اسلایدر 05 اسفند 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شورای نگهبان موفق‌ترین نهاد نظام در عمل به وظایف خود/ تعطیل شدن ذوب و پالایش مس ظلم به مردم منطقه است/بزرگراه خواجه-ورزقان از سال ۸۹ ردیف بودجه ملی داشت

آوای ورزقان:رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس دهم

پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، به منظور آشنا سازی مردم شهرستان ورزقان با کاندیداهای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا و تفکرات آنان، گفتگویی را با تعدادی از کاندیداها ترتیب داده است تا شاید بتواند نقشی هرچند کوچک در تغییر شیوه انتخاباتی شهرستان ورزقان داشته باشد.

DSCF2800

متن گفت و گوی خبرنگار آوای ورزقان با رضا علیزاده کاندیدای دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا به شرح زیر است:

خبرنگار: تا چه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید و به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟

رضا علیزاده: ابتدا از شما و تمامی اهالی رسانه بابت تلاش برای شناساندن کاندیداهای نمایندگی و نقدهای سازنده تشکر می کنم.

در نظام اسلامی ولایت فقیه محور و ستون اصلی نظام است و من نیز به مانند سایر مردم کشور به این اصل اعتقاد کامل دارم و معتقدم، اعتقاد به ولایت فقیه از ضروریات شرکت در انتخابات است. در بحران های اخیر حضور ولایت مطلقه فقیه در جمهوری اسلامی باعث برچیده شدن تمامی حیله‌ها شده است به طوری که در سایر جوامع جریانات ضعیف تر از فتنه سال ۸۸ موجب براندازی نظام شده است و انشاا… خداوند این نعمت را تا ظهور امام زمان(عج) از ما نگیرد.

 

آیا انرژی هسته ای برای کشور با توجه به منابع عظیم نفت، گاز و معدنی نیاز است؟

قطعاً نیاز است کشورها که از سایر انرژی‌ها برخوردارند نظیر خود آمریکا به سراغ انرژی هسته‌ای رفته‌اند؛ وجود نفت و گاز نمی تواند دلیلی باشد مبنی بر اینکه به انرژی هسته ای نیازی نداریم؛ جدایی از اینکه این منابع تجدید ناپذیر و محدود است، در مواردی نیز برای انرژی هسته‌ای جایگزینی وجو ندارد و با توجه به اینکه دنیا در حال توسعه و پیشرفت است؛ هیچ فشاری نمی تواند مانع دست یابی کشور به این فناوری و دانش شود.

تحریم‌های اعمالی علیه جمهوری اسلامی به خاطر انرژی هسته ای بودند یا انرژی هسته ای یک بهانه بود؟

اگر این سوال یک سال قبل در جامعه مطرح می‌شد شاید بعضی از مردم می گفتند بله تحریم ها به خاطر انرژی هسته ای است ولی الان اکثریت مردم می دانند که انرژی هسته‌ای بهانه‌ای بود برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی، چیزی که در سال‌های گذشته رهبری بارها به این نکته تاکید داشتند و اکنون با برداشته شدن پرده‌ها همه مردم به این نتیجه رسیده‌اند. در واقع تحریم بهانه است و آمریکا و هم پیماننش همیشه به دنبال بهانه هستند و هدف اصلی شان از بین بردن استقلال و وابسته کردن نظام جمهوری اسلامی است.

ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟

برجام تصمیمی در سطح کلان کشور و در شرایط موجود قابل قبول است، دولت، مجلس و کارشناسان با حرکتی مطالعه شده پیش رفتند گرچه بهترین حرکت نبود ولی در کل قابل قبول بود. در برجام چیزهای را از دست داده و امتیازاتی را به دست آورده‌‌ایم و طبیعتاً ممکن نبود که یک جانبه و به نفع یک طرف باشد.

آیا می توان در اجرای برجام به طرف های مقابل اعتماد کرد و چه راهکارهای برای جلوگیری از کارشکنی های طرف‌های مقابل وجود دارد؟

آمریکا و کشورهایی که با ساختار و نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند تا هستند هر روز به بهانه‌ای شیطنت‌های را انجام خواهند داد، مهم این است به جامعه بین الملل نشان دهیم مسیری که آنان می گویند با مسیری که می روند یکی نیست و در عالم سیاست نیز مسئولین باید به این مهم آگاه باشند. طرف مقابل تیمی فریب کار است و وظیفه مسئولین انتخاب راهی است که با حفظ آرمان‌ها، نقطه ضعفی به دشمنان ندهیم و از وضعیت موجود بهترین استفاده را داشته باشیم؛ هرچند در این مسیر گاهی امتیازاتی داده و یا امتیازاتی بگیریم.

در زمینه مسائل منطقه ای حضور ایران اسلامی را در کشورهای چون عراق و سوریه را چطور ارزیابی می کنید آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورها وقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟

خدا را باید شکر گزار بود که ایران اسلامی در خاورمیانه، منطقه وحتی آسیا از نظر امنیت و اقتدار سیاسی جزء امن‌ترین و مقتد‌رترین کشورهاست؛ در شرایطی که دیگرکشورهای منطقه به شدت با ناامنی درگیراند و این نشان از تاثیرگذاری سیاست های اتخاذی در این زمینه دارد.

عملکرد دولت های گذشته از بدو تشکیل جمهوری اسلامی تا دولت یازدهم راچگونه ارزیابی می کنید و اینکه کدام دولت بهتر توانسته در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گام بر دارد؟

نمی توان این طور جواب داد که فلان دولت خوب عمل کرده است باید مقتضیات زمان را در نظر گرفت، اینگونه می توان به این سوال جواب داد که همه دولت‌ها به نوبه خود تلاش کرده اند، موفقیت و عدم موفقیت یک دولت بستگی به درآمدها، بحران های اقتصادی جهانی و بسیاری عوامل متعدد در تعیین شاخص پیشرفت‌ها دارد که تعدادی از این شاخص ها در اختیار دولت نیست. دولت‌ها باید از تخریب یکدیگر خود داری کرده و حامی دولت منتخب مردم باشند؛ همانگونه که رهبری مکرر به حمایت و تعامل دولت‌ها از یکدیگر تاکید داشته‌اند و انتقاداتی که از دولت‌ها می شود باید حساب شده و صحیح باشد اشکالی که اکثرا در کشور وجود دارد این است که نقاط ضعف و قوت طرف مقابل را با هم مقایسه نمی کنیم و بر اساس دیدگاه شخصی قضاوت می کنیم؛ که این مورد همیشه به نظام لطمه می زند و اینکه دولتی تمامی برنامه های دولت قبل را کنار بگذارد وخود خط مشی جدیدی را به وجود آورد دودش به چشم جامعه و نظام خواهد رفت، اگر دولت ها بر اساس سند چشم انداز پیش بروند ضعف مدیریتی آن چنان تاثیر نخواهد داشت.

 

قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم یا خیر؟

تقویت قدرت بازدارندگی اولویت اساسی است و جمهوری اسلامی هرگز دنبال تهاجم نبوده و نیست، موضوعی که در سال های گذشته اثبات شده، قدرت دفاعی از ضروریات هر حکومتی است که بخواهد استقلال داشته باشد.

جریانات سال ۸۸ که برخی این جریانات را سوء تفاهم سیاسی قلمداد می کنند آیا سو تفاهم بود؟

سال ۸۸ جریانات پیچیده‌ای در کشور اتفاق افتاد به طوری که بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان بر این عقیده بودند که اگر این مسائل در هر کشور روی می داد نظام حکومتی آن کشور را تغییر می داد و اگر در جمهوری اسلامی موثر نشد به علت ویژگی خاص نطام سیاسی ایران در برخورداری از نعمت ولایت فقیه، پشتیبانی مردمی و محبت ائمه(ع) در دل‌های مردم بود.

اغتشاش گران این جریان که تقلب را بهانه خود قرار دادند آیا سیستم انتخابی کشور به گونه ای است که بتوان در آن تقلب کرد؟

با شیوه‌ای ادعای فتنه گران در سیستم انتخاباتی کشور تقلب صورت نمی گیرد آن هم با توجه به اختلاف آرای موجود و معنی دار که امکان هرگونه تقلب را سلب می کرد؛ در هر سیستم انتخاباتی در هرکشوری تخلفات ریز وجود دارد ولی جریانات سال ۸۸ یک برنامه حساب شده بود که به لطف خداوند، راهنمایی های مقام معظم رهبری و بصیرت مردم کنترل و عقبه آن روشن شد. آقایانی که اعتراض داشتند مگر خودشان تایید نکرده بودند که در جمهوری اسلامی ساز و کار انتخابات قابل قبول است، مگر اینان قبل از ورود به انتخابات این ساز و کار را قبول و ثبت نام نکرده بودند؛ پس چرا اعتراضات خود را از راه قانونی انجام ندادند. در واقع این افراد قبل از نتیجه انتخابات قانون شکنی را شروع و قبل از رأی گیری شبهه تخلف را مطرح کرده بوده و با یک نقشه بسیار حساب شده سعی در براندازی نظام داشتند.

چه لزومی دارد هرسال برای ۹دی مراسم گرامیداشت برگزار کنیم؟

در روز ۹دی سال ۸۸ یک حرکت تاریخی نقشه‌های چندین ساله دشمنان نظام را نقش برآب کرد؛ بنابراین ۹ دی باید در ذهن‌ها بماند هم ذهن ما وهم در ذهن کسانی که به فکر شیطنت هستند. ۹دی انقلاب دوم ملت ایران و بسیار ارزشمند بود؛ به این دلیل که در کشورهای مختلف انقلاب‌های مخملی بدون رد خور همگی موفق بوده‌اند؛ مخصوصا که مرکز کانونی این فتنه در خارج از کشور بسیار قوی بود با همکاری افرادی که در داخل کشور چه آگاهانه و چه نا آگاهانه دراین زمینه حضور داشتند.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رو پیش رو داریم به نظرشما نفوذ هایی که رهبرانقلاب هشدار داده‌اند شامل مجلس خبرگان رهبری نیز می شود؟

مجلس خبرگان وظایف مشخصی دارد و باید به قدری در انتخابات مجلس خبرگان دقت شود تا با راهیابی افراد اصلح و شایسته به این مجلس اجازه ندهیم منافع نظام ومردم به خطر بیافتد.

نظارت های شورای نگهبان و نظارت استصوابی شورای نگهبان چگونه است؟ برخی منتعقد نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند نظر شما در این خصوص چیست؟

شورای نگهبان از نهادهای است که در قانون اساسی پیش بینی شده و وظایف خود را در حد بسیار خوب و قابل قبولی انجام می‌دهد و از آنجایی که بنده چهار سال قبل دو روز مانده به انتخابات وقتی صلاحیتم از سوی شورای نگهبان احراز نشد در جمع هوادارانم گفتم آنانی که در رأس شورای نگهبان قرار دارند انسان‌هایی عالم هستند که هیچ‌کاری را به ناحق انجام نمی دهند ولی علت اینکه امروز در این شرایط قرار گرفته‌ام به دلیل مطرح کردن شبهاتی برای شورای نگهبان است که آنان در این برهه نتوانستند در خصوص صلاحیت بنده تصمیم بگیرند و شورای نگهبان نیاز به فرصت بیشتری برای رسیدگی به این موضوع دارد.

در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟

به درانتخابات دوره‌های هفتم، هشتم، میان دوره و دوره نهم و به صورت عملی به این سوال شما جواب داده‌ام، خروجی هر انتخابات یا فرد رأی می آورد وبه مجلس می رود یا رأی نمی آورد و از راهیابی به مجلس باز می ماند یا قبول می شود و انتخابات ابطال می شود یا رد صلاحیت می شود که من همه این شرایط را تجربه کرده و امتحانم را پس داده ام.

بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که به صورت گسترده علیه کشور اعمال می شود ایستادگی کرد و موفق عمل نمود؟

با توجه به گسترش ارتباطات باید از شیوه‌های جدید کنترلی استفاده شود؛ چرا که برخورد در زمینه جنگ نرم نتیجه عکس خواهد داد بنابراین باید با آگاهی و روشنگری مطالب و موضوعات مورد قبول جامعه خود را ارائه دهیم. مبارزه با تهاجم فرهنگی زمانی اتفاق می افتد که آگاهی در جامعه افزایش یابد و مواردی در جامعه عرضه شود که جوان با توجه به نهاد و ذات پاکش، درست را از نادرست تشخیص دهد.

چه برنامه ای برای شهرستان دارید؟

چون اولین بار نیست که در انتخابات شرکت می‌کنم مردم عملکرد من را دیده و با برنامه هایم آشنا هستند و اکنون چه خوب وچه بد باید مردم قضاوت کنند، برنامه‌های که بنده در شهرستان شروع کرده بودم با توجه به پیش بینی‌ها اگر ادامه پیدا می‌کردند اکنون با توجه به ظرفیت‌های بالای شهرستان نباید مشکلی در سطح شهرستان به ویژه در زمینه اشتغال وجود می‌داشت.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به طرح توسعه معدن مس، انجام فرآوری در شهرستان برای جلوگیری از خام فروشی و احداث شهرک تخصصی و صنعتی مس اشاره کرد که همچنان به جایی نرسیده‌اند. در کنار این طرح‌ها، طرحی را در نزدیکی خاروانا در منطقه شهیدلر داشتیم که با توجه به عبور شبکه‌های گاز و برق صادراتی از این منطقه و وجود سد حاجیلار ظرفیت خوبی برای الحاق به منطقه آزاد و فعالیت شرکت‌های پتروشیمی دارد یا شاهراه اصلی شهرستان ورزقان به عنوان بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز بود که بعد از پیگیری‌های فراوان مصوب شد و یا تشکیل شرکت سرمایه گذاری مس سونگون که می توانست علاوه بر ساماندهی پروژه‌های معدن مقدمات اشتغال هزاران نفر را به وجود آورد، حتی بنده دستور احداث نیروگاه سیکل ترکیبی را از رئیس جمهور گرفته بودم تا در زمان توسعه؛ شهرستان به قطب صنعتی تبدیل شود و انتقال آب ارس به زمین‌های دستجرد خاروانا از دیگر برنامه‌هایم بود که برای تمامی این برنامه‌ها سند دارم.

با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس، چرا احداث کارخانه ذوب و پالایش مس در ورزقان متوقف شده است و به تبع آن صنایع پایین دستی مس به وجود نیامده است؟

دلیل متوقف شدن این پروژه را نمی دانم فقط همین قدر می‌توانم بگویم که این پروژه با مشکلات فراوان شروع به کار کرده و هزینه‌های را هم متحمل شده است و به نظر می رسد همچنان سیاست شرکت ملی مس انتقال مواد خام به کرمان و فراوری این مواد در آنجا است تا عواید توسعه حاصل از مواد معدنی شامل منطقه کرمان شود. من چندماه بعد از واگذاری نمایندگی مردم ورزقان از منابع رسمی و غیر رسمی اطلاع یافتم که پروژه احداث کارخانه ذوب و پلایش معدن مس سونگون برای همیشه تعطیل شده است که با این کار ظلم بزرگی به مردم شهرستان صورت گرفت و امیدوارم در آینده راه بازگشت داشته باشد.

چرا تا کنون کارخانه ای در شهرستان راه اندازی نشده و شهرک صنعتی ورزقان راکت است؟

علی رغم ایجاد زیرساخت‌ها استقبال خوبی برای سرمایه گزاری در شهرک صنعتی ورزقان صورت نگرفته که شاید یکی از دلایلش دچار آسیب شدن بخش صنعت در چند سال اخیر باشد، راه اندازی شهرک صنعتی ورزقان نیازمند مشوق‌های از سوی دولت است و وجود راه ارتباطی مناسب در این زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است چرا بزرگ راه خواجه ورزقان زودتر از این احداث نشده است و اکنون مراحل اجرایی آن به کندی پیش می رود؟

انشاا… روزی برسد که منیت‌ها کنار گذاشته شود و هرکس در حد و توان خودش گامی برای توسعه شهرستان بردارد. احداث بزرگراه خواجه ورزقان در سال ۸۹ تصویب و ردیف و بودجه ملی داشت و در آن زمان هیئت مدیره شرکت ملی مس ایران نیز متعهد شده بود در احداث این بزرگراه مشارکت نماید و تا حدی نیز وارد عمل شده بود و به اعتقاد من هرکس نماینده باشد باید پیگیر احداث این بزرگراه شود.

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟ مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟

کشور ما جزء کشورهای گرم و خشک جهان محسوب و با محدودیت منابع آبی رو به رو است که شهرستان ورزقان نیز از این قاعده مستثنا نیست. چون اکثر زمین‌های کشاورزی منطقه دیم هستند کشاورزان حتی هزینه‌هایی را که متحمل می شوند نمی توانند جبران کنند و به نظر من اگر بر روی رودخانه اهر چای در منطقه ورزقان سدی احداث می‌شد اکنون کشاورزی منطقه با مشکلی مواجه نمی شد ولی متاسفانه اکنون نمی توان در این زمینه کاری انجام داد. در بحث احداث چاه عمیق نیز شهرستان ورزقان را منطقه ممنوعه برای احداث چاه عمیق معرفی می کردند که بنده طی جلسه‌ای با وزیر نیرو این جریان را پیگیری و این نتیجه رسیدم که شهرستان ورزقان منطقه ممنوعه نیست بلکه منطقه آزاد به لحاظ حفر چاه عمیق است و این موضوع به غلط برای همگان مقبول شده بود.

کاندیداهای که هزینه های آن چنانی می کنند این پول ها را کجا می آورند آیا خودشان دارند یا از دیگران می گیرند و آیا بعد از نماینده شدن این پول ها برایشان دردسرساز نمی شود؟

اخیراً قانونی در حال تصویب است تا هزینه‌های انتخاباتی ساز و کار داشته باشد که این مورد می تواند به سالم‌تر برگزار شدن انتخابات کمک کند ولی به احتمال زیاد این دوره این قانون تصویب نخواهد شد.

شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟

با توجه به اوضاع و شرایط که در منطقه حاکم است استنباطم این است که این دوره برای من هزینه چندانی در پی نخواهد داشت.

رضا علیزاده کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان در شهرستان ورزقان است.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *