملیاتی آن دو برابر خواهد شد.

** روز دوم

آتش سنگین یگان‌های رزم زمینی با میدان‌داری «ذوالفقار» ایرانی

روز دوم رزمایش با محوریت نیروی زمینی ارتش و با آتش سنگین توپخانه، بالگردهای هوانیروز و بکارگیری سامانه‌های رزم زمینی آغاز شد.

از جمله سلاح‌های انفرادی و زرهی مانند تفنگ شاهر، اخگر، تانک‌های ذوالفقار و صمصام به اجرای ماموریت پرداختند

در این مرحله از رزمایش از نیروهای احتیاط بسیج در آفند و پدافند با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن های نیروی هوایی حضور داشتند که زیر نظر مقامات و ناظران عالیرتبه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ستاد کل نیروهای مسلح و داوران ستاد ارتش انجام شد.
حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستادکل نیروهای مسلح و ارتش در منطقه

در این مرحله از رزمایش جمعی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح و ارتش در منطقه عمومی رزمایش حضور یافتند و از نزدیک در جریان اجرای ماموریت یگان‌ها قرار گرفتند.

در همین راستا سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس سازمان ارکان نیروهای مسلح، امیر سلامی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، امیر موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار علی عبدالهی معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل، سردار شادمانی، سردار محرابی و حجت‌الاسلام رمضانی از فرماندهان عالیرتبه ستادکل نیروهای مسلح در منطقه عمومی رزمایش حاضر شدند.

شلیک موفق موشک‌های ضدزره دهلاویه و طوفان از زمین و هوا

در جریان اجرای ماموریت یگان‌های رزم زمینی ارتش، سامانه‌های ضدزره دهلاویه و طوفان شلیک شدند

درهمین راستا موشک ضد زره طوفان علاوه بر شلیک توسط یگان‌های زمینی از روی بالگرد نیز شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کرد.

این دو سامانه ضد زره بدست متخصصان داخلی در صنایع دفاع تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

تفنگ ژ-۳ جدید و ارتقا یافته نیروی زمینی ارتش با نام «آذرخش» رونمایی و عملیاتی شد

در حاشیه دومین روز این رزمایش تفنگ ژ-۳ جدید و ارتقای یافته نیروی زمینی ارتش با نام آذرخش رونمایی و عملیاتی شد. این سلاح توسط سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش تولید شده است.

آذرخش سلاح رزم انفرادی است که نسبت به ژ – ۳ از هندلینگ و بالانس بهتری برخوردار است. نوع قنداق این سلاح تغییر کرده و با بالانس بهتر موجب شده با کمترین هزینه و سطح انرژی بیشترین کارایی را داشته باشد.
کاربر آذرخش در میدان رزم با استفاده از آن می‌تواند بهره‌دهی خود را بالا ببرد. قابل توجه است که نوع فشنگ و نواخت تیر این سلاح با ژ – ۳ تفاوتی نمی‌کند.

سرلشکر رشید و سرلشکر باقری و جمعی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح از این سلاح و تفنگ تک‌تیرانداز شاهر و برخی دیگر از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش بزرگ ارتش بازدید کردند.

** روز سوم

شلیک موفق موشک «شلمچه» از سامانه مرصاد برای نخستین بار

همزمان با سومین روز برپایی این رزمایش ۳ فروند موشک بومی پدافند هوایی «شلمچه» از سامانه مرصاد توانست ۳ فروند هواپیمای بدون سرنشین با سطح مقطع راداری بسیار کم را پس کشف و شناسایی، مورد هدف قرار دهند.
در این عملیات ۲ فروند هواپیمای بدون سرنشین کوچک به عنوان هدف در منطقه حاضر شده بودند که اولین موشک شلمچه هدف اول را در فاصله ۲۶ کیلومتری و دومین موشک نیز پهپاد دوم را در فاصله ۱۸ کیلومتری مورد اصابت قرار داد.

پس از شلیک دوم که همه کار را تمام شده می‌دانستند، پهپاد سوم بدون اطلاع قبلی وارد منطقه شد که البته نیروهای پدافند غافلگیر نشدند و بلافاصله با شلیک موشک سوم این پهپاد را هم در فاصله ۳۲ کیلومتری مورد هدف قرار دادند.

این برای اولین بار است که سامانه مرصاد با استفاده از موشک شلمچه اقدام به انجام چنین عملیاتی می‌کند.

موشک شلمچه به لحاظ ظاهری شبیه به موشک هاگ است اما نسبت به آن از برتری‌های ویژه‌ای برخوردار است.

پخش تراکت و عملیات روانی پهپادهای حازم پدافند هوایی روی مواضع دشمن

پهپادهای حازم پدافند هوایی برای اولین بار اقدام به انجام عملیات روانی و پخش تراکت از طریق هوایی کردند و طی آن تعداد زیادی از تراکت‌ها و متن‌های متناسب با عملیات روانی بر روی مواضع دشمن فرضی پخش شد

تست عملیاتی زیردریایی «فاتح»

در حاشیه روز سوم رزمایش دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: زیردریایی فاتح در این رزمایش توسط نیروی دریایی ازمایش خواهد شد.

زیر دریایی فاتح نسل جدید زیر دریایی‌های ایران است که توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده اما هنوز به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

** روز چهارم

سامانه جدید «مین‌شکار» نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد

در چهارمین روز از رزمایش بمنظور جلوگیری از نفوذ دشمن به آبهای ساحلی، یگان‌های پروازی، شناورهای سطحی، قایق‌های تندرو، زیردریایی های سنگین کلاس طارق و شناورهای بومی و بهینه شده به انجام عملیات مین ریزی پدافندی در گستره دریایی عمان و منطقه رزمایش پرداختند.

همچنین در پی مین ریزی نیروهای مهاجم در راستای آسیب رساندن به خطوط مواصلاتی و محل عبور و مرور شناورهای خودی، نیروی دریایی ارتش بمنظور تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش و باز نگه داشتن این خطوط با بهره گیری از بالگردهای RH به انجام عملیات مین‌روبی اقدام کرد.

در همین راستا سامانه جدید مین‌شکار تلفیقی نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده این نیرو رونمایی شد.

سال گذشته اولین مین‌شکار نداجا با حضور امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش عملیاتی شده بود، این سامانه که توسط یک فروند بالگرد RH کشیده می‌شود، می‌تواند با ایجاد امواج الکترومغناطیس چاشنی مین‌های دریایی را فعال و آنها را منفجر کند اما در این رزمایش سامانه جدید صوتی نیز به این سامانه اضافه شد که با ایجاد صوت در زیر آب مین‌های دریایی با چاشنی‌های صوتی را منفجر می‌کند.

این برای اولین بار بود که این دو سامانه با تلفیق یکدیگر عملیاتی شدند که البته توانایی استفاده جداگانه از آنها نیز وجود دارد. این سامانه مین‌شکار برای انهدام مین‌های هوشمند کف‌خواب استفاده می‌شود که این مین‌ها در دنیا کاربرد زیادی دارند.

ایمنی و سرعت بالا (در حدود ۲۰ نات) از جمله ویژگی‌های این سامانه مین شکار است و با توجه به توانایی سوخت‌گیری بالگرد RH می‌تواند در حدود ۱۰ ساعت به صورت پیوسته این عملیات انجام شده و محوطه وسیعی مورد پاکسازی قرار گیرد.

جنگند‌های فانتوم ارتش اهداف دریایی را منهدم کردند

صبح روز چهارم رزمایش، ۲ فروند جنگنده‌ فانتوم F4 نیروی هوایی ارتش طبق مأموریت تعریف شده اهداف متحرکی را در دریا هدف قرار دادند.

در این مرحله از رزمایش از موشک‌های ماوریک (AGM-65) بهینه شده توسط متخصصان داخلی علیه اهداف دریایی استفاده شد.

این هشدار در پی ورود این ناوشکن‌ها به محدوده برد موشک‌های نیروی دریایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) صورت گرفت و موجب شد بلافاصله پس از دریافت این اخطار ۲ فروند ناوشکن‌ آمریکایی و اروپایی منطقه رزمایش را ترک کنند.

عملیات مراقبت و کنترل پرواز هواپیماهای نهاجا و بالگردهای نداجا

عملیات نظارت، مراقبت و کنترل پرواز هواپیماهای نیروی هوایی و بالگردهای نیروی دریایی ارتش که در قالب ماموریت های انتقال نیرو و تجهیزات، گشت دریایی و عملیات مین روبی فعالیت کردند، با هدف جلوگیری از مواجهه بالگردها با هواپیماهای دشمن و ایجاد مسیر امن پروازی توسط شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی با موفقیت انجام شد

انهدام اهداف متحرک دریایی توسط جنگنده‌های سوخو۲۴ برای اولین بار

در این مرحله از رزمایش جنگنده‌های سوخو۲۴ نیروی هوایی ارتش طبق مأموریت تعریف شده اهداف متحرکی را در دریا هدف قرار دادند.

این برای اولین بار است که از جنگنده‌های سوخو علیه اهداف متحرک دریایی استفاده می‌شود که با موفقیت این مأموریت را انجام دادند.

به گزارش فارس، هواپیمای سوخو ۲۴ یک هواپیمای راهبردی با توانمندی‌های بسیار زیاد است که متاسفانه در بدو ورود این هواپیما به نهاجا از توانایی‌های آن محروم بودیم و کشورهای دیگر نیز در این خصوص کمکی به ما نمی‌کردند.

اما با همت کارکنان و تکیه بر توان متخصصین معاونت جهاد خودکفایی نیرو هوایی سیستم‌های مهمی مانند سامانه‌های جنگ الکترونیک و موشکی آن مجددا احیا و این سامانه‌ها با موفقیت بهکارگیری شد.

سوخو۲۴ که راهبردی‌ترین جنگنده نیروهای مسلح کشورمان است به همت متخصصین بومی قابلیت سوختگیری هوایی را نیز دارا شده که این امر موجب افزایش برد عملیاتی جنگند‌ه‌های سوخو شده است.

سوختگیری هوایی جنگنده‌های سوخو از سوخو با موفقیت انجام شد

جنگنده‌های سوخو ۲۴ نیروی هوایی همچنین با حضور در آسمان منطقه رزمایش اقدام به انجام عملیات سوختگیری هوایی کردند.

در همین راستا ۲ فروند جنگنده سوخو ۲۴ با پرواز بر فراز منطقه عملیات سوختگیری هوایی را نمایش دادند

این قابلیت توسط متخصصان داخلی به جنگند‌های سوخو افزوده شده و اولین بار در رژه ۲۹ فروردین نیروهای مسلح در سال ۹۰ به نمایش در‌آمد.

** روز پنجم

نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی توسط ناوگروه سی‌و‌دوم ارتش

در پنجمین روز این رزمایش، ناوگروه ۳۲ نیروی دریایی ارتش یک نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

در این راستا ناوشکن‌های جماران و بوشهر که در قالب ناوگروه ۳۲ در اقیانوس هند وخلیج عدن در حین انجام ماموریت بودند، یک نفتکش ایرانی را از چنگ ۸ قایق دزدان دریایی در تنگه باب‌المندب نجات دادند

ناوگروه ۳۲ و منطقه خلیج عدن نیز جزو یگان‌ها و منطقه رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله ارتش به حساب می‌آمدند.

شلیک موشک کروز «نور» از یگان ساحلی نیروی دریایی ارتش

یک فروند موشک کروز دریایی «نور» شلیک و با موفقیت هدف مورد نظر در آب‌های دریای عمان را منهدم کرد.

این موشک کروز، توسط یگان ساحلی نیروی دریایی ارتش و با موفقیت به هدف اصابت کرد

موشک «نور» یکی از دستاوردهای موثر صنعت موشکی در حوزه کروز‌های دریایی، با بُرد بیش از ۱۲۰ کیلومتر است که در مقاطع مختلف اخبار تحویل انبوه آن به یگانهای رزم دریایی سپاه و ارتش در رسانه ها منتشر شد.

این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

موشک کروز «نصر» با موفقیت شلیک و به هدف اصابت کرد

یک فروند موشک کروز دریایی «نصر» نیز شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کرد. این موشک کروز از ساحل به سمت هدفی در آبهای دریای عمان شلیک شد و آن را منهدم کرد.

موشک «نصر۱» که قادر است شناورهای ۳ هزار تُنی را منهدم کند، در کلاس موشک‌های کوتاه بُرد با قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها و بالگردها محسوب می‌شود.

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.

شلیک موفق جدیدترین اژدر نیروی دریایی ارتش از بالگرد SH-3D

در پنجمین روز از این رزمایش همچنین بالگرد SH- 3D نیروی دریایی ارتش اقدام به پرتاب اژدر کرد.

این بالگرد ارتش با حضور در آب‌های دریایی عمان جدیدترین اژدر نیروی دریایی ارتش را شلیک که با موفقیت به هدف اصابت کرد

این اژدر چندی پیش با موفقیت تست و این برای اولین بار است که در رزمایش به صورت عملیاتی شرکت می‌کند.

این اژدر جدید که مشابه آن امروز در کشورهای عضو پیمان ناتو استفاده می‌شود، پیش از این در منطقه دریایی جاسک مورد آزمایش قرار گرفته بود.

ابلاغ پیام فرمانده معظم کل قوا به رزمندگان رزمایش ارتش

سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا با حضور در منطقه رزمایش محمدرسول الله(ص)، پیام مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا را به رزمندگان ابلاغ کرد.

** روز ششم

شلیک موفق اژدر از زیردریایی‌های غدیر نیروی دریایی ارتش

زیردریایی‌های کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش طی عملیاتی اقدام به تجسس زیردریایی با سونار پسیو کردند.

پس از این عملیات این زیردریایی‌ها اقدام به شلیک اژدر های خود به سمت هدف کرده و آن را منهدم کردند.

تیراندازی بالگردهای AB-212 به شناورهای مهاجم برای نخستین بار

بالگردهای AB-212 که برای اولین بار به سامانه تیربار و راکت‌انداز تجهیز شده‌اند، اقدام به انجام عملیات کرده‌اند.

در همین راستا این بالگردها با سامانه‌های تهاجمی خود علیه شناورهای مهاجم اقدام کرده و با موفقیت به سمت آنها تیراندازی کردند.

این بالگردها چندی پیش توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش به سیستم‌های تهاجمی مجهز شدند.

موشک‌های کروز دریایی «نور» و «نصر» از روی شناورهای ارتش شلیک شد

موشک‌های کروز دریایی نور و نصر توسط شناورهای نیروی دریایی ارتش شلیک شدند و اهداف مورد نظر را منهدم کردند

نیروی دریایی ارتش بدنبال ارتقای توان موشکی خود چندی پیش تعدادی از ناوچه‌های لجستیکی خود را موشک انداز و عملیاتی کرد.

اجرای آتش انبوه و شلیک راکت توسط شناورهای تندروی آذرخش

در این روز از رزمایش شناورهای تندروی آذرخش نیروی دریایی ارتش اقدام به شلیک راکت و اجرای آتش انبوه علیه اهداف دریایی کردند.

این شناورها با پرتاب راکت‌هایی با سرجنگی منهدم کننده به مقابله با اهداف مورد نظر پرداختند

همچنین تکاوران نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش انبوه توان دریایی خود را به نمایش گذاشتند.

اجرای تاکتیک‌های متنوع آبی‌-خاکی با عملیات هواناوها و شلیک دوش‌پرتاب‌ها

نیروی دریایی ارتش با بکارگیری تاکتیک‌های متنوع آبی-خاکی، اجرای آتش‌های ساحل به دریا، عملیات هواناوها در ساحل، پرش چترباز، عملیات چریکی و تاخت موتورسواران تکاور این نیرو آمادگی رزمی و چابکی یگان‌های تکاوری خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین در این راستا از موشک‌های دوش‌پرتاب بومی میثاق ۲، علیه انواع هواگردهای مدرن استفاده شد.

از سوی دیگر سامانه‌های راداری مستقر در منطقه عمومی رزمایش امنیت فضای منطقه را برای اجرای ماموریت‌های شناورها فراهم کردند.

تثبیت آسمان منطقه رزمایش و ایجاد چتر پدافندی برای نیروهای حاضر در رزمایش

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با تلفیق اطلاعات دریافتی از منابع مختلف از جمله دیده بان های بصری ثابت و سیار، سایت های شنود، رادارهای ثابت و تاکتیکی و استفاده از نیروهای آموزش دیده مردمی نسبت به کشف و شناسایی هواگردهای مهاجم و تثبیت آسمان منطقه رزمایش و ایجاد چتر پدافندی برای نیروهای خودی اقدام کرد.

استفاده از سامانه های پیشرفته دیده بانی و انتقال هوشمند اطلاعات، سایت های راداری و شنود الکترونیکی ثابت و سیار و بهره گیری از نیرو های آموزش دیده مردمی و انتقال سریع و امن اطلاعات به مراکز تصمیم سازی از جمله اقدامات قرارگاه پدافند هوایی در این مرحله از رزمایش است.

بازگشت «جماران» و «بوشهر» از خلیج عدن

ناوشکن جمهوری اسلامی جماران و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر که در قالب ناوگروه سی و دوم در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند مشغول انجام مأموریت بودند برای حضور در رژه روز پایانی رزمایش به آب‌های کشورمان بازگشتند

این شناورها پس از برگزاری رژه و پایان رزمایش به خلیج عدن بازمی‌گردند تا به مأموریت خود بپردازند.

** روز هفتم و پایانی

اولین حضور روحانی در سمت ریاست جمهوری در رزمایش/ جماران ۴ ستاره شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با حضور در منطقه رزمایش از نزدیک شاهد توان نظامی نیروهای چهارگانه ارتش بود. این برای اولین بار بود که حجت‌الاسلام روحانی در سمت ریاست جمهوری در رزمایش نیروهای مسلح کشورمان حضور یافت.

حجت‌الاسلام روحانی، سرلشکر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار دهقان وزیر دفاع و دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش بمنظور مشاهده رژه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش، بر روی ناوشکن جماران حاضر شدند

با حضور رئیس جمهور و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح بر روی ناوشکن جماران، پرچم سیاهی با چهار ستاره بر روی ناو برافراشته شد که نشانگر حضور عالی‌ترین مقام‌های کشور بود.

رژه بزرگ دریایی ارتش با حضور رئیس‌جمهور و پایان رزمایش

رژه بزرگ یگان‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

نیروی دریایی ارتش با به کارگیری بیش از صد فروند شناور سطحی، هجومی، راکت‌انداز تندرو، شناورهای زیرسطحی، انواع یگان‌های پروازی، هواناو و تعداد زیادی شناورهای بومی در قالب نیروهای مردمی به منظور نمایش قدرت دریایی با آرایش تاکتیکی منظم و انجام رژه بزرگ دریایی آمادگی رزمی و اقتدار دریایی خود را به نمایش گذاشت.

برخی از شناورهای نیروی دریایی با طی هزاران مایل از مناطق مختلف و گستره دریای عمان و شمال اقیانوس هند با برنامه‌ریزی دقیق و هدایت فرماندهان در این رژه شرکت کردند.

پس از انجام رژه یگان‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش، رزمایش بزرگ «محمد رسول الله(ص) ارتش پس از ۷ روز نمایش قدرت به کار خود پایان داد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *