ستون وسط 28 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تجدید عهد و میثاق نا گسستنی مردم آذربایجان با مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن

آوای ورزقان: اعزام بسیجیان شهرستان ورزقان برای دیدار بت رهبر انقلاب

جعفر رشتبر در یادداشت اختصاصی خود برای پایگاه خبری آوای ورزقان نوشت: ۲۹ بهمن ماه بهانه ای شد تا قلم به دست گرفته تا از آن روز سراسر احساسی و معرفتی و اتمام انتظار یک ساله مردم سرافراز آذربایجان برای دیدار اختصاصی خود با رهبرانقلاب چند جمله ای را بنویسم.

قیام ۲۹ بهمن چرا تاریخ ساز شد…؟

در پی فرا رسیدن اربعین و چهلمین روز حادثه خونین و شهادت عده ای از علما و اهالی شهر مقدس قم، روحانیون به نام تبریز طی اعلامیه ای روز ۲۹/۱۱/۵۶ را روز عزای عمومی اعلام کرده و از مردم تبریز در جهت، اعتراض و اعلام انزجار از اقدامات وحشیانه ی دشمنان دین، دعوت به حضور گسترده برای شرکت در عزاداری در مسجد تاریخی قزلی کردند.

طبق اعلامیه ای که در بین مردم پخش شده بود، عناصر رژیم با اطلاع قبلی در جهت جلوگیری از تجمع و اعتراض مردم درب مسجد را به روی مردم بسته و یکی از فرماندهان با الفاظی رکیک خواستار پراکنده شدن مردم شدند، این توهین ها که در ابتدا با عکس العمل جوانی بنام محمد تجلایی روبرو شده و به شهادت وی انجامید ، همچون جرقه ی آتش در انبار باروت بود که مردم با حمل جنازه وی روی شانه های خود به صورت علنی و گسترده نسبت به شاه اعتراض کرده و با فریادهای مرگ بر شاه به مقابله با نیروهای رژیم ونیروهای ارتش که در حالت آماده باش بود پرداختند و در آن روز بیش از ده ها نفر از اهالی تبریز به شهادت رسیدند.

از آن روز به بعد شهر تبریز روزهای نا آرامی را پشت سر می گذاشت که رژیم با تغیرات گسترده در راس نیروهای نظامی و برکناری استاندار وقت سعی در آرام کردن اوضاع و احوال داشت که در این امر نیز نا موفق عمل کرد.

حماسه تاریخی ۲۹ بهمن سال ۵۶ باعث روحیه گرفتن اهالی شهرهای دیگر در جهت اعتراض به اقدامات وحشیانه رژیم پهلوی شد و منشائی برای شکل گیری انقلاب اسلامی شد، که از آن تاریخ به بعد روز شمار پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و سرانجام در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ مردم به آرزوی خود رسیده و با ساقط کردن رژیم پهلوی، فصل نوئی را از آزادی و استقلال  و عزت تجربه کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سالگرد آن روز تاریخی مردم مومن ومتدین آذربایجان، از اوایل دهه هشتاد، با خلف صالح امام خمینی(ره)، حضرت آیت الله امام خامنه ای همه ساله دیدار می کنند که این دیدارها به منزله تجدید میثاق مردم همیشه درصحنه آذربایجان با آرمان های امام راحل و شهدا و انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری می باشد.

دیداری همراه با شور و شعور جوانان حزب اللهی بار رهبر بصیر خویش

این دیدار که همه ساله در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می شود، مردم آذربایجان و جوانان مشتاق و پرشور، بدون توجه به ظرفیت محدود حسینیه در آن روز، حضور بهم می رسانند و با اینکه از لحاظ استقرار و نشستن دچار تنگی جا شده و معذب می شوند، اما همه ی این زحمات و سختی ها و محدویت مکان را به جان می خرند تا دقایقی را از نزدیک و بدون پوشش تلوزیونی نظاره گر چهره نورانی رهبر خویش باشند و از بیاناتشان نهایت استفاده را ببرند.

در ابتدای این مراسم همیشه مردم و حضار سرودی را به صورت هماهنگ و حماسی در رثای مقام معظم رهبری سروده و با حضور ایشان فضای سنگین و درعین حال احساسی و دیدنی بر جلسه حکم فرما می شود که اغلب با اشک شوق مردم و جوانان آذربایجان از دیدار نزدیک شان با رهبر انقلاب همراه بوده است.

مقام معظم رهبری که همیشه نسبت به مردم آذربایجان لطف و محبت فراوانی داشته اغلب با تلفظ کلمات و جملات ترکی در مورد دلیری و بصیرت و شجاعت مردم آذربایجان، موجب شادی حضار می شود.

یک دیدار سراسر عشق و معرفت بین آذربایجانی ها با رهبر خویش

فارغ از فضایی که بر جلسه حکم فرما می شود مردم آذربایجان در این دیدارها با سر دادن شعارهای معروف” آذربایجان جانباز، خامنه ای دن آیریلماز” یا  ” آذربایجان اویاخدی، انقلاب دایاخدی” خشم و انزجار خویش را از دشمنان داخلی و خارجی نشان داده و با حمایت و پشتیبانی قاطع از رهبر انقلاب، این جلسه را به نوعی تبدیل به رژه گروه های حزب الهی در مقابل فرماندهی کل قوا می کنند تا دشمن بداند تا خون در رگ این جوانان است از انقلاب خویش پاسدار بوده و گوش به فرمان فرماندهی کل قوا می باشند.

آری، هر چه از رشادت ها، بصیرت و وفاداری مردم ترک و آذری زبان کشورمان نسبت به انقلاب و رهبری بگوئیم باز جای سخن دارد.

سخن از باکری ها ؛ تجلایی ها و شفیع زاده ها و سخن از علامه طباطبائی ها

قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و مردم آذربایجان در این قیام برای انقلاب اسلامی ایران سنگ تمام گذاشتند تا اینکه ستون فقرات رژیم پهلوی با این قیام شکسته شد و این انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید.

و پس از آن نیز در ۸ سال جنگ تحمیلی این جوانان آذری به همراه برادران کرد، لر و فارس و بلوچ خویش، چه حماسه ها که نیافریدند و این گونه شد که دشمن بعثی را با آن همه حمایت های استکبار جهانی از کرده حویش پشیمان ساختند.

و اینگونه بود که رهبر بصیر انقلاب اسلامی پیشرو بودن، موقعیت شناسی، عمل در لحظه نیاز، شجاعت و ایمان واقعی را از ویژگیهای برجسته مردم آذربایجان و تبریز در مقاطع مختلف برشمردند.

و در نهایت؛

اینگونه هست که آذربایجان به دشمنان داخلی و خارجی با زبان رسای حضور خویش فهمانده است که تا پای جان پشتیبان ولی فقیه هستند و حاضرند در راه دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت فقیه جان خویش را فدا کنند.

و اینگونه هست که آذربایجان سر ایران است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *