اخبار جهان 01 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روابط تجاری یونایتد عرب با ایران ازسر گرفته می‌شود

به گزارش آوای ورزقان، خبرگزاری رویترزدر گزارشی از لندن به قلم جاناتان سول نوشت : شرکت کشتیرانی « یونایتد عرب » (العربیه المتحده) باوجود رقابت سیاسی شدید میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که یکی از سهامداران اصلی این شرکت به شمار می رود ، در حال ازسرگیری روابط تجاری با ایران پس از لغو تحریم های غرب علیه این کشور است.
توافقنامه هسته ای میان قدرت های جهان و ایران روز شنبه منجر به کنار گذاشته شدن ممنوعیت های بین المللی در زمینه صادرات نفت و همچنین محدودیت ها در زمینه بانکداری ، بیمه و کشتیرانی علیه این کشور شد.
عربستان سعودی درمورد لغو تحریم ها علیه رقیب منطقه ای خود یعنی ایران به شدت دچار نگرانی است. عربستان سعودی پس از حمله به سفارت این کشور در تهران روابط با ایران را قطع کرد. اقدام سعودی ها به اعدام آیت الله نمر باقر النمر، روحانی عربستانی، باعث تیره شدن روابط میان ریاض و تهران شد.
دیگر کشورهای خلیج فارس که در شرکت کشتیرانی یونایتد عرب سهام دار هستند نیز روابطی دشوار با ایران دارند.
اما یک منبع نزدیک به شرکت کشتیرانی یونایتد عرب گفت برای این شرکت ملاحظات بازرگانی مهم تر از مشکلات سیاسی است.
شرکت کشتیرانی یونایتد عرب که مقر آن در کویت است روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد پذیرش حمل بار به ایران و از ایران را آغاز کرده است.
در این بیانیه آمده است در نظر گرفتن این موضوع مهم است که برخی تحریم ها علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و بنابراین امکان پذیرش میزان حمل بار به ایران و از ایران براساس معیارهای داخلی شرکت کشتیرانی یونایتد عرب و در چارچوب قوانین بین المللی و باتوجه به تحریم هایی صورت خواهد گرفت که همچنان اجرا می شود.
منابع بخش بیمه دریایی و کشتیرانی می گویند با توجه به اینکه تحریم های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و باعث محروم شدن اتباع آمریکایی و همچنین بانک ها و بیمه گران آمریکا از داد و ستد با ایران می شود، بسیاری از شرکت های خارجی احتمالا برای همکاری با ایران عجله نخواهند کرد.
آنها همچنین مسئله بازگشت خودکار  تحریم ها علیه ایران را نیز در صورت پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود مد نظر دارند.
یوروناوپدی راجرز، مدیر عامل شرکت نفتکش، اظهار داشت: ما معتقدیم تاثیر لغو تحریم ها علیه ایران بر بخش کشتیرانی آرام خواهد بود.
وی افزود با توجه به اینکه تحریم های مالی آمریکا علیه ایران همچنان با قوت باقی است و همچنین با توجه به بی میلی بیمه گران برای پوشش بیمه ای ایران به علت بخش بازگشت خودکار تحریم ها در موافقتنامه این کشور با گروه پنج به اضافه یک، همکاری مجدد شرکت های نفتکش با ایران به زمان نیاز خواهد داشت.
راجرز تصریح کرد بر این اساس افزایش تولید نفت ایران باید با استفاده از کشتی های ایرانی جا به جا شود.
شرکت کشتیرانی یونایتد عرب سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و دولت های امارات عربی متحده، بحرین، عربستان سعودی، کویت، قطر و عراق در آن سهامدار هستند.
۵۱ درصد از سهام شرکت کشتیرانی یونایتد عرب متعلق به قطر، ۳۵ درصد از سهام آن نیز متعلق به عربستان سعودی و مابقی نیز متعلق به دیگر سهامداران است.
یک منبع نزدیک به شرکت کشتیرانی یونایتد عرب در مصاحبه با رویترز گفت برغم تنش های موجود، این شرکت داد و ستدهای خود را طبق روال دنبال می کند.
وی افزود به لحاظ تاریخی از زمان تاسیس شرکت کشتیرانی یونایتد عرب، این شرکت مسائل سیاسی را در دستور کار خود قرار نداده است و بیشتر به مسائل بازرگانی اهمیت می دهد.
ایران برای بخش اعظم واردات خود وابسته به کشتی های خارجی بوده است؛ اما به ویژه از سال ۲۰۱۲ یعنی پس از اعمال تحریم های شدید علیه این کشور برای واردات بیشتر به مسیرهای زمینی تکیه کرده است.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *