استانی 12 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چه بر سر زباله های تبریز می آید ؟

آوای ورزقان:چه بر سر زباله های تبریز می آید ؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج؛توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد. کنترل آلودگی‌های محیط ازجمله مواد زاید جامد، بخش مهمی از این وظیفه را تشکیل می‌دهد.

“شهر ما، خانه ی ما”؛ شاید این معروف ترین جمله و آشنا ترین پیامی باشد که همه ما از کودکی در گوش یکدیگر زمزمه کرده ایم و با این حال هنوز هم که هنوز است کسانی هستند که علی رغم واضح بودن مفهوم این جمله، با بی تفاوتی در مخدوش کردن چهره پاکیزه شهر بی نصیب نبودند.

اینبار گذرمان با تیم خبرنگاری به منطقه ای افتاد که شاید اگر حس کنجکاویمان گل نمیکرد، هرگز قدم در این مکان نمی گذاشتیم، منطقه ای که بوی نامطبوع و هوای آلوده اش موجب شده بود که برخی از خبرنگاران دچار سر درد و حالت تهوع شوند!

زباله گاه تبریز

همراه با مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با دو اتوبوس خبرنگاری برای بازدید از پروژه های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، نظیر مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری، تصفیه خانه شیرابه پسماندهای شهری، پوشش گذاری زباله گاه قدیم، جنگلکاری ۵۰ هکتاری اطراف زباله گاه قدیم و جدید و ساماندهی ایستگاه میانی تخلیه و بارگیری پسماندهای شهری مورد وارد زباله گاه تبریز شدیم.

این منطقه در خارج از شهر واقع شده بود و همه خبرنگاران نخست با هیجان زیاد از اتوبوس ها پیاده شدند، تا اینکه کم کم بوی نامطبوعی به مشام همه رسید و تازه پی برده بودند که این بازدید با بقیه بازدید هایشان از پروژه ها متفاوت است، چرا که علی رغم موفقیت پروژه ها بوی بد آن مانع از بازدید می شد و با وجود اینکه خبرنگاران خود را به عطر و ادکلن آغشته می کردند تا از بوی بد زباله ها در امان بمانند، اما فایده ای نداشت  و از طرفی حس شدید کنجکاوی مجبورمان کرد تا تپه را برای دیدن زباله گاه جدید تبریز که به روش بهداشتی بود، بالا برویم.

تا به بالای تپه رسیدیم، علیرضا اصغری مدیرعامل فعال مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز گفت: نمی خواهیم فقط از ما تعریف و تمجید شود، بلکه منتظر ایده های برتر خبرنگاران جهت مدیریت بهتر پسماند شهری هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید روزانه زباله و پسماند در شهر تبریز ۹۵۰ تن می باشد، گفت: این میزان دو سال پیش ۱۲۰۰ تن بود و با توجه به اقدامات صورت گرفته در این سازمان و آموزش های شهروندی ارایه شده میزان تولید پسماندهای شهری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هر زباله شهری که به این سازمان منتقل می شود، بررسی و کار کارشناسانه بر روی آن صورت می گیرد، اظهار کرد:سرانه تولید زباله در شهر تبریز، ۶۵۰ گرم می باشد و با وجود اینکه ۲۷ نقطه از ایستگاه ها را به ۲۲ پیمانکار واگذار کرده ایم، وظیفه سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز نظارت بر خدمات شهری پیمانکاران است و برای نظارت مناسب، این سازمان سیستم نرم افزاری تحت وب و به صورت آنلاین فراهم کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ تن زباله در شهر تبریز تولید شده بود، گفت: با افزایش و ترویج آموزش های شهروندی در خصوص پاکیزگی شهر و داشتن شهری سالم و پاک، این میزان تولید زباله در سال، به ۹۵۰ تن در سال ۹۳ کاهش یافته است و روز به روز شاهد کاهش تولید زباله هستیم.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله ها از مبدا و آموزش شهروندی یکی از مهم ترین پروژه های این سازمان بوده، افزود: برای تفکیک، تصفیه و جمع اوری و دفن زباله ها، ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۶ میلیارد تومان از محل عوارض اعتبار دریافت شده است.

وی در خصوص ترویج فرهنگ آموزش شهروندی و داشتن شهری پاک اظهار کرد: آموزش شهروندی در خصوص زباله ها و داشتن شهری سالم را در بطن مدارس آغاز کردیم و با همکاری آموزش و پرورش در مدارس به دانش آموزان آموزش های لازم ارایه می شود.

تلاش کودکان برای داشتن شهری پاکیزه و سالم

اصغری با اشاره به اینکه در برخورد با زباله های شهری، ۹۵ درصد افرادی که زیر ۱۵ سال دارند از ریختن زباله در شهر خودداری و برای داشتن شهری سالم و پاکیزه تلاش می کنند، در اکثر شهرها متاسفانه افرادی که بالای ۱۵ سال سن دارند، اقدام به ریختن زباله از خودرو می کنند،افزود: این آموزش ها همچنین در دانشگاه ها برای دانشجویان و در مجتمع مسکونی ها آموزش چهره به چهره به زنان خانه دار ارایه می شود.

تصفیه شیرآبه زباله ها و ایجاد ۵۰ هکتار جنگل از آب تصفیه شد

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه شیرآبه پسماند های شهر تبریز مجهز به سیستم ام بی آی می باشد، گفت: این تصفیه خانه شیرآبه های زباله ها را تصفیه می کند و آب حاصل از آن در آبیاری قطره ای جنگل ۵۰ هکتاری که در کنار این زباله گاه ایجاد شده است، مورد استفاده قرار می گیرد و ایجاد جنگل در کنار این زباله گاه راه حلی مناسب برای افزایش فضای سبز و تلطیف فضای زباله گاه است.

وی افزود: مدرن ترین تصفیه خانه شیرابه پسماندهای شهری از دیگر پروژه های زیست محیطی این سازمان محسوب می شودو این پروژه چندی پیش به صورت ازمایشی راه اندازی شد ولی با توجه به میزان بالای BOD و COD خروجی این تصفیه خانه تلاش کردیم تا سختی آنرا در حد آب زراعتی کاهش دهیم و به همین منظور تجهیزات مکمل این پروژه خریداری گشته و در راه رسیدن به گمرک تبریز است.

تصفیه شیرآبه زباله و تبدیل آن به آب، بزرگترین رخداد زیست محیطی کشور

مدیرعامل مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با بیان اینکه شیرآبه حاصل از زباله ها بسیار خطرناک است و یک قطره از آن می تواند موجب کوری چشم شود، گفت: تصفیه شیرآبه زباله ها و تبدیل آن به آب و مصرف ان در زمنی های کشاورزی و جنگل کاری می تواند بزرگترین رخداد زیست محیطی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ظرفیت دو برابری برای جمع آوری و دفن زباله های شهری وجود دارد، اعلام کرد: ۶۷/۷ درصد از زباله های شهری تر است.

وی ادامه داد: بسترهای لازم جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز فراهم گشته و علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه استحصال بیوگاز و تولید انرژی از پسماندهای شهری و همچنین احداث کنندگان مجتمع های بازیافت می توانند به راحتی در این راستا اقدام نمایند.

اصغری همچنین با اشاره به طغیان ۲ ماه پیش رودخانه آجی چای که موجب وارد شدن اسیب جدی به ایستگاه میانی تخلیه و بارگیری پسماندهای شهری شده بود، گفت: با دستور آقای دکتر نجفی شهردار کلانشهر تبریز مقرر گردیده مدرن ترین و مجهزترین ایستگاه میانی تخلیه و بارگیری پسماندهای شهری کشور در این مکان احداث شود که در این ارتباط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز مسئولیت انجام این مأموریت را بر عهده گرفته است.

در جریان این بازدید عبداله پور معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز  ضمن اشاره به حساسیت موجود در مدیریت شهری نسبت به مسایل زیست محیطی ، گفت : شهر از آن عموم شهروندان است و این درست نیست که به خاطر رفاه حال بخشی از جامعه شهری تبریز سلامت کل شهروندان تبریزی به خطر بیفتد.

وی با اشاره به تخلیه فاضلاب و پساب های شهری بخشی از تبریز به داخل مهرانه رود ، از ضرب الاجل دو ماهه به دستگاههای دولتی مسئول خبر داد و افزود : در حال حاضر ورود غیر مجاز فاضلاب و پسابهای شهری به داخل بستر مهرانه رود ، بهترین فرصت زیباسازی منظر شهری تبریز را به به یک تهدید جدی مبدل ساخته است.

وی با اشاره به اقدامات مجموعه عظیم شهرداری تبریز خصوصا سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز در کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست ناشی از دفع پسماندهای شهری ، گفت : سلامت جسمی و روانی شهروندان مهمترین اصلی است که شهرداری تبریز در قالب پروژه های زیست محیطی دنبال می کند.

به دنبال حذف دفن زباله در کلانشهر تبریز هستیم

 معاون طرح و برنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری از آغاز مطالعه در این سازمان برای تهیه دستگاه زباله سوز و حذف سیستم دفن زباله در کلانشهر تبریز خبر داد.
حبیبه هراتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری کلانشهر تبریز گفت: در حال حاضر به دنبال مطالعه برای امکان سنجی تهیه دستگاه زباله سوز هستیم که در صورت تحقق این مسئله دفن زباله در تبریز نخواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه کلانشهر های تبریز و تهران به عنوان شهرهای پایلوت برای اجرا و نصب دستگاههای زباله سوز انتخاب شده اند گفت: با نصب دستگاههای مدرن زباله سوز قادر خواهیم بود برق زیست توده را از سوراندن زباله ها بدست بیاوریم که این برق نیز بر اساس آیین نامه ها به بدون یارانه از طرف وزارت نیرو خریداری خواهد شد.

هراتی با اشاره به توجه ویژه سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز به سلامتی کلیه کارکنان سازمان اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز اولین سازمانی است که نسبت به کسب گواهی اچ اس ایی )hse( اقدام نموده است و معاینات و کنترل های منظم و دقیقی را بر روی کلیه کارکنان انجام می دهد.

اولتیماتوم شهرداری برای جلوگیری از ورود فاضلاب به مهرانه رود
 معاون فنی و عمرانی شهردار کلانشهر تبریز از عزم شهرداری تبریز برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به مهرانه رود خبر داد.
محبوب عبداله پور در حاشیه بازدید خبرنگاران از سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری کلانشهر تبریز با اعلام این مطلب اظهار کرد: در هیچ کلانشهری در دنیا فاضلاب شهری از رودخانه داخل شهر عبور نمی کند و ورود فاضلاب به مهرانه رود این مکان را از یک فرصت به تهدیدی برای تبریز تبدیل نموده است.

وی با اشاره به اینکه باید سازمانهای محیط زیست و مراجع تصمیم گیری به این موضوع توجه نمایند، اظهار داشت: واقعا نمی دانیم چرا سازمان محیط زیست نسبت به این مسئله و به خطر افتادن سلامتی شهروندان در نتیجه ورود فاضلاب به رودخانه اعتراض و توجهی نمی کند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به اینکه تنها در حد فاصل منصور تا ” قاری کورپوسی” ۷۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب وارد مهرانه رود می شود گفت: ورود فاضلاب به داخل رودخانه باعث آلودگی و نابودی منابع زیرزمینی آب می شود که باید در این زمینه سازمان آب منطقه ای توجه خاصی به مسئله داشته باشد.

وی اظهارکرد: شهرداری تبریز تا پایان بهمن ماه به شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اولتیماتوم داده است تا نسبت به ساماندهی و هدایت فاضلاب به شبکه فضلاب شهری اقدام نماید.

عبداله پور با اشاره به سرمایه گذاری استانداری خوزستان برای ساحل سازی رود کارون اظهار داشت: شاهد هستیم که استانداری خوزستان برای ساحل سازی رود کارون بودجه دولتی را به کار می بندد و یک پروژه شهری را اجرا می کند اما در شهر تبریز چنین اعتباراتی برای پروژه های شهری در نظر گرفته نمی شود.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *