بازنشری 02 اسفند 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

انهدام تانک های “آبرامز” سعودی با موشک “کورنت” و “میلان” + تصاویر

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، ارتش رژیم سعودی تصمیم گرفته تا در سوریه عملیات نظامی انجام دهد و این موضوع توسط مقامات نظامی و سیاسی عربستان مطرح شده است.

عربستان سعودی که در یمن با شکست های گسترده ای مواجه شده چگونه می‌خواهد در سوریه پیروز شود و این در حالی است که ارتش رژیم سعودی در عملیات ناموفق یکساله در یمن صدها تن از نیروهای خود را از دست داد.

انهدام تانک های

البته سوال اینجاست که آیا ارتش رژیم سعودی برای مقابله با داعش به سوریه لشکر کشی می‌کند یا به منظور حمایت از این گروه تروریستی و آیا نیروی زمینی ارتش سعودی برای پشتیبانی از “جیش الاسلام”  وارد آوردگاه سوریه می شود یا برای نبرد با داعش؟

البته نکته قابل تامل اینکه اگر نیروهای نظامی ارتش سعودی به منظور مقابله با محور مقاومت وارد خاک سوریه شوند، تاوان سنگینی را متقبل خواهند شد و  البته حزب الله لبنان تجربه جنگ جولای و آگوست ۲۰۰۶ را در کارنامه دارد که انبوهی از تانک های  ارتش اسرائیل منهدم شدند.

**انهدام تانک های تیپ ۵۲ ارتش اسرائیل

البته توانمندی حزب الله لبنان در استفاده از موشک های ضد زره  “کورنت” و “میلان”  سبقه ای طولانی دارد و در این پروسه در منطقه جنوب لبنان و در شهرها و روستاهای جنوبی این کشور توانست تعداد زیادی از تانک های تیپ ۵۲ ارتش اسرائیل را منهدم کند.

انهدام تانک های

البته با یک مقایسه ساده نظامی می‌توان دریافت که ارتش رژیم سعودی بسیار کم تجربه تر و ضعیف تر از ارتش اسرائیل بوده و البته ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ هایی که حد فاصله دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی انجام داده موفق تر از ارتش رژیم سعودی بوده است.

رزمندگان حزب الله و ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه می‌توانند در صورت لزوم از موشک های ضد زره برای از بین بردن تانک های  سعودی استفاده کنند و در این پروسه موفقیت های  “انصار الله” در یمن در انهدام زره پوش های عربستان می‌تواند نمونه ای از این توانمندی باشد.

** تانک “آبرامز”

سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره تانک “ام ۱ آبرامز” می‌نویسد: این تانک ساخت شرکت جنرال دینامیک (General Dynamics Land System) بوده که قریب به ۴۸۰۰ دستگاه آن ساخته شده و ۳۱۵ دستگاه آن در اختیار عربستان سعودی است و دارای سلاح‌های ۱۲۰ میلی‌متری و ۱۲٫۷ و ۷٫۶۲ میلی‌متری است.

سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) با اشاره به خصوصیات تانک “آبرامز” نوشت: این تانک برای اهداف متحرک و برای مقابله با سلاح‌های جنگی در جهان ساخته شده که با شرایط محیطی مثل دمای بالا، همگام‌سازی شده است.

**مشخصات موشک “کورنت”

کورنت نوعی موشک ضد تانک هدایت‌شونده سنگین روسی است که در سال ۱۹۹۴ طراحی و ساخته شد. این موشک برای انهدام تانک‌های اصلی میدان نبرد نسل جدید و هلیکوپترها طراحی شده اما به خاطر هزینهٔ بالای تولید قرار نیست به طور کامل جای سیستم‌های ضدتانک قبلی را بگیرد. کد این موشک ۹M133 و نام آن در نام ناتو AT-14 Spriggan است.

این موشک ۲۷  کیلو وزن و توانایی عبور از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر زره فولادی را دارد و در مسافت‌های ۱۰۰ تا ۵۵۰۰ متری کارایی داشته  و مدلی از آن با سرجنگی ترموباریک برای استفاده علیه سنگرها و نفرات نیز طراحی شده‌ است.

سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) درباره موشک ضدزره “کورنت” می‌نویسد: توسعه این موشک از سال ۱۹۹۴ آغاز شده است. این موشک بیش از ۳ کیلومتر برد و بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر در زره نفوذ می‌کند و یک موشک هدایت شونده (Antitank Guided Missile) بهبود یافته برای هر شرایطی جوی است. در طول عملیات عراق در سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی با توانمندی پیش بینی نشده سلاح‌های عراقی (موشک‌های روسی “کورنت”) مواجه می‌شوند.

انهدام تانک های

 

انهدام تانک های

نمونه‌ای از موشک‌های ضد زره روسی با میزان نفوذ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیمتر در جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت.  در این جنگ‌ها به ترتیب انواع مدل‌های  “مرکاوا” از جمله ام-کی-۴(در لبنان) و آبرامز(در عراق) مورد اصابت آن موشک قرار گرفتند که بهترین مقاومت حاصل شده توسط این تانک از کار افتادن و از رده خارج شدن تانک‌های مذکور بوده و در مواردی به انهدام تانک انجامیده است.

کی از کارشناسان و فرماندهان سابق ارتش فرانسه در گفتگو با المنار گفت:  پیشرفت در سلاح‌های ضد تانک منجر به تبدیل این تانک به یک سلاح ضعیف شد و برای مدت زیادی “مرکاوا” یک تانک خیلی پیشرفته بود.

وی ادامه داد: اما افزایش تعداد زره‌های اطرافش باعث می‌شود تا سرعت و کارایی‌اش را از دست بدهد و  من فکر می‌کنم تانک “آبرامز” و “مرکاوا” مورد هدف موشک‌های پیچیده و پیشرفته خواهند بود.

**”کورنت” ارتش اسرائیل را غافلگیر کرد

این کارشناس فرانسوی گفت: قدرت مقاومت و سلاحی که در دست داشت ارتش صهیونیست را غافلگیر کرد، چون آن‌ها سلاح‌های پیشرفته روسی در اختیار داشتند و این اسلحه قادر بود تانک‌ها را از بین ببرد؛  پس یک یا دو نفر اپراتور با طی مسافتی معادل ۲ تا ۳ کیلومتر به سمت یک تانک، موشکی را شلیک کرده و آن را از بین می‌برند و در واقع این سلاح اسرائیل را غافلگیر کرد.

رزمندگان مقاومت در منطقه “دره الحجیره” و “القنطره” در آنچه صهیونیست‌ها آن را کشتار تانک‌ها معرفی کردند، موفقیت‌های بسیاری بدست آوردند و در این اتفاق که در دو روز آخر جنگ رخ داد و با هدف توسعه درگیری انجام شده بود ۱۲ کشته روی دست صهیونیست‌ها گذاشت و همچنین ۱۶ تانک هم منهدم شد که در بین آنها تانک “مرکاوا” هم دیده می‌شد.

 انهدام تانک های

“کوکسل” سخنگوی پیشین نیروهای سازمان ملل در لبنان در گفتگو با المنار گفت: من ماهیت جنوب لبنان را می‌شناسم و  اگر در جنوب لبنان بخواهید پیشروی کنید هر ۵۰۰ متر یک روستاست و این یک تله برای تانک‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین جنوب لبنان مکان مناسبی برای استفاده از تانک نیست و  اسرائیل نمی‌خواهد این حقیقت را قبول کند که محصول بدی ساخته است و دیدیم که در جنگ ۳۳ روزه تانک مرکاوا نقش آمبولانس را بهتر از یک تانک رزمی ایفا کرد.

**موشک “میلان”

میلان موشک پرتابل ضدتانک بوده و سامانه موشکی میلان از دو بخش موشک‌انداز و موشک تشکیل می‌شود. حمل و نقل میلان اولیه به وسیله نفر صورت می‌گرفت، اما نمونه‌های بعدی آن روی خودروهای زرهی و غیر زرهی نیز مستقر شد.

انهدام تانک های

انهدام تانک های

انهدام تانک های

میلان از هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید برخوردار است. کنترل موشک از طریق بردار رانش (نازل‌های متحرک موتور برای تغییر جهات بردار رانش) انجام می‌شود و موشک نیز به تجهیزات نشانه‌روی حساس فروسرخ مجهز است. سامانه ردیابی فروسرخ با همکاری مشترک دو کشور فرانسه و آلمان ساخته شده‌است.

موشک میلان با طول ۱۲۰ سانتی متر، وزن ۱۷ کیلوگرم، برد قریب به ۴ کیلومتر، لانچر سه پایه و دو اپراتور توانمندی های بسیاری را در انهدام اهداف دارد و نفوذ پذیری آن در زره در منابع مختلف بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی متر ذکر شده است.

ارتش رژیم سعودی در جنگ سوریه قطعا به مشکلات جدی برمی خورد و یکی از مهمترین این مشکلات قدرت جنگ زرهی رزمندگان حزب الله بوده که پشت این توانمندی جنگ زرهی ۱۵ سال تجربه نبرد ناهمگون وجود دارد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *