اخبار جهان 10 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سایه تروریست ها و حامیانشان بر سر مذاکرات ژنو/ واکنش مردم سوریه به نشست صلح سوریه/ ادامه آتش بازی ها!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، مذاکرات “ژنو۳” برای حل بحران سوریه عصر دیروز (جمعه)، بین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئت حکومتی دمشق آغاز شد. در این مرحله، مذاکرات بین “استفان دی‌میستورا” نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئت دولتی این کشور در شهر ژنو سوئیس آغاز شده استاستفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه و بشار الجعفری، نماینده دائمی سوریه در این سازمان به همراه هیئتى ۱۵نفره، مذاکرات مذکور را آغاز کرده اندمیتسورا و الجعفری پس از اتمام این دیدار حدودا یک ساعته با نمایندگان سازمان‌های مدنی مختلف، بطور جداگانه بیانیه صادر نمودند.

از سوی دیگر، کمیسیون عالی مذاکرات به نمایندگی مخالفین حکومت بشار اسد سوریه (HCN)، به سازمان ملل اعلام کردند، تا زمانی که به درخواست شان در مورد پایان دادن به محاصره مناطق مسکونی، آزادی افراد دستگیر شده و انتقال کمک‌های بشر دوستانه به مناطق تحت محاصره عملى نشود، در مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

کنترل معارضان از ریاض

مذاکرات صلح درباره سوریه، به‌ دور از چشم رسانه‌ها در حالی در ژنو آغاز شد که هیئت معارضان سوری به‌دستور ریاض برای حضور در این نشست شرط تعیین کرده‌اند.

“ریاض حجاب”، هماهنگ کننده هیئت عالی گفت‌ و گوها وابسته به هیئت مذاکره کنندگان معارضان در گفت‌وگو با شبکه “سی.ان.ان” گفته است: ما به‌دنبال مذاکرات هستیم اما  تمایلی نداریم در گفت‌وگوهایی که محکوم به شکست است، حضور پیدا کنیم و جامعه جهانی باید متناسب با تعهدات خود عمل کند.

لازم به ذکر است که آل سعود به دنبال تحمیل گروه های هم پیمان خود به جای نماینده انحصاری مخالفان حکومت اسد بود که در این امر موفق نشد.

ریاض، پس از شکست های پی در پی در میدان نبرد سوریه و عدم توانایی به حذف نمایندگان حکومت بشار اسد با بهانه عدم پذیرش حکومت وی و حق منطقی آن ها برای شرکت در مذاکرات، با یک کارشکنی دوباره، علی رغم دعوت شدن به مذاکرات، حضور در این نشست چندروزه را نپذیرفت و در مذاکرات حاضر نشد.

تاکید آنکارا بر عدم حضور کردهای سوری

نخست وزیر ترکیه بار دیگر بر مخالفت این کشور با حضور حزب “اتحاد دموکراتیک” کردهای سوریه (‌پ.ی.د) در مذاکرات ژنو تاکید کرد. احمد داوداوغلو در مصاحبه با شبکه خبری “تی.آر.تی” گفت: از نفوذ خود برای جلوگیری از دعوت “پ.ی.د” در مذاکرات ژنو استفاده کردیم و اگر ضروری بدانیم بار دیگر استفاده خواهیم کرد!

شاید کمتر کسی باشد که نداند که نفوذی که ترکیه از آن حرف می زند، آل سعود است. مذاکرات سوریه در حالی ادامه می یابد که همچنان درگیری ها بین تروریست ها و اختلافات بین حامیانشان ادامه دارد.

از این رو ، توقف حمایت های آمریکا و ناکامی جدید سعودی ها در سوریه پس از شکست های میدانی اخیر گروه های مسلح برخوردار از پشتیبانی کشورهای عربی، از جمله زیان های مخالفت مخالفان سوری با شرکت در مذاکرات ژنو است.

این اختلافات بر روابط گروه های مسلح نیز تأثیر گذاشته است و گروه “احرار الشام”، برخوردار از حمایت های ترکیه با “جبهه النصره”، برخوردار از حمایت های برخی کشورهای عرب خلیج فارس، درگیر شده‌اند.

این در حالیست که کارشناسان سیاسی، دخالت های کارشکنانه آنکارا و ریاض را در انتخاب هیئت مخالف حکومت بشار اسد، را برای مذاکرات مثبت ارزیابی نمی کنند و این رفتارها را غیر دیپلماتیک و به دور از منافع سوریه عنوان می نمایند.

ناکامی تروریست ها و حامیانشان در مذاکرات هم ادامه خواهد داشت

تروریست ها و حامیان غرب و شرق آن ها در طول ۵ سال گذشته با وجود حمایت های فراوانی که از آن ها شده است، ناکام مانده اند. مخالفان حکومت بشار اسد که به بهانه براندازی حکومت، سوریه را به خاک و خون کشیدند و عرصه را برای گروهک های تکفیری و داعش باز نمودند، نه توانستند حق آن همه هزینه و حمایت را ادا کنند و نه به هدف خود رسیدند. پس چگونه انتظار دارند در این مذاکرات پیروزی را از آن خود نمایند؟

در این زمینه، “ترکی صقر”، دیپلمات ارشد سابق سوریه نیز گفت : گروه های تروریستی و حامیان خارجی آنها پس از ناکامی در گرفتن امتیاز در میدان نبرد ، چگونه می خواهند در مذاکرات ژنو امتیاز بگیرند؟

وی با انتقاد از وابستگی مخالفان به نظرات ریاض و آنکارا، خاطرنشان کرد : همه طرف ها با یک هدف به مذاکرات ژنو نرفتند ، تروریست ها و حامیان خارجی آنها می خواهند شکست میدانی را در میز مذاکرات جبران کنند.

این در حالی است که مردم سوریه بر این عقیده هستند که راه حل خارج شدن از بحران پنج ساله سوریه در داخل رقم می خورد .

مردم سوریه در مورد مذاکرات چه می گویند؟

مذاکرات ژنو در حالی آغاز شد که مردم سوریه امید چندانی به خروجی این مذاکرات ندارند. آن ها راه حل را در درون سوریه، در مبارزه با تروریست ها و نابودی کامل آن ها می بینند. بعد از ۵ سال از آغاز بحران سوریه آن ها نیز به این نتیجه رسیده اند که وعده های غرب و شرق پوشالی بوده و هریک به دنبال نفعی از این بحران هستند. دولت های غربی به ویژه آمریکا که در ابتدای بحران سوریه ، تنها راه حل را رفتن بشار اسد می دانستند ، در ماه های اخیر اذعان می کنند که چاره ای جز تعامل و تفاهم با رئیس جمهور سوریه ندارند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *