بازنشری 05 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

جنگنده “جی۱۰” در راه ایران؟ + تصاویر

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازباشگاه خبرنگاران، اخیرا گمانه زنی‌هایی در  برخی رسانه های خارجی  درباره خرید جنگنده “جی ۱۰”  ساخت جمهوری خلق چین مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط دیپلماتیک گسترده‌ای در ادوار مختلف با یکدیگر داشته‌اند و بر توسعه روابط در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، سیاسی و نظامی تأکید می‌کنند.

در چند ماه اخیر در فضای مجازی و رسانه های خارجی مطلبی منتشر شده با این عنوان که جمهوری اسلامی ایران با سفر رئیس جمهوری خلق چین به دنبال خرید جنگنده “جی ۱۰” بوده ؛ البته به صورت رسمی موضوعی در این زمینه مطرح نشده است.

یک وبگاه تحلیلی چینی در گزارشی نوشت: جنگنده چینی  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” چند منظوره گزینه‌ای مناسب برای ایران است به ویژه اگر این قدرت منطقه‌ای تصمیم گیرد ناوگان  فرسوده جنگنده نظامی خود را ارتقا دهد. به نوشته وبگاه «چاینا اینفورمیشن» «وانگ یانان» از تحلیلگران امور هوا، فضای چین در این زمینه گفت: ” هنگام لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران، این کشور بطور یقین به نوسازی ناوگان نظامی و غیر نظامی خود اقدام می‌کند و در این بین جت “جی _ ۱۰ ” گزینه خوب برای ایران بوده ؛ زیرا این جنگنده قادر به اجرای کامل عملیات‌هایی است که آن‌ها می‌خواهند”.

جنگنده

جنگنده

این کارشناس  امور هوا، فضا  در ادامه افزود: “جی _۱۰ ” علاوه بر نبرد هوایی، در اجرای عملیات هوا به سطح و ضد کشتی نیز قابلیت دارد. از سویی ایرانیان باید متوجه شده باشند که چین در بین عمده صادرکنندگان تسلیحات نظامی، قابل اطمینان‌ترین تامین کننده تجهیزات نظامی است و  چین در زمینه‌ پرداخت‌های مالی نیز انعطاف پذیر است”. وانگ گفت که همگام با توسعه نسل بعدی جنگنده‌های چین احتمال زیادی وجود دارد که صنایع هوایی این کشور فن‌آوری بکار رفته در جی _۱۰ را به خریداران انتقال دهد.

به نوشته این رسانه چینی، این اظهار نظرها زمانی عنوان می‌شوند که گمانه زنی‌های گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی چون دبکا فایل (وبگاه تحلیلی اسرائیل) مبنی بر موافقت پکن با فروش ۱۵۰ “جت جی _ ۱۰ ”  پیشرفته چینی به ایران به میان آمده بود. بر اساس این گزارش، “جی _ ۱۰” جنگنده نسل سوم با قابلیت‌های چند منظوره‌ای است که کارشناسان نظامی از آن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده جهان یاد می‌کنند؛ به طوری‌که قابل برابری با آخرین مدل جنگنده  “اف _۱۶ فالکون” آمریکا است.

همچنین در شبکه های اجتماعی  مطرح شده که در سفر امیرسرتیپ خلبان “حسن شاه  صفی” فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین مقدمات فروش این جنگنده به ایران انجام شده است.

***مشخصات جنگنده “جی ۱۰”

“چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و تولید شده و این هواپیما، که در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، می‌تواند به طور هم‌زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند.

جنگنده ی  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” در اواخر دهه ۹۰ میلادی  اولین پرواز  عملیاتی خود را انجام داد و تولید انبوه آن در سال های بعدی رخ داد  و پاکستان سفارش ۱۵۰ فروند از این جنگنده را داده که ۳۶ فروند نخست در سال ۲۰۱۲ تحویل داده شده است.

قیمت هر فروند جنگنده “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)”حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود (اگر قیمت هر دلار پایه ۳ هزار تومان باشد هر فروند جنگنده ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد بود) که بدین ترتیب قیمت مناسبی (نسبت به جنگنده های فرانسوی) به حساب می‌آید؛ برد نهایی این جنگنده‌ها با حداکثر سوخت قریب به ۳ هزار کیلومتر است.

“جی ۱۰” یک جنگنده ساخت جمهوری خلق چین بوده که توانایی انجام هرگونه مأموریت عملیاتی و تهاجمی ضد مواضع دشمنان را دارد؛ در بدنه بال‌های این جنگنده امکان حمل سوخت داخلی و مخازن سوخت خارجی وجود دارد. این جنگنده برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است.

سایت میلیتاری تودی (Military -Today) درباره جنگنده “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” نوشت: موتور این جنگنده از نظر عملکرد و قابلیت با هواپیماهای غربی توانایی رقابت دارد. این سایت ادامه داد: جنگنده  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” از سال ۲۰۰۴ به صورت جدی وارد خدمت در ارتش جمهوری خلق چین شده و ۲۴۰ فروند از این جنگنده در نیروی هوایی ارتش این کشور مشغول به خدمت هستند.

جنگنده

جنگنده


سایت میلیتاری تودی (Military -Today)  یادآور شد: برآورد شده که ۳۰۰ فروند از جنگنده  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” مورد نیاز نیروی هوایی و دریایی ارتش چین بوده و تعدادی از کشورها، از جمله اندونزی، ایران، پاکستان و تایلند علاقه به خرید این هواپیما نشان داده اند.

سایت میلیتاری تودی  (Military -Today) با اشاره به مشخصات جنگنده  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” نوشت: این جنگنده با طول بیش از ۱۵ متر، عرض قریب به ۱۰ متر، وزن بیش از ۸ تن ، سرعت ۲٫۲ ماخ، می‌تواند انواع بمب های هدایت شونده تا ۵۰۰ کیلوگرم را حمل و پرتاب کند.

جنگنده


این سایت با اشاره به اینکه جنگنده “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” دارای ۱۱ جایگاه حمل سلاح و مهمات است عنوان داشت: این جنگنده طیف وسیعی از سلاح های با کالیبرهای مختلف از  جمله سلاح ۲۳ میلی متری و انواع موشک‌های “سطح به سطح هواپایه”  را می‌تواند حمل کند.


از جمله سلاح‌هایی که جنگنده  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” می‌تواند حمل کند، می‌توان به توپ‌های ۲۳ میلی متری، موشک‌های هوا به هوای “پی ال ۸ (PL-8) ” و “پی ال ۱۱ (PL-11)” و “پی ال ۱۲(PL-12)” و موشک‌های  “آر ۷۷ (R 77) ” ساخت فدراسیون روسیه  است.

جنگنده

جنگنده

جنگنده

البته از گذشته نیز برخی مطالب توسط رسانه‌های خارجی مبنی بر خرید جنگنده‌های  “چنگدو جی-۱۰  (Chengdu J-10)” و “سوخو ۳۰” مطرح شده که تاکنون از مبادی رسمی اظهار نظری صورت نگرفته است.

**اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه سه قدرت هوایی برتر منطقه

یک نکته بسیار مهم درباره توانمندی نظامی ارتش‌ها منطقه غرب آسیا وجود و آن نیروی هوایی قدرتمندشان است. اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه سه قدرت هوایی برتر منطقه از نظر تعداد جنگنده و تعدد پایگاه‌های هوایی هستند که اکثر قدرت خود را بر نیروی هوایی‌شان سرمایه‌گذاری کردند و لذا جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک قدرت هوایی بومی در منطقه تلاش می‌کند تا از رقبای خود عقب نماند.

متخصصین نهاجا توانمندی‌های بالایی در زمینه تولید و اورهال جنگنده‌های موجود در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارند و اورهال جنگنده‌های کلاس “میراژ” نمونه ای از این پتانسیل بومی است.

امیر سرتیپ خلبان “نصیرزاده” معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا اظهار داشت: در مورد شبیه‌ساز‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و در سال‌های اخیر جنگنده‌های F۴، F۷، SU۲۴، F۱۴ و F۵ را شبیه‌سازی کردیم و این شبیه ساز‌ها دارای “موشن” و “ویژن” هستند، یعنی هم حرکت می‌کنند و هم تصویر واقعی حرکت مسیر پرواز را در اختیار می‌گذارند.وی ادامه داد: اورهال کردن جنگنده‌ها در هر زمانی وجود دارد و در صورتی که هواپیما ساعات پرواز خود را طی کند، انجام می‌شود.

امیر نصیرزاده تأکید کرد: امروزه نیروی الهی هوایی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش نیروی انسانی متخصص، تأمین تجهیزات پیچیده، ساخت تولید قطعات متعدد، ساخت انواع شبیه‌سازهای پروازی، طراحی و ساخت انواع مهمات هوایی و موشک‌های پیشرفته، طراحی و ساخت جنگنده بومی به بالاترین سطح خودباوری و افتخار رسیده است.

امیرسرتیپ “کیومرث حیدری” جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توان نظامی ایران عنوان داشت: صنعت دفاعی در ابعاد مختلف گسترش یافته و به چنان توانمندی رسیدیم که هرگونه تهدیدی را در ثانیه از بین می‌بریم.

جمهوری اسلامی ایران در ۴ سال گذشته چهار نوع جنگنده ساخته که از جمله آن می‌توان به جنگنده “صاعقه”،”آذرخش”،”قاهر۳۱۳” و”جت آموزشی کوثر” اشاره کرد که این توانمندی در آینده نیز ادامه خواهد داشت و نسل‌های جدید جنگنده‌ها در نیروی هوایی و وزارت دفاع ساخته خواهد شد.

باید به نظاره بنشینیم و ببینیم آیا پس از سفر رئیس جمهور خلق چین به کشورمان، قرار دادهای خرید و تولید مشترک جنگنده‌ی “جی۱۰” به امضا می‌رسد و در ماه‌های آینده این موضوع مشخص خواهد شد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *